یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-05
کد خبر: 115074 |
تاریخ انتشار : ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

کدام بانک های ایرانی پول و سرمایه بیشتری دارند؟

نگاهی توصیفی ، تحلیلی به وضعیت مالی ۷ بانک ملت ، صادرات ، تجارت ، پاسارگاد ، پارسیان ، اقتصاد نوین و سامان که بورسی هستند، کرده ایم. نتایج این بررسی مرتبط با میانگین اقلام صورت وضعیت مالی بانکهای یاد شده در بازه زمانی یکساله منتهی به پایان آذرماه ۱۴۰۲ است.

اقتصادسنج| نگاهی توصیفی ، تحلیلی به وضعیت مالی ۷ بانک ملت ، صادرات ، تجارت ، پاسارگاد ، پارسیان ، اقتصاد نوین و سامان که بورسی هستند، کرده ایم. نتایج این بررسی مرتبط با میانگین اقلام صورت وضعیت مالی بانکهای یاد شده در بازه زمانی یکساله منتهی به پایان آذرماه ۱۴۰۲ است.

مجموع دارایی های این هفت بانک طی یکسال یادشده به طور میانگین معادل ۴۴۰۰ هزارمیلیارد تومان (همت) بوده است. بانک ملت با داشتن ۳۲ درصد ، صادرات و تجارت هر یک ۱۷ درصد ، پاسارگاد ۱۴ درصد ، پارسیان ۸ درصد ، اقتصاد نوین شش درصد و سامان پنج درصد از این مبلغ به ترتیب بیشترین تا کمترین دارایی ها را در بین هفت بانک به خود اختصاص داده اند.

مجموع بدهی های این هفت بانک طی یکسال یادشده به طور میانگین معادل ۴۱۶۰ همت بوده است سهم درصدی هر یک از این ۷ بانک از مجموع بدهی عنوان شده با اختلاف بسیار ناچیز ، معادل سهم درصدی شان از دارایی ها است.

نکته جالب توجه اینکه از مجموع ۴۱۶۰ همت بدهی این ۷ بانک، ۷۵ درصد آن یعنی معادل ۳۱۰۰ همت ، سپرده های مردم است.

مجموع حقوق صاحبان سهام این هفت بانک طی یکسال یادشده به طور میانگین معادل ۲۴۲ همت بوده است.سهم بانک ملت از این عدد معادل ۴۱ درصد ، صادرات حدود هفت درصد ، تجارت ۱۶ درصد ، پاسارگاد ۲۴ درصد ، پارسیان سه درصد ،اقتصاد نوین و سامان هر یک پنج درصد است.

با توجه به سهم درصدی بانکها از دارایی و بدهی مجموع هفت بانک ، برنامه افزایش سرمایه بانک صادرات ضروری است، زیرا با داشتن سهم ۱۷ درصدی از دارایی ها و بدهی های مجموع هفت۷ بانک ، داشتن سهم هفت درصدی از حقوق صاحبان سهام در مجموع ۷ بانک نامتناسب است.این وضعیت برای بانک پارسیان نیز وجود دارد.

جالب اینکه توزیع سهم مطالبات که عمده آن تسهیلات است و همچنین سپرده های مردم نزد این هفت بانک ، از مجموع مانده دو عنوان مزبور، توزیعی متوازن است به نحوی که اگر سهم بانک ملت از کل مطالبات هفت بانک معادل ۳۵ درصد است، سهم این بانک از مجموع سپرده های نزد هفت بانک نیز ۳۱ درصد است.

همچنین بانک پاسارگاد با داشتن سهم ۱۲ درصدی از مجموع مطالبات هفت بانک ، سهمش از سپرده های مجموع هفت بانک نیز کمی بیشتر از ۱۲ درصد است که البته نتیجه ی کاملا منطقی است، زیرا نشان می دهد سپرده های دریافتی از مردم در بخش دارایی ها به مصرف تسهیلات می رسد.

به گزارش اخباربانک، بانک تجارت با داشتن ۲۹ درصد از مانده کل سرمایه گذاری مجموع هفت بانک در رتبه اول سهم از کل این قلم بین هفت بانک قرار دارد ، صادرات با ۲۶ درصد ، ملت با ۱۶ درصد ، پارسیان با ۱۳ درصد ، اقتصاد نوین با هفت درصد و پاسارگاد و سامان هر یک با پنج درصد در رتبه های بعدی هستند.

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید