شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 114973 |
تاریخ انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵ |
ارسال به دوستان
پ

بررسی بورس هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳/ حجم و ارزش معاملات بالا رفت

معاملات هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که سایه تهدیدات ریسک سیستماتیک از سر بورس برداشته شد و همین موضوع سبب شد بازدهی بورس طی این هفته مثبت شود و بازار سهام پول حقیقی جذب کند.

اقتصادسنج| معاملات هفته ابتدایی اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که سایه تهدیدات ریسک سیستماتیک از سر بورس برداشته شد و همین موضوع سبب شد بازدهی بورس طی این هفته مثبت شود و بازار سهام پول حقیقی جذب کند.

بررسی معاملات بازار سهام در هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳ حکایت از آن دارد که شاخص‌های بورسی پس از یک هفته نزولی بر مدار صعود قرار گرفتند. این موضوع به خاطر کاهش ریسک‌های سیستماتیک بازار بود؛ به نحوی که شاخص کل طی پنج روز معاملاتی این هفته با افزایش ۴.۳۶ درصدی از تراز دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحد در پایان هفته گذشته به دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحد در پایان بورس امروز رسیده است.

در طرف سهم‌های کوچک بازار سهام، بازدهی بیشتری رقم خورده است؛ چراکه میانگین هم‌وزن بازار در این هفته معاملاتی با افزایش ۵.۵۲ درصدی از تراز ۷۲۳ هزار واحد به ۷۶۳ هزار واحد رسید.

حجم و ارزش معاملات بالا رفت

موضوع دیگری که باید عنوان کرد افزایش حجم و ارزش معاملات است، زیرا در این هفته محدودیت مثبت و منفی دو درصدی دامنه نوسان لغو شد و محدودیت دامنه به حالت عادی بازگشت؛ این موضوع در کنار افزایش تقاضا در بازار سبب شد بازار سهام طی هفته اول اردیبهشت به طور میانگین روزانه ۱۰.۳ میلیارد برگه سهم حجم بخورد که ارزشی معادل چهار هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان را رقم زده است.

همچنین برآیند تراز پول حقیقی در این هفته مثبت بود؛ به طوری که در این هفته مجموعاً هزار و ۲۶۷ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام تزریق شده است.

بورس هفته اول اردیبهشت ۱۴۰۳ در یک نگاه

معاملات بورس این هفته در حالی آغاز شد که شاخص کل در روز ابتدایی هفته حدود ۳.۵۲ درصد افزایش ارتفاع داد. شاخص هم‌وزن نیز در این روز ۲.۹۷ درصد به ارتفاع خود افزود. در یکشنبه اما از شدت رشد بازار کاسته شد و شاخص کل و شاخص هم‌وزن به ترتیب ۱.۱۹ و ۱.۱۳ درصد افزایش ارتفاع دادند.

این روند روز دوشنبه نیز تکرار شد و شاخص‌های بورسی در این روز نیز صعودی بودند؛ به طوری که شاخص کل ۰.۱۷ درصد و شاخص‌ هم‌وزن ۰.۵۷ درصد رشد کردند. اما در روز دوشنبه سهم‌های بزرگ بازار تغییر جهت دادند و به طور میانگین ۰.۵۸ درصد کاهش داشتند. این موضوع در سهم‌های کوچک دیده نشد و شاخص‌ هم‌وزن خبر از رشد ۰.۱۷ درصد میانگین آنها داد.

در روز پایانی هفته اما هر دو نماگر صعودی بودند و شاخص کل ۰.۰۵ درصد و شاخص هم‌وزن ۰.۶۱ درصد رشد کردند.

تجارت نیوز/

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید