پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 83268 |
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۲ |
ارسال به دوستان
پ

چرا کارمندان به صورت مخفیانه از هوش مصنوعی استفاده می کنند؟

برخی از کارفرمایان به طور ضمنی یا آشکارا دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT را ممنوع کرده و می‌کنند، اما کارمندانی که به این فناوری علاقه‌ دارند، در حال یافتن راه‌هایی برای استفاده محتاطانه از آن هستند.

اقتصادسنج | برخی از کارفرمایان به طور ضمنی یا آشکارا دسترسی به ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT را ممنوع کرده و می‌کنند، اما کارمندانی که به این فناوری علاقه‌ دارند، در حال یافتن راه‌هایی برای استفاده محتاطانه از آن هستند.

به گزارش از bbc.com، از زمانی که OpenAI، سرویس چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) را در نوامبر ۲۰۲۲ راه اندازی کرد، شرکت ها تلاش کردند تا استفاده از محل کار آن را تحت کنترل نگه دارند. سایمون جانسون، رئیس گروه اقتصاد و مدیریت جهانی در دانشکده مدیریت MIT، می‌گوید: بسیاری از سازمان‌ها نگران لو رفتن داده‌هایشان توسط این سرویس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. با این حال، بسیاری از کارکنان این فناوری را دوست دارند و حتی به آن وابسته هستند.

به اعتقاد کارشناسان هوش مصنوعی، این سرویس‌ها ابزارهای عملی هستند که زندگی را آسان‌تر می‌کنند، مانند تجمیع محتوا به جای جستجوی چندین منبع برای پیدا کردن اطلاعات. همچنین این ابزارها می‌توانند به وظایف فنی، مانند کدنویسی، و تکمیل وظایف معمولی که بار شناختی و برنامه‌ریزی کارمندان را کاهش می‌دهد، کمک کنند.

همچنین دو مشاور تجاری مستقر در برلین، تنها چند هفته پس از انتشار ChatGPT، از اولین کسانی بودند که در محل کارشان از آن استفاده کردند. آن‌ها می گویند ربات چت جی‌پی‌تی یک شبه برنامه کاری آنها را تغییر داده و تحقیق در مورد موضوعات علمی، جمع آوری منابع و ارائه‌های کامل به مشتریان که تا قبل از این کاری سخت و وقت‌گیر بود، ناگهان به کاری راحت تبدیل شد. در ادامه از اولین تجربه کار کردن با این سرویس هوش مصنوعی هم گفتند: استفاده کردن از این سرویس مانند کشف یک تقلب در بازی‌های ویدیویی بود حتی یکی از ما، یک سوال واقعاً فنی از پایان نامه دکتری خودم از این سرویس پرسیدم و پاسخی ارائه داد که هیچ کس نمی‌تواند بدون مشورت با افراد متخصص آن را پیدا کند. همان‌جا بود که فهمیدم این سرویس هوش مصنوعی معادلات بازی را تغییر خواهد داد.

تنها نکته این بوده که آن‌ها مجبور بودند استفاده از ChatGPT را کاملاً محرمانه نگه دارند!

چه این فناوری صراحتاً ممنوع باشد یا نباشد، برخی از کارمندان در جستجوی راه‌هایی برای ادامه استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در محل کار هستند. در مطالعه‌ای که در فوریه ۲۰۲۳ توسط شبکه اجتماعی حرفه‌ای Fishbowl انجام شد، ۶۸ درصد از ۵۰۶۷ پاسخ‌دهندگانی که از هوش مصنوعی در محل کار استفاده می‌کردند، گفتند که استفاده از آن را به روسای خود فاش نمی‌کنند. حتی در مواردی بدون ممنوعیت در محل کار، کارمندان ممکن است همچنان بخواهند استفاده خود از هوش مصنوعی را از دید همتایان خود مخفی نگه دارند.

اما علت این مخفی‌کاری چیست؟

به نظر می‌رسد که اگر شما در انجام کارهای روزمره در محیط کار، از هوش مصنوعی استفاده کنید، می‌پذیرید که واقعاً در کارتان خوب نیستید، بنابراین طبیعی است که مردم بخواهند استفاده از آن را پنهان کنند.

تعداد زیادی از کارمندانی که به هوش مصنوعی وابسته شده‌اند و هر روز هم این تعداد بیشتر می‌شود، ممکن است مجبور شوند به دنبال راه‌هایی برای دوری از جلب توجه دیگران باشند. بر اساس نظرسنجی BlackBerry در آگوست ۲۰۲۳ از ۲۰۰۰ تصمیم گیرنده بین‌المللی حوزه فناوری اطلاعات، ۷۵ درصد در حال حاضر در حال بررسی یا اجرای ممنوعیت های ChatGPT و دیگر برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی در محل کار هستند و ۶۱ درصد گفته‌اند که این اقدامات درازمدت یا دائمی است.

در حالی که این ممنوعیت‌ها ممکن است به شرکت‌ها کمک کند اطلاعات حساس را از دست افراد نادرست دور نگه دارند، کارشناسان می‌گویند دور نگه داشتن کارمندان از فناوری و ابزارهای هوش مصنوعی، به ویژه به صورت طولانی مدت، می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. آن‌ها می‌گویند استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی قرار است بخشی از تجربه کارمندان شود، بنابراین محدود کردن دسترسی به آن‌ها بدون ارائه چشم‌اندازی از زمان و نحوه استفاده از آن‌ها، می‌تواند باعث ناامیدی افراد شده و این می‌تواند منجر به این شود که مردم به فکر کار در جایی با دسترسی به ابزارهای مورد نیاز خود باشند.

در حال حاضر، خیلی از کارمندان در شرکت‌ها و محل کار به طور مخفیانه از ابزارها و سرویس‌های هوش مصنوعی، حتی بیشتر از گوگل استفاده می‌کنند و از این بابت که کارهای روزمره آن‌ها آسان‌تر و سریع‌تر از قبل جلو می‌رود راضی و خوشحال هستند. برای مثال، پلتفرم موتور جستجوی Perplexity مانند ChatGPT، یک ابزار هوش مصنوعی خلاق است که متن‌های پیچیده را آنالیز و به آن‌ها پاسخ می‌دهد. خیلی از کارمندان، استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار را یک مزیت رقابتی می‌دانند و حاضر به کنار گذاشتن آن به این راحتی نیستند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید