شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 114954 |
تاریخ انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۰۰ |
ارسال به دوستان
پ

اقدامات مراقبتی بعد از لیزر پوست صورت

حذف موهای زائد صورت بوسیله ی لیزر می تواند موها را به طور دائمی از بین ببرد. اما پیش از انتخاب روش لیزر دانستن نکاتی مهم، ضروری است.

اقتصادسنج| حذف موهای زائد صورت بوسیله ی لیزر می تواند موها را به طور دائمی از بین ببرد. اما پیش از انتخاب روش لیزر دانستن نکاتی مهم، ضروری است.

بعد از لیزر صورت چه مراقبت‌ هایی باید بکنیم؟

اگر فکر می‌کنید بعد از لیزر پوست مجازید به روتین زندگی عادی برگردید و هر کاری دلتان خواست بکنید، سخت در اشتباهید. درست است که لیزر یکی از سریع‌ترین روش‌های شناخته‌شده برای درمان ناهنجاری‌های پوستی، کک و لکه و خلاص‌شدن از موهای بدن است، اما دردسرهای خودش را هم دارد.

در صورتی که مراقبت‌های پس از لیزر را انجام ندهید یا در پیروی از دستورالعمل‌ها سهل‌انگاری کنید، ممکن است به اندازه وقت و پولی که صرف کردید، نتیجه نگیرید یا بدتر از همه دچار مشکلات پوستی مانند درد، قرمزی و التهاب، تغییر رنگ پوست، سوختگی و تاول و افزایش آکنه شوید. در ادامه مهم‌ترین مراقبت‌های لازم پس از لیزر پوست را بهتان یاد می‌دهیم.

از نور خورشید دوری کنید

قرارگرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب برای مدت طولانی در حالت عادی هم خطرناک است، چه برسد به بعد از لیزر که پوست شما به شدت حساس و مستعد تحریک می‌شود. برای این‌که پوست‌تان آسیب نبیند یا دچار لکه نشوید، باید نور خورشید محلی که در آن قرار دارید را به حداقل برسانید.

خارج از خانه، سعی کنید در سایه راه بروید و لباس پوشیده و کلاه لبه‌دار بپوشید. هفته اول بعد از لیزر، حتی اگر خانه‌نشین هستید، ضد آفتاب بزنید. یک ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ انتخاب کنید و مدام در طول روز آن را تمدید کنید. اشعه ماورا بنفش از پنجره‌ها عبور می‌کند. بنابراین فکر نکنید که با در خانه و ماشین نشستن، پوست شما دیگر در معرض خطر نیست. در سولاریوم هم اشعه ماورا بنفش وجود دارد. بنابراین فکر سولاریوم و برنزه‌کردن با آفتاب را برای حداقل ۴ هفته پس از لیزر، از سرتان بیرون کنید.

با پوست خود مهربان باشید

حفظ روتین پاکسازی پوست بعد از لیزر کمی سخت است. اگر از شوینده، صابون و پاک‌کننده‌های قوی، ناملایم و حاوی مواد اسیدی برای تمیزکردن پوست خود استفاده می‌کنید باید برای مدتی آن‌ها را کنار بگذارید. طی روزهای اول پس از لیزر، ممکن است متخصص توصیه کند، پوستتان را با محلول‌ها و شوینده‌های رقیق‌تر بشویید. اگر معمولاً از محصولات مراقبت از پوست حاوی رتینول یا سایر مواد قوی استفاده می‌کنید، در روزها و هفته های اول پس از لیزر، را متوقف کنید.

اپیلاسیون و سایر روش‌های از بین‌بردن مو را کنار بگذارید

راه دیگر برای مراقبت پس از لیزر پوست این است که برای ۲۴ ساعت بیخیال اپیلاسیون، ژیلت، بند و موم‌انداختن شوید. پوست بعد از لیزر نازک و حساس می‌شود و این کارها نتیجه‌ای جز تحریک، خارش، قرمزی و درد ندارد. اگر برای از بین بردن مو، لیزر می‌کنید، موها را نکنید یا بلافاصله پس از لیزر ژیلت نکشید. فقط و فقط از دستورالعمل‌های متخصص پوست و اپراتور پیروی کنید.

آب سرد معجزه می‌کند

تورم و قرمزی پس از لیزردرمانی، طبیعی است. کمپرس آب سرد و یخ، تورم و قرمزی را کاهش و پوست تحریک شده را تسکین می‌دهد. از آن‌جایی که آب داغ پوست را می‌سوزاند و دچار تاول می‌کند، باید پس از لیزر، با آب سرد دوش بگیرید. به‌علاوه تا ۴۸ ساعت بعد از لیزردرمانی باید از شستشو با آبگرم حمام، سونا و جکوزی دوری کنید.
در ضمن، تا جایی که می‌شود آب بنوشید. چون کمبود آب بدن، تأثیر لیزر درمانی را کاهش می‌دهد. به علاوه، یادتان نرود که کلر موجود در آب استخر، پوستتان را دچار خارش و سوزش می‌کند. بنابراین حداقل به مدت ۴۸ ساعت پس از لیزر، شنا را کنار بگذارید.

پوست را مرطوب نگه دارید

آبرسانی و مرطوب‌کردن پوست پس از لیزر، از واجبات است. اگر متخصص یا اپراتور لیزر ژل یا کرم خاصی را به شما توصیه کرد، حتماً آن را تهیه کنید. در غیر این صورت می‌توانید از سرم رمدی کامفورت زون یا ژل آبرسان آمبرلا استفاده کنید. البته می‌توانید به جای لوسیون‌های گران‌قیمت از وازلین هم استفاده کنید. وازلین نه تنها به آبرسانی پوست کمک می‌کند، بلکه مانند یک دیوار محافظتی از ورود میکروب‌ها به بدن جلوگیری می‌کند. اگر پوستتان طبیعت حساسی ندارد، می‌توانید از کرم‌ها و لوسیون‌های موجود در منزل هم استفاده کنید.

برای آرایش‌کردن عجله نکنید

ظاهر پوست، پس از لیزردرمانی قرمز، پوسته‌پوسته و آسیب‌دیده به‌نظر می‌رسد. ممکن است وسوسه شوید که این قرمزی را با کمک فونداسیون یا کرم‌پودر، بپوشانید. با این حال، مانند سایر محصولات مراقبت از پوست، آرایش می‌تواند پوست بهبود یافته شما را تحریک کند.
بهتر است چند هفته صبر کنید تا پوست، فرصت بهبودی کامل پیدا کند. در طی چند روز اول پس از لیزر، باید از استفاده از محصولات زیبایی موضعی خودداری کنید. بنابراین استفاده از لوازم آرایش و دئودورانت‌ها را متوقف کنید. ۲۴ ساعت صبر کنید تا پوست به حالت عادی برگردد، سپس می‌توانید آرایش‌کردن را از سر بگیرید.

لایه‌برداری ملایم ضرر ندارد

یک هفته پس از لیزر پوست، می‌توانید لایه‌برداری را شروع کنید. این کار علاوه‌بر نرم و صاف کردن پوست، باعث تسریع ریزش موها می‌شود. از اسکراب برای از بین بردن سلول‌های مرده و پاک‌کردن آلودگی‌ها استفاده می‌شود. اما اگر پوست دچار تاول، قرمزی، خشکی و خارش پس از لیزر شده، اسکراب را به زمان بهبودی کامل موکول کنید. توصیه می‌شود، پوست سالم را هفته‌ای ۲ تا ۳ بار لایه‌برداری کنید. می‌توانید این کار را در حمام با لیف و اسنفج انجام دهید.

هر دوره لیزردرمانی با توجه به نوع پوست و علت مراجعه، بین ۴ تا ۸ ماه طول می‌کشد. در پایان این دوره ممکن است پوست شما حساس شود یا حتی نتیجه‌ دلخواهتان را نگیرید. در طول دوره، حتماً وضعیت پوست را به دقت رصد کنید و در صورت مشاهده هر گونه تغییری پزشک یا اپراتور لیزر را در جریان بگذارید.

اگر بیماری خاصی دارید یا به تازگی دچار بیماری پوستی و غیرپوستی شده‌اید، باید آن را اطلاع دهید. فراموش نکنید که فهرستی از داروهای قدیمی و جدید (گیاهی، مکمل و شیمایی) را همراه خود داشته باشید تا در صورت لزوم ارائه کنید. در دوره‌های لیزردرمانی، سیگار، قلیان و دودودم را کنار بگذارید، چون روند بهبود پوست شما را مختل می‌کنند. قبل و بعد از جلسات لیزر، لباس گشاد و راحت بپوشید.

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید