جمعه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | 2024-03-15
کد خبر: 47195 |
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹ |
ارسال به دوستان
پ

با بزرگترین شرکت های فناوری جهان آشنا شوید

شرکت‌های فناوری در سالهای اخیر به پیشران برتر در رشد اقتصادی، ذائقه مصرف کننده و بازارهای مالی تبدیل شده‌اند.

اقتصادسنج | شرکت‌های فناوری در سالهای اخیر به پیشران برتر در رشد اقتصادی، ذائقه مصرف کننده و بازارهای مالی تبدیل شده‌اند.

به عنوان مثال ارزش سهام بزرگترین شرکت‌های فناوری به عنوان یک گروه، از ارزش کل بازار در یک دهه گذشته به میزان چشمگیری سبقت گرفته است. این امر تا حدودی به این دلیل بوده که فناوری به شکل عمده نحوه ارتباط افراد، مصرف اطلاعات، خرید، تعاملات اجتماعی و کار کردن افراد را متحول کرده است. شرکت‌های حوزه فناوری، در تحقیقات و توسعه و تولید کالاها و خدمات مبتنی بر فناوری فعالیت دارند. این شرکت‌ها، نرم افزار می‌سازند و رایانه‌ها و دستگاه‌های موبایل و دستگاه‌های خانگی را طراحی و تولید می‌کنند. همچنین محصولات و خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات را فراهم می‌کنند.

وب سایت اینوستوپدیا در گزارشی به بررسی ۱۰ شرکت برتر در حوزه فناوری بر اساس درآمد آنها در ۱۲ ماه گذشته پرداخته است. این شرکت‌ها، محدود به شرکت‌هایی هستند که سهامشان در آمریکا یا کانادا معامله می‌شود. تنها استثنای این فهرست، سامسونگ است که اهمیت بیش از حدش باعث شد نتوان آن را نادیده گرفت. بعضی از شرکت‌ها خارجی ممکن است به صورت نیم سالانه گزارش دهند و به همین دلیل ممکن است گزارش‌های مالی آنها با تاخیر بیشتری منتشر شود.

۱- اپل

درآمد (در ۱۲ ماه گذشته) : ۳۹۴.۳۳ میلیارد دلار

درآمد خالص (در ۱۲ ماه گذشته) : ۹۹.۸ میلیارد دلار

ارزش بازار: ۲.۱۵ تریلیون دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی ۲۱.۲۵ درصد

بورس: نزدک

شرکت اپل محصولات فناوری مصرفی متنوعی شامل تلفن‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، دستگاه‌های پوشیدنی، دستگاه‌های سرگرمی خانگی و موارد دیگر را طراحی، تولید و به بازار عرضه می‌کند. بعضی از محبوب‌ترین محصولات این شرکت شامل تلفن‌های هوشمند آیفون و رایانه‌های مک هستند. اپل همچنین فروش خدماتش را به میزان چشمگیری توسعه بخشیده است. این شرکت فروشگاه‌های محتوای دیجیتالی را اداره می‌کند و اخیرا چندین سرویس پخش شامل اپل پلاس را راه اندازی کرده است.

۲- سامسونگ الکترونیکس

درآمد (در ۱۲ ماه گذشته) : ۲۴۷.۷ میلیارد دلار

درآمد خالص (در ۱۲ ماه گذشته) : ۳۳.۷۳ میلیارد دلار

ارزش بازار: ۲۷۵.۷۸ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: ۲۹.۲۶ درصد

بورس: بازار سهام کره

شرکت سامسونگ الکترونیکس با اپل و سایر شرکت‌های فناوری بزرگ جهان در حوزه‌های کلیدی رقابت می‌کند. این شرکت در کسب و کارهای گسترده شامل محصولات الکترونیکی مصرف کننده و فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت دارد. این شرکت کره‌ای، تلفن همراه، تبلت دستگاه‌های پوشیدنی، محصولات واقعیت مجازی، تلویزیون تئاتر خانگی، رایانه، چاپگر، دستگاه‌های خانگی و محصولات دیگر را می‌فروشد. سامسونگ بیشتر برای تلفنهای هوشمند گلکسی محبوب خود شناخته شده است.

۳- هون‌های پریسیژن اینداستری (فاکسکان)

درآمد (در ۱۲ ماه گذشته) : ۲۲۷.۱ میلیارد دلار

درآمد خالص (در ۱۲ ماه گذشته) : ۵.۰۶ میلیارد دلار

ارزش بازار: ۴۴.۷ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی ۹.۰۱ درصد

بورس: فرابورسی

شرکت “هون های پرسیژن اینداستری” که با نام فاکسکان شناخته می‌شود، یک شرکت تولیدکننده محصولات الکترونیکی چند ملیتی مستقر در تایوان است. این شرکت محصولات و قطعات الکترونیکی را برای استفاده در تجهیزات، خودرو، فناوری اطلاعات و ارتباطات و صنایع محصولات الکترونیکی مصرفی، تولید می‌کند. فاکسکان تولیدکننده قراردادی محصولات اپل بوده و بخش اعظمی از گوشی‌های آیفون این شرکت را تولید می‌کند.

۴- مایکروسافت

درآمد (در ۱۲ ماه گذشته) : ۲۰۳.۰۸ میلیارد دلار

درآمد خالص (در ۱۲ ماه گذشته) : ۶۹.۸۰ میلیارد دلار

ارزش بازار: ۱.۸۲ تریلیون دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی ۲۴.۶۱ درصد

بورس: نزدک

مایکروسافت سازنده و مجوز دهنده نرم افزار، دستگاه‌ها و راه‌کارها بوده و بیشتر برای نرم افزار ویندوز و مجموعه آفیس خود شناخته شده است. مایکروسافت سهم رو به رشدی از سود و درآمد خود را از رایانش ابری به دست می‌آورد و پلتفرم ابری این شرکت، آزور نام دارد. مایکروسافت همچنین مالک سایت شبکه اجتماعی حرفه‌ای لینکدین برای جویندگان کار است.

۵- دل تکنولوژیز

درآمد (در ۱۲ ماه گذشته) : ۱۰۵.۲۵ میلیارد دلار

درآمد خالص (در ۱۲ ماه گذشته) : ۱.۸۳ میلیارد دلار

ارزش بازار: ۲۸.۰۱ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی ۲۷.۷۵ درصد

بورس: بازار سهام نیویورک

شرکت دل، نرم افزار، محصولات فناوری اطلاعات و خدمات را طراحی، تولید و در سراسر جهان، عرضه می‌کند. این شرکت رایانه‌های رومیزی و لپ تاپ، راه‌کارهای ذخیره سازی، نصب جدید و سنتی و محصولات شبکه را نیز عرضه می‌کند. همچنین راه‌کارهای مدیریت ابری و پلتفرم ابری را می‌فروشد. دل، برای محصولات رایانه شخصی خود بیشتر شناخته شده است.

۶- سونی

درآمد (در ۱۲ ماه گذشته) : ۸۳.۹۱ میلیارد دلار

درآمد خالص (در ۱۲ ماه گذشته) : ۷.۶ میلیارد دلار

ارزش بازار: ۹۵.۸۷ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی ۳۵.۶۲ درصد

بورس: بازار سهام نیویورک

سونی یک شرکت فناوری ژاپنی است که محصولات الکترونیکی برای مصرف کنندگان، متخصصان و بازارهای صنعتی سراسر جهان طراحی و تولید می‌کند. این شرکت محصولاتی نظیر رایانه‌های شخصی، تلفن‌های همراه، کنسولهای بازی ویدیویی، نرم افزار و دوربین‌های ویدئویی را می‌فروشد و تولید کننده و فروشنده کنسول بازی ویدیویی محبوب پلی استیشن است.

۷- شرکت TSMC تایوان

درآمد (در ۱۲ ماه گذشته) : ۷۱.۶۶ میلیارد دلار

درآمد خالص (در ۱۲ ماه گذشته) : ۳۰.۵۳ میلیارد دلار

ارزش بازار: ۴۰۰.۰۵ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی ۳۲.۹ درصد

بورس: بازار سهام نیویورک

شرکت TSMC تایوان، ریزتراشه‌ها و نیمه رساناهای مورد استفاده در تلفن‌های همراه، تجهیزات پزشکی، کنسول های بازی های ویدئویی، سخت افزار کامپیوتر و محصولات دیگر را تولید می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۲ هزار محصول برای ۵۳۵ مشتری تولید کرد.

۸- لنوو

درآمد (در ۱۲ ماه گذشته) : ۷۰.۸۷ میلیارد دلار

درآمد خالص (در ۱۲ ماه گذشته) : ۲.۱۱ میلیارد دلار

ارزش بازار: ۹.۸۳ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی ۲۶.۹۱ درصد

بورس: فرابورسی

گروه لنوو یک شرکت تولیدکننده فناوری است که رایانه‌های شخصی، مانیتورها، تبلت‌ها، تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌هایی را می‌سازد که برای رفع نیازهای فناوری مدرن طراحی شده‌اند. این شرکت به بازار جهانی بیش از ۱۸۰ کشور خدمات می دهد و دارای پایگاه‌های تولیدی در آرژانتین، برزیل، چین، آلمان، مجارستان، هند، ژاپن، مکزیک و آمریکا است.

۹- اینتل کورپ

درآمد (در ۱۲ ماه گذشته) : ۶۹.۵۴ میلیارد دلار

درآمد خالص (در ۱۲ ماه گذشته) : ۱۳.۳۰ میلیارد دلار

ارزش بازار: ۱۱۰.۷۳ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی ۴۵.۰۶ درصد

بورس: نزدک

شرکت اینتل یک تولید کننده جهانی تراشه‌های رایانه بوده و فراهم کننده راه‌کارهای رایانش، شبکه یا نتورکینگ، ذخیره سازی داده و ارتباطات است. این شرکت محصولات پلتفرم برای بازارهای ابری، سازمانی و زیرساخت ارتباطات عرضه می‌کند. اینتل همچنین فلش مموری، نیمه رساناهای قابل برنامه‌ریزی برای نوت بوک‌ها و دستگاه‌های موبایل و رایانه‌های رومیزی عرضه می‌کند. این شرکت بیشتر برای پردازنده‌های قدرتمندی که در رایانه‌های شخصی در سراسر جهان بکار رفته و توسط شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان استفاده می‌شود، شناخته شده است.

۱۰- پاناسونیک کورپ

درآمد (در ۱۲ ماه گذشته) : ۶۳.۹۱ میلیارد دلار

درآمد خالص (در ۱۲ ماه گذشته) : ۱.۶۹ میلیارد دلار

ارزش بازار: ۲۰.۱۲ میلیارد دلار

بازده کل یک سال گذشته: منفی ۱۸.۳۷ درصد

بورس: فرابورسی

شرکت پاناسونیک، سازنده، تولید کننده و خدمات دهنده محصولات الکترونیکی ژاپنی برای بازار مصرفی، رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و پروژکتورها است. پاناسونیک همچنین دستگاه‌هایی مانند تهویه هوا، تلویزیون یخچال و ماشین لباسشویی نیز تولید می‌کند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید