جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 31645 |
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۴ |
ارسال به دوستان
پ

بهترین کشورها برای بازنشستگی کدامند؟

جمعیت جهان در حال پیر شدن است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۵۰، ۳۰ درصد از مردم در سراسر جهان ۶۵ سال یا بالاتر خواهند بود.

اقتصادسنج؛ جمعیت جهان در حال پیر شدن است. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) پیش بینی می کند که تا سال ۲۰۵۰، ۳۰ درصد از مردم در سراسر جهان ۶۵ سال یا بالاتر خواهند بود.

در حالی که برخی از کشورها آمادگی نسبی برای مقابله با افزایش جمعیت سالمندان را دارند، برخی دیگر در حال حاضر با فشار مواجه هستند و با چالش‌های ناشی از پیری سریع جمعیت دست و پنجه نرم می‌کنند.

کدام کشورها برای حمایت از سالمندان خود مجهزترین هستند؟

این نمودار از داده‌های شاخص بازنشستگی جهانی Natixis در سال ۲۰۲۲ استفاده می‌کند تا بهترین کشورها را برای بازنشستگی در سراسر جهان بر اساس چندین عامل مختلف که در زیر به آنها خواهیم پرداخت، نشان دهد.

چه چیزی یک کشور را برای بازنشستگی ایده‌آل می کند؟

وقتی مردم تصور می‌کنند که چه چیزی یک مکان را به یک محلی ایده‌آل برای بازنشستگی تبدیل می کند، طبیعی است که به سواحل شن سفید، آب و هوای گرم و روزهای آفتابی بی پایان فکر کنند. در حقیقت، دنیایی از فرصت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد که در آن می‌توانید از سال‌های طلایی خود لذت ببرید.

شاخص جهانی بازنشستگی (GRI) بازنشستگی را از منظری متفاوت و کمی بیشتر بررسی می کند. گزارش سالانه ۴۴ کشور مختلف را بررسی می کند و آنها را بر اساس امنیت بازنشستگی رتبه بندی می کند. این شاخص ۱۸ عامل را در نظر می گیرد که در چهار دسته کلی طبقه بندی می شوند:

سلامت: سرانه هزینه های سلامت، امید به زندگی و هزینه های سلامت غیر بیمه شده.

کیفیت زندگی: سطوح شادی، آب و بهداشت، کیفیت هوا، سایر عوامل محیطی، و تنوع زیستی/زیستگاهی

رفاه مادی: درآمد سرانه، برابری درآمد و سطح اشتغال.

امور مالی در دوران بازنشستگی: بدهی به دولت، وابستگی سالمندی، نرخ بهره، تورم، حکمرانی، فشار مالیاتی و وام های غیرجاری بانک.

با استفاده از این ۱۸ معیار، امتیازی از ۰.۰۱ تا ۱ برای هر کشور تعیین می شود که سپس به درصد تبدیل می شود.

بهترین کشورها برای بازنشستگی

نروژ با امتیاز کلی ۸۱% در رتبه اول به عنوان ایده‌آل‌ترین کشور بازنشستگی در صدر جدول قرار دارد.

نروژ به چند دلیل در صدر رده بندی امسال قرار دارد. برای شروع، بالاترین امتیاز را در رده بهداشت به دست آورد. عمدتاً به دلیل میانگین امید به زندگی بالا که ۸۳ سال است یعنی ۹ سال بیش‌تر از میانگین جهانی است.

نروژ همچنین بالاترین امتیاز را در بین همه کشورها برای حکمرانی دارد. دسته ای که با ارزیابی سطوح فساد کشوری، ثبات سیاسی و اثربخشی دولت سنجیده می شود. نروژ در رده بهداشت با ژاپن و لوکزامبورگ هم تراز است.

دومین کشور اروپایی دیگر به نام سوئیس با امتیاز کلی ۸۰ درصد در رتبه دوم قرار دارد. این کشور دارای بالاترین رتبه از نظر عوامل محیطی است. همچنین دارای بالاترین امتیاز کلی در رده مالی در بازنشستگی است.

ایسلند در رتبه سوم بهترین کشورها برای بازنشستگی، با امتیاز کلی ۷۹ درصد قرار دارد.

آینده بازنشستگی

با افزایش طول عمر و افزایش جمعیت سالمندان بازنشسته در سراسر جهان، بسیاری از کشورها تصمیم به تغییر سیاست های بازنشستگی خود در تلاش برای تشویق مردم به ماندن بیشتر در نیروی کار دارند.

به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۸، افراد در بریتانیا پس از ۶۵ سالگی می توانند حقوق بازنشستگی دولتی خود را مطالبه کنند. تا سال ۲۰۲۸، این شرط سنی به ۶۷ سال افزایش خواهد یافت.

با این حال، مداخله دولت ممکن است ضروری نباشد، زیرا بسیاری از مردم در سراسر جهان در حال حاضر فراتر از سن بازنشستگی سنتی (شاید بیشتر از سر ناچاری تا انتخاب) در نیروی کار باقی می‌مانند.

اکرم محمدی منش/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید