پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 86427 |
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰ |
ارسال به دوستان
پ

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲

شاخص کل بورس تهران در حالی اندکی از ارتفاع شنبه عقب نشست که جریان دادوستد‌ها تا ساعت ۱۲، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای را در محدوده مثبت نوسان قرار داده بود. عرضه‌های سنگین در نمادهای شاخص‌ساز در نیم ساعت پایانی؛ اما باعث افت شاخص کل شد. با این وجود سرنوشت بازار در روزهای آتی هفته، چگونه خواهد بود؟

اقتصادسنج| شاخص کل بورس تهران در حالی اندکی از ارتفاع شنبه عقب نشست که جریان دادوستد‌ها تا ساعت ۱۲، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای را در محدوده مثبت نوسان قرار داده بود. عرضه‌های سنگین در نمادهای شاخص‌ساز در نیم ساعت پایانی؛ اما باعث افت شاخص کل شد. با این وجود سرنوشت بازار در روزهای آتی هفته، چگونه خواهد بود؟

در پایان معاملات دومین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۱۲ درصدی (معادل دو هزار و ۳۳۸ واحد از ارتفاع این شاخص) در سطح دو میلیون و ۲۶ هزار و ۲۴۱ واحدی قرار گرفت. این در حالی بود که نیمه ابتدایی بازار، شاخص‌ کل رنگ سبز به خود گرفته بود؛ اما عرضه‌های بازه پایانی معاملات باعث شد تا رشد شاخص پس گرفته شود.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد ۰.۲۷ درصدی معادل هزار و ۱۸۶۲ واحد در ارتفاع ۷۰۳ هزار واحدی قرار گرفت.

شاخص‌ کل فرابورس که منعکس‌‌کننده سطح عمومی قیمت‌ سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس است نیز با رشد ۰.۵۶ درصدی معادل ۱۴۰ واحد از ارتفاع این شاخص، در پله ۲۵ هزار و ۸۴ قرار گرفت.

 بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

ارزش معاملات با رشد ۷۰۰ میلیاردی، بالاتر از ارزش معاملات روز ابتدایی هفته قرار گرفت. تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) در روز یکشنبه را چهار هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان نشان می‌داد.

کارشناسان معتقدند تا زمانی که شاخص ارزیابی بورس تهران نتواند در محدوده‌های بالاتر از هشت همت تثبیت شود، از منظر تابلوخوانی تائیدیه رشد بلندمدتی بازار صادر نشده است. در حال حاضر با قرارگیری ارزش معاملات در کانال سه هزار میلیاردی، به نظر می‌رسد بازار هنوز تا رسیدن به تائیدیه‌های صعود پایدار فاصله دارد.

پیش بینی بورس دوشنبه

کارشناسان معتقدند طی یک ماه و نیم تا دو ماه گذشته، بازار سرمایه از سطحی از ارزندگی برخوردار بود. این موضوع باعث می‌شد تا بورس به سرعت به درایورهای خود واکنش نشان دهد. از جمله این درایورها می‌توان به ریسک‌های ژئوپلتیکی اشاره کرد که پس از ۱۵ مهرماه، بازار را برای چندین روز در شرایط منفی سنگینی قرار داد. همچنین به محض کاهش ریسک درگیری کشور در جنگ، اهالی بازار سرمایه شاهد مثبت شدن جریان دادوستدهای تالار شیشه‌ای بودند.

این روال ادامه داشت و در هفته گذشته، با افزایش ریسک‌های تحمیلی به بازار از سوی دولت، از جمله خبر جریمه بانک‌ها و همچنین ابلاغ غیرقانونی نرخ هفت هزار تومانی خوراک گاز به پتروپالایشی‌ها برای پنج ماهه ابتدایی سال، بازار در شرایط منفی و متعادل، هفته سوم آبان را پشت سر گذاشت.

سرنوشت بازار در هفته‌های آتی نیز بسته به چندین مولفه مهم در حال تغییر است. کارشناسان بیان می‌کنند با نگاهی خوشبینانه، بازار ارزنده است. همچنین کارشناسان بازار معتقدند، حتی اگر قائل به ارزندگی بازار نباشیم، دیتاهای اقتصاد کلان، وضعیت بنیادی شرکت‌ها، وضعیت بازارهای موازی، قیمت‌های جهانی، انتظارات تورمی و حتی از منظر مالی-رفتاری، همه و همه نشان از به قیمت بودن بازار، در شرایط فعلی دارند.

تحت چنین شرایطی، نگاه بازار به درایورهای اصلی خود است. دلار، نرخ‌های جهانی و نرخ بهره در زمان‌های مختلف مهم ترین درایورهای بازار سرمایه به حساب می‌آیند. اما در حال حاضر، واکنش قیمت‌ها به تغییر این مولفه‌ها، به سرعت اتفاق خواهد افتاد. به این معنی که با اختلاف یک‌ هفته تا ۱۰ روز، آغاز حرکت قیمتی دلار می‌تواند در بازار سرمایه آغازگر حرکت صعودی شاخص‌های سهامی شود. بنابراین در راستای پیش بینی روزها و هفته‌های آتی بورس تهران، باید دید چه اتفاقی در انتظار دلار و به تبع آن انتظارات تورمی است!

آنالیز تابلو معاملات روز یکشنبه نشان می‌دهد به مانند روز شنبه، با وجود حضور ۵۸ درصدی نمادهای بورسی در سوی منفی دامنه نوسان، ارزش کل سفارشات خرید بیش از ارزش کل سفارش فروش بود. از این موضوع می‌توان برداشت کرد که خریداران منتظر خرید در قیمت‌های پایین‌تر هستند. از این رو پول‌های پارک شده در حساب کارگزاری افراد، می‌تواند با ایجاد تقاضا بیش از میزان عرضه، بازار را به سوی رشد در روزهای آتی سوق دهد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید