جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 59606 |
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۰:۱۴ |
ارسال به دوستان
پ

چرا ‎ایران پاسخ سختی به تجاوزات طالبان نمی دهد؟/ ماجرا چیست؟ 

دکتر مصطفی نجفی کارشناس مناقشات در توییتر نوشت: سوالی که ذهن بسیاری از ایرانیان را به خود مشغول کرده این است که چرا ج.ا در برابر تحرکات تجاوزکارانه طالبان محتاط عمل می کند و پاسخ سختی به آن نمی دهد؟

اقتصادسنج؛ دکتر مصطفی نجفی کارشناس مناقشات در توییتر نوشت: سوالی که ذهن بسیاری از ایرانیان را به خود مشغول کرده این است که چرا ج.ا در برابر تحرکات تجاوزکارانه طالبان محتاط عمل می کند و پاسخ سختی به آن نمی دهد؟

به چند دلیل ایران در پاسخ به طالبان محتاط است:

۱. ایران با یک دولت مستقر و عادی در مرزهای شرقی مواجه نیست؛ بلکه با یک سوپرگروهک تروریستی مواجه است که به دلایل مختلف از ایجاد تنش با ج.ا سود می برد. گروهکی که شهید کردن یک مرزبان ایرانی را دستاورد مهمی برای خود تلقی خواهد کرد و توجهات بین المللی را به سوی خود جلب می کند!

۲.‏۲. عدم پاسخ محکم به ‎طالبان می تواند به عنوان بخشی از راهبرد تنش زدایی فعال ایران در منطقه و مرزهای خود قابل ادراک باشد که قطعا نمی تواند منحصرا درقبال طالبان راهبرد واقع گرایانه ای باشد.

‏۳. سومین دلیل به الگوی رفتاری ایران در مناقشات مربوط می شود. براساس آن، ایران معمولا در مواجهه با مناقشات در مرزهای متصل خود، تدافعی و محتاطانه رفتار می کند. در واقع، مذاکره را بر مناقشه ترجیح می دهد!

‏در برابر ‎طالبان چه باید کرد؟ 

همان راهبردی که سردار ‎قاسم سلیمانی در مقابل طالبان در دهه ۷۰ در پیش گرفت؛ یعنی ضربه به طالبان از درون با حمایت از احمدشاه مسعود.

طالبان تثبیت شده و بدون درگیری در داخل، برای تمامی همسایگان و به ویژه ایران خطرناک است!

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید