پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 74842 |
تاریخ انتشار : ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶ |
ارسال به دوستان
پ

دلار به پیشروی در کانال ۵۰ هزار تومان ادامه می دهد؟+ پیش بینی قیمت

قیمت دلار در روزهای پایانی هفته گذشته منطقه حساس سیاست‌گذار را درنوردید و وارد کریدور ۵۰ هزار تومانی شد. با توجه به پایان نشست شورای حکام و عدم صدور قطعنامه‌ علیه ایران، آیا قیمت دلار در کریدور جدید بالا می‌رود؟

 

اقتصادسنج | قیمت دلار در روزهای پایانی هفته گذشته منطقه حساس سیاست‌گذار را درنوردید و وارد کریدور ۵۰ هزار تومانی شد. با توجه به پایان نشست شورای حکام و عدم صدور قطعنامه‌ علیه ایران، آیا قیمت دلار در کریدور جدید بالا می‌رود؟

طی ماه‌های گذشته قیمت دلار بیشتر در منطقه ۴۹ هزار تومانی معامله شد. سیاست‌گذار با تزریق ارز به بازار و استفاده از حربه خبردرمانی، مانع تثبیت قیمت دلار در کریدور بالاتر شد. اما در آخرین معامله هفته گذشته و همزمان با برگزاری نشست شورای حکام در وین، دلار در بازار آزاد با قیمت ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

موضوع نشست دوره‌ای شورای حکام در هفته سوم شهریور، مهمترین سیگنال ورودی به بازارهای مالی بود. در حالی که طی نیمه نخست هفته گذشته و همزمان با برگزاری نشست دوره‌ای شورای حکام، معامله‌گران تمایلی به مبادله نداشتند اما در نهایت تقاضای روزهای پایانی شهریور برای مسافرت، این اسکناس را با نوسانی محدود، در کریدور ۵۰ هزار تومانی نشاند.

کارشناسان اقتصادی با توجه به رویدادهای سیاسی و فشار سیاست‌گذار برای مهار قیمت دلار، بازار ارز را سردرگم توصیف کردند. آنها موضوع توافق هسته‌ای، بلاتکلیفی رفتار بازارهای رقیب نظیر خودرو و بورس و قیمت‌گذاری دستوری را در ایجاد شرایط کنونی تاثیرگذار دانستند.

گفتنی است تحلیلگران اقتصادی از ابتدای سال جاری تا کنون بازارهای مالی را در رکود و کم‌تحرک می‌دانند. آنها معتقدند رشد نقدینگی، نرخ تورم، فروش نفت، تراز تجاری و رشد اقتصادی، فاکتورهای بنیادی برای رشد قیمت در بازارهای مالی هستند.

قطعنامه جای خود را به بیانیه داد

همزمان با پایان نشست شورای حکام در روز گذشته، مطابق پیش‌بینی‌ تحلیلگران سیاسی از نشست ۱۶۷۲ این شورا، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نشد. در سلسله نشست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسائل مختلفی درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس، در دستور کار قرار می‌گیرد.

روز گذشته کشورهای غربی در پایان نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قطعنامه الزام‌آوری علیه ایران صادر نکردند؛ اگرچه در یک «بیانیه‌» مشترک خواستار «اقدام فوری» ایران در زمینه مسائل باقیمانده ادعایی در همکاری با آژانس شدند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره موضع تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) و آمریکا در قبال پرونده هسته‌ای ایران در این دوره از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: آمریکا و سه متحد اروپایی آن ایران را به صدور قطعنامه دیگری در نشست شورای حکام تهدید کرده و خواستار اقدام در زمینه ارائه توضیحات درباره ذرات اورانیوم یافت ‌شده در مکان‌های اعلام‌ نشده، شدند. اما اعلام نکردند که آیا این تهدید را عملی خواهند کرد و در صورت عملی کردن آن، ‌چه زمانی خواهد بود.

این هشدار در قالب بیانیه‌ای در جلسه روز گذشته شورای حکام و در بحبوحه مسائل غرب با ایران در زمینه حل‌ و فصل مسئله پیچیده مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مطرح شد.

تعیین تکلیف وعده‌های سیاست‌گذار در روزهای باقیمانده از تابستان

برخی از تحلیلگران سیاسی موضوع مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا طی دو سال گذشته را در نقطه حساسی می‌دانند. مساله تبادل زندانیان دوتابعیتی و آزادی منابع مالی بلوکه شده ایران، برآیند مذاکرات مذکور است که هنوز به شکل کامل اجرایی نشده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی اگر وعده‌های سیاست‌گذار در خصوص اخباری که از آنها همچون اهرم برای مهار قیمت دلار استفاده کرده، عملیاتی نشود بازار ارز آرایش صعودی می‌گیرد.

فعالان بازارهای مالی ۶ ماهه دوم سال را سرآغاز تحرک نسبی در قیمت‌ها می‌دانند. در همین راستا منتظرند ببینند بازارساز غیر از اخبار، که حالا دیگر اثری خنثی در روند قیمت‌ها دارد، از چه اهرمی برای کنترل روند صعودی بازارها بهره می‌گیرد.

تحلیلگران فنی با توجه به تعطیلی نخستین روز از هفته جاری‌ (امروز شنبه) معتقدند، احتمال ماندن قیمت دلار در کریدور ۵۰ هزار تومانی بالاست، مگر اینکه سیاست‌گذار با عرضه بالای ارز قیمت اسکناس آمریکایی را به کانال ۴۹ هزار تومانی برگرداند.

تجارت نیوز/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 1
    1. نویسنده :ناشناس

      با سلام مسکن‌ایران جهش ۱۵ برابری را تجربه میکند در حالیکه شما اطلاع رسانی به ۲/۷ میکنید واقعیت ها را منعکس کنید نه دروغ رسانه پر طرفدار همیشه به امارهای دلخوش کننده روی نمی اورد .