پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 3534 |
تاریخ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۳ |
ارسال به دوستان
پ

گزارش جدید بانک جهانی: سناریوهای اقتصاد جهانی ۲۰۲۴-۲۰۲۲

بانک جهانی در گزارش جدید خود تحت عنوان چشم انداز اقتصاد جهانی به بررسی وضعیت اقتصادی سال جاری میلادی و سناریوهای  اقتصاد جهانی طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ پرداخته است.

بانک جهانی در گزارش جدید خود تحت عنوان چشم انداز اقتصاد جهانی به بررسی وضعیت اقتصادی سال جاری میلادی و سناریوهای  اقتصاد جهانی طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ پرداخته است.

به گزارش «اقتصاد سنج»:  در گزارش چشم انداز اقتصاد جهانی (Global Economic Prospects) که در وب سایت بانک جهانی منتشر شده، آمده است از آنجایی که سیاست‌گذاران مالی و پولی هر دو در تلاش برای کاهش تورم هستند، بعید است که در صورت کاهش تورم، رشد تقاضای اقتصادی را تقویت کنند. بنابراین ترکیبی از هر دو انقباض پولی و مالی می‌تواند کاهش بالقوه را تسریع کند. بر اساس پیش‌بینی‌ها، تشدید همزمان سیاست‌های پولی و مالی در سطح جهانی احتمالا به کاهش تورم کمک خواهد کرد، اما از آنجایی که کشورها در اجرای این سیاست‌‌ها بسیار همگام و همسو هستند، می‌توانند اثرات متقابل خود را ترکیب و شرایط مالی را سخت‌تر کنند و سرعت رشد جهانی را بیش از آنچه تصور می‌شد کاهش دهند.

طبق این گزارش ضمن اینکه سیاست‌گذاران اقتصادهای بزرگ را تشویق کرده تا اثرات سرریز انقباض پولی را در نظر داشته باشند، هشدار داده است که تلاش بانک‌های مرکزی برای مهار تورم می‌تواند اقتصاد جهان را در سال آینده وارد رکود کند.

در بررسی چشم انداز اقتصاد جهانی، پیش‌بینی‌های رشد جهانی در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ کاهش یافته است. اگرچه این پیش‌بینی‌ها به رکود جهانی در سال‌های ذکر شده اشاره نمی‌کند، اما تجربه‌ رکودهای قبلی نشان می‌دهد که حداقل دو تحول که در ماه‌های اخیر محقق شده و یا ممکن است در جریان باشند، احتمال جهانی شدن رکود اقتصادی در آینده نزدیک را افزایش می‌دهد. تحول اول اینکه از سال ۱۹۷۰ هر رکود جهانی با تضعیف قابل توجه رشد جهانی در سال پیش از آن همراه بوده است، اتفاقی که درحال حاضر نیز شاهد آن هستیم. تحول دوم نیز این است که تمام رکودهای جهانی قبلی با کاهش شدید رشد اقتصادی یا رکودهای آشکار در چندین اقتصاد بزرگ همزمان بوده است.

گزارش بانک جهانی اضافه می کند که برای جلوگیری از پیامدهای ناشی از تورم بالا و طولانی مدت و در شرایط فضای مالی محدود، بسیاری از کشورها از حمایت‌های پولی و مالی خودداری می‌کنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اقتصاد جهانی در بحبوحه یکی از همزمان‌ترین دوره‌های بین‌المللی تشدید سیاست‌های پولی و مالی در پنج دهه گذشته قرار دارد. چنین اقدامات و سیاست‌هایی برای مهار فشارهای تورمی ضروری هستند، اما اثرات مرکب متقابل آنها می‌تواند تاثیرات بزرگتری نسبت به آنچه در نظر گرفته شده از جمله سخت‌تر شدن شرایط مالی و سرعت بخشیدن به رشد رکود داشته باشد.

گزارش جدید بانک جهانی که تحت عنوان چشم انداز اقتصاد جهانی منتشر شده است سه سناریو را برای اقتصاد جهانی طی سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴ مطرح می کند:

سناریوی اول یا پایه با پیش‌بینی‌های اجماع اخیر در مورد رشد و تورم و همچنین انتظارات بازار برای نرخ‌های بهره سیاستی همسو است. با این حال، این سناریو نشان می‌دهد که میزان انقباض سیاست پولی مورد انتظار ممکن است برای بازگرداندن به موقع تورم پایین کافی نباشد.

سناریوی دوم یک حرکت رو به بالا در انتظارات تورمی را فرض می‌کند که باعث تشدید سیاست‌های پولی همزمان توسط بانک‌های مرکزی بزرگ می‌شود. در این سناریو، اقتصاد جهانی همچنان از رکود در سال ۲۰۲۳ در امان می‌ماند، اما بدون رسیدن به هدف تورمی مورد نظر، در آینده رکود شدیدی را تجربه خواهد کرد.

در سناریوی سوم، افزایش بیشتر در نرخ‌های سیاستی باعث افزایش شدید ریسک در بازارهای مالی جهانی و همچنین منجر به ایجاد رکود جهانی در سال ۲۰۲۳ می‌شود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید