جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 20123 |
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸ |
ارسال به دوستان
پ

سوئیس؛ قطب «گردشگری خودکشی» در جهان!

جالب است بدانید که آمار خودکشی در سوییس که بهترین کشور دنیا برای زندگی به حساب می‌آید از سوئد، نروژ و انگلیس  بالاتر است.آمارها می‌گوید خودکشی در سوییس از کشورهای بحران زده‌ای مثل سوریه و افغانستان هم بیشتر است.

به گزارش اقتصادسنج، آژانس مسافرتی و بنگاه املاک و بنگاه ماشین برای همه ما، نام های آشنایی است اما آژانس و بنگاه خودکشی چطور؟ می دانستید در یکی از پیشرفته ترین کشورهای دنیا کلی آژانس و بنگاه خودکشی وجود دارد؟ اصلا شنیده بودید در دنیا قطب «گردشگری خودکشی» هم داریم؟ این گزارش به بیان واقعیت هایی می پردازد که شاید تا به حال اصلا به گوش تان نخورده باشد.

نام کشور سوییس را که می‌شنوید یاد چه می افتید؟ شکلات‌های معروفش؟ ساعت‌های برندش؟ رفاه و آسایش مردمش؟ حتماً همه شما شنیده‌اید که سوییس بهترین کشور دنیا برای زندگی است. مجله خبری- تحلیلی U.S. News & World Report با همکاری مرکز مشاوره مسافرتی BAV و دانشگاه‌های وارتون و پنسیلوانیا، در گزارش سال ۲۰۱۷ خود، کشور «سوئیس» را براساس شاخص‌های صلح، رفاه و اقتصاد، بهترین کشور دنیا برای زندگی معرفی کرد. اما حقایقی در بهترین کشور دنیا برای زندگی وجود دارد که هیچ وقت به گوش شما نمی‌رسد.

آنچه از سوییس؛ کشور «ترین ها» نمی‌دانید

اصلاً سوییس کشور «ترین هاست». می‌پرسید چرا؟ بالاترین درآمد سرانه را دارد. یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و از نظر شفافیت دولتی، آزادی‌های اجتماعی، کیفیت زندگی و شاخص توسعه انسانی در بین تمام کشورهای دنیا، در بالاترین جایگاه قرار دارد.  بالاترین دستمزد را دارد و بیشترین تعداد مهاجران کاری را هم دارد. شاخص آزادی رسانه‌ها را هم که نگوییم برایتان.

این شاخص هم در سوییس از تمام کشورهای اروپایی بالاتر است. اصلاً فانتزی بسیاری از مردم کشورهای مختلف این است که بتوانند چند صباحی از عمرشان را در سوییس زندگی کنند. اما با همه این اوصاف سوییس در یکی از مهم ترین  چالش های اجتماعی هم  جزو ترین هاست!

 

کشور سوئیس

نرخ خودکشی در افغانستان وسوریه بالاتر است یا سوییس؟!

جالب است بدانید که آمار خودکشی در سوییس که بهترین کشور دنیا برای زندگی به حساب می‌آید از سوئد، نروژ و انگلیس  بالاتر است. البته هنوز هم پازل تعجبتان تکمیل نشده تا جمله بعدی را نخوانده‌اید. آمارها می‌گوید خودکشی در سوییس از کشورهای بحران زده‌ای مثل سوریه و افغانستان هم بیشتر است.

پایگاه خبری “world population” در آماری، میزان مرگ و میر به علت خودکشی در سال ۲۰۱۹ را نسبت به کشورهای جهان بیان می‌کند؛ این پایگاه خبری در آمارها نشان می‌دهد که کشورهای دارای بالاترین میزان خودکشی در جهان، بسیار متنوع هستند؛ برای مثال در سال ۲۰۱۹، لیتوانی از اروپای شرقی با ۳۱.۹ خودکشی در هر ۱۰۰ هزار نفر، روسیه از اروپای شرقی با ۳۱، گویان از آمریکای جنوبی با ۲۹.۲و کره جنوبی از آسیا با ۲۶.۹ خودکشی در ۱۰۰ هزار نفر، رتبه‌های اول جدول را به خود اختصاص داده‌اند.

آمارهای قابل توجه این پایگاه خبری نشان می‌دهد که بسیاری از کشورهای بحران زده در جهان، نرخ خودکشی پایین‌تری نسبت به کشورهای پیشرفته و صنعتی دارند؛ افغانستان دارای نرخ ۴.۷و سوریه فقط ۱.۹خودکشی در ۱۰۰هزار نفر است؛ با این حال کشورهایی مانند ژاپن با نرخ ۱۸.۵در رتبه ۱۴، فرانسه با نرخ ۱۷.۷ در رتبه ۱۷  و سوئیس با نرخ ۱۷.۲در رتبه ۱۸ از لحاظ میزان خودکشی قرار دارند.

کارتن خوابی اختیاری در سوییس

می‌دانستید در کشور سوییس با این همه برو بیا و سطح بالای رفاه، پدیده کارتن خوابی هم وجود دارد؟ اما کارتن خوابی در سوییس با کارتن خوابی در کشورهای دیگر متفاوت است. در سوییس دولت رفاه حاکم است. به همه مردم خدمات اجتماعی داده می‌شود.

فرد حتی در صورت بیکاری هم می‌تواند تا حدودی زیرچترهای حمایتی باشد اما برخی گاهی به عمد از این خدمات استفاده نمی‌کنند و کارتن خواب می‌شوند. این نشان دهنده آن است که افراد در اوج رفاه، دچار دلزدگی در زندگی و بحران هدف می‌شود و به رفتارهای خودتخریبی مثل کارتن خوابی روی می‌آورد.

کارتن خوابی در سوئیس

 

اینجا قطب گردشگری خودکشی در دنیا است 

هنوز به اصل ماجرا نرسیدیم. جالب است بدانید که سوییس علاوه بر نرخ خودکشی بالا قطب «گردشگری خودکشی» جهان هم هست و بالاترین رتبه خودکشی خودخواسته یا “اوتانازی” در دنیا را دارد. یعنی هرشخصی، بخواهد خودش را به صورت قانونی بکشد، شال و کلاه می‌کند، کلی پول خرج می‌کند. به سوییس می‌آید.

یک دستیار خودکشی برای خودش انتخاب می‌کند و در یک فضای شیک و لاکچری خودش را می‌کشد!  از آنجا که سوییس در سال‌های اخیر تبدیل به قطب گردشگری خودکشی دنیا شده، خیلی‌ها لقب سرزمین مرگ را به آن داده‌اند و کلی آژانس و بنگاه با موضوع خودکشی در این کشور فعال است.

آژانس مسافرتی دیده‌ایم. آژانس ماشین و آژانس خدمات رفاهی و بنگاه معاملات ملکی و…. شنیده‌ایم اما بنگاه و آژانس خودکشی در نوع خودش نوبری است که این نوبرانه عجیب و غریب در کشور سوییس وجود دارد.

در سوییس بنگاه‌ها ومراکز مشاوره‌ای وجود دارد که خاص متقاضیان خودکشی خودخواسته است و به متقاضیان پیشنهاد می‌دهد که چطور و کجا خودشان را خلاص کنند. پیرزنان و پیرمردان، افرادی که بیماری‌های صعب الاعلاج دارند، افرادی که معلولیت دارند یا کسانی که گرفتار بیماری‌های روحی و اختلالات روانی و پوچ گرایی در زندگی هستند و دیگر نمی‌خواهند زنده بمانند می‌توانند به سوییس بیایند و به زندگی‌شان پایان دهند. قوانین سوییس اجازه خودکشی خودخواسته یا اتانازی را به این افراد می‌دهد.

آمارهایی که دو سال قبل منتشر شد، نشان دهنده این بود که بیشتر از ۲۵ درصد خودکشی‌های مشاوره‌ای که در سوئیس اتفاق می‌افتد، مربوط به افراد غیر سوییسی است و البته ۷۵ درصد این خودکشی‌های خودخواسته توسط ساکنان بهترین کشور دنیا انجام می‌شود.

 

هزینه تور گردشگری خودکشی در سوییس بیش از ۹هزار دلار است

چند می‌گیری منو بکشی؟ 

همین طوری نیست که فردی به سوییس بیاید و برود گوشه‌ای و خودش را خلاص کند و تمام. قضیه به همین راحتی نیست. این مدل خودکشی کلی تشریفات دارد و باید برایش حسابی سر کیسه را شل کنند. در گزارش‌هایی که چند سال قبل منتشر شد، هزینه خودکشی در سوییس را حدود ۱۰ هزار فرانک سوییس تخمین زدند که این مبلغ در آن زمان معادل ۹ هزار و ۲۰۰ دلار بود.

مبلغی که بسیاری از اروپایی‌ها حاضر به پرداخت آن می‌شوند تا به عمرشان پایان دهند. به همین دلیل هم کلینیک‌های این کشور هر روز شاهد حضور گردشگران خودکشی است که سوئیس را به عنوان محل مرگ خود و سفر به این کشور را به عنوان آخرین سفر خودشان انتخاب می‌کنند.

اصلاً بخش قابل توجه از درآمد گردشگری سوییس از سفر توریست‌هایی تأمین می‌شود که برای استفاده از خدمات مشاوره‌ای خودکشی و انجام خودکشی به این کشور سفر می‌کنند.

 

گردشگری خودکشی در سوئیس

سارکو» ماشین خودکشی  است که پزشک استرالیایی آن را اختراع کرده  و در سوییس مورد استفاده افرادی قرار می گیرد که قصد خودکشی دارند

 

اختراعی برای خودکشی

هر چه بیشتر پیش می‌رویم ماجرای خودکشی خودخواسته در سوییس که به آن «اتانازی» هم می گویند به جاهای عجیب‌تری می‌رسد. این نوع خودکشی در سوییس آنقدر طرفدار دارد که برایش اختراع هم می‌کنند و طرفداران خودکشی برای مخترع سر و دست می‌شکنند.

یک پزشک استرالیایی به نام «فیلیپ نیچک» برای رفاه حال افرادی که می‌خواهند خودشان را خلاص کنند، یک ماشین خودکشی اختراع کرده به نام «سارکو» و تاییدات قانونی این ماشین خودکشی را هم گرفته است! حالا کارکرد این ماشین خودکشی چیست؟ ماشین مرگی که او اختراع کرده شبیه یک تابوت طراحی شده است که بیمار ابتدا در آن دراز می‌کشد و پس از ابراز اطمینان نهایی شخصاً مرگ خودش را رقم می زند.

 

گردشگری خودکشی سوئیس

فیلیپ نیچک» معروف به «دکتر مرگ» در مصاحبه‌ای با رادیو «سوئیس انفو» گفته بود که این ماشین خودکشی خیلی راحت است و فرد پس از پاسخ دادن به چند سئوال، سیستم را با فشار دادن یک دکمه فعال می‌کند. گاز نیتروژن متصاعد شده در پی فعال شدن سیستم، او را گیج می‌کند، بلافاصله به یک کمای عمیق فرو می‌رود و پس از ۳۰ ثانیه به دلیل کمبود اکسیژن می‌میرد.

 

این نیهیلیسم لعنتی/ خودکشی؛ میوه تلخ فراموشی خدا

اما چرا نرخ خودکشی در کشوری که لقب بهترین کشور دنیا برای زندگی را دارد اینقدر بالا است؟ چرا نرخ خودکشی در کشوری مثل سوییس از کشور بحران زده‌ای مثل افغانستان هم بیشتر است؟ بسیاری از جامعه شناسان دلایل خودکشی در کشورهای جهان سوم را در مشکلات و معضلات اقتصادی و اجتماعی خلاصه می‌کنند اما در سال‌های اخیر روانشناسان به این باور رسیده‌اند که معنویت و پایبندی به ارزش‌های دینی سد محکمی در برابر خودکشی و افکار خودکشی است.

شاید شانتاژهای رسانه‌ای مانع شود تا این اخبار به گوش شما برسد و شاید همه چیز را وارونه شنیده باشید اما باید بدانید که آمارهای جهانی می‌گوید نرخ خودکشیِ بر اساس جمعیت، در کشورهای مسلمان در مقایسه با کشورهای اروپایی کمترین میزان نرخ خودکشی است.

روانشناسان پوچ‌گرایی را مهم‌ترین دلیل نرخ بالای خودکشی در کشورهای اروپایی می‌دانند و معتقدند پوچ گرایی و نیهیلیسم میوه تلخ فراموشی خداست. قطعاً خودکشی در کارنامه انسان پاییند به ارزش‌های معنوی که از افسردگی، اضطراب و ناامیدی رها شده و قلب و روح و جانش با یاد خدا به آرامش رسیده جایی ندارد.

جالب است بدانید در سال‌های اخیر مطالعات و تحقیقات متعددی در خصوص نقش قدرت حمایتی مذهب و تأثیر آن بر خودکشی انجام شده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان خودکشی در مذاهب رایج تفاوت آشکاری را بین کشورهای اسلامی و مذاهب دیگر نشان می‌دهند. همچنین نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که عقاید معنوی و باورهای مذهبی نقش مهمی در کمرنگ شدن عوامل روانی- اجتماعی و وقوع خودکشی دارند.

توریسم اینترنشال

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید