جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 76449 |
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۹:۲۰ |
ارسال به دوستان
پ

مجلس می تواند دولت را وادار به پرداخت مطالبات گندمکاران کند؟

قرار بود مطالبات گندم‌کاران تا پایان شهریور ماه پرداخت شود؛ اما این مطالبات همچنان پرداخت نشده است. حالا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفته دستگاه‌های متولی باید نسبت به پرداخت مطالبات گندمکاران اقدام کنند.

اقتصادسنج| قرار بود مطالبات گندم‌کاران تا پایان شهریور ماه پرداخت شود؛ اما این مطالبات همچنان پرداخت نشده است. حالا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفته دستگاه‌های متولی باید نسبت به پرداخت مطالبات گندمکاران اقدام کنند.

محمدجواد عسکری در مراسم سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ و با اشاره به مطالبات گندمکاران گفت: در کشور ما به دلیل تنوع اقلیمی بزرگترین بخش خصوصی مربوط به بخش کشاورزی است. در بخش کشاورزی ۴.۵ میلیون بهره‌بردار وجود دارد و بالغ بر ۳۰ درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و با کمک کشاورزان پیشرو و صاحب‌نظر در حوزه تقنینی اقدامات خوبی انجام داده است و فضا را برای توسعه و افزایش تولید فراهم کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یکی از این اقدامات شورای قیمت‌گذاری بود. در گذشته اگر بنا بود محصولی قیمت‌گذاری شود در شورای اقتصاد تصمیمی از بالا به پایین گرفته می‌شد ولی در حال حاضر اینگونه نیست و تصمیم‌گیران در واقع همان کشاورزان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی هستند.

بی توجهی به تولیدکنندگان حق‌الناس است

وی اضافه کرد: اگر چه تشکیل شورای قیمت‌گذاری اتفاق خوبی را رقم زد اما ایراداتی نیز به آن داریم. چرا برخی از دولتمردان در این شورای مهم حضور پیدا نمی‌کنند؟ و دیگر اینکه به مصوبه شورا توجهی نمی‌شود. امروز اگر به زحمات تولیدکنندگان توجه نکنیم اشتباه بزرگی کرده‌ایم و حق‌الناس است و باید پاسخ دهیم.

عسکری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به پرداخت مطالبات کشاورزان اشاره کرد و گفت: امسال در پرداخت به موقع این مطالبات با چالش‌هایی مواجه شده‌ایم. مکاتبات بسیاری نیز در این زمینه داشتیم تا پرداخت پول گندمکاران تسریع شود. تولیدکنندگان امسال سنگ تمام گذاشتند و ما مسئولین نتوانسته‌ایم پاسخ خوبی به خدمات آن‌ها بدهیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: دستگاه‌های متولی باید نسبت به پرداخت پول و خسارت گندمکاران اقدام کنند.

مشکلات پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی برطرف شود

وی با اشاره به اهمیت ارزآوری در بخش کشاورزی تصریح کرد: صادرات محصولات کشاورزی موضوع مهمی است که اگر در این مسیر نقشه راه داشته باشیم و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم اتفاق خوبی برای کشور رقم خواهد خورد. امسال در برخی از پایانه‌های صادراتی محصولات کشاورزی مشکلاتی وجود داشت که بایستی مرتفع شود. همچنین باید به آبیاری نوین، صنایع تکمیلی و تبدیلی نیز توجه شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:۵۰۰ میلیون جمعیت در اطراف ما هستند که به محصولات ما علاقه‌مندند و این برای ما یک فرصت است.

به گفته عسکری از ۱۵ شهریورماه به تناسب اقلیم تا اواخر آذرماه کشت غلات به خصوص گندم را داریم که باید زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم. نهاده‌ها نیز باید به موقع تحویل کشاورزان شود. اگر ۱۰ روز کشت به تعویق بیفتد ۲۵ درصد کاهش عملکرد خواهیم داشت.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سال گذشته در تامین سموم و آفت‌کش چالش داشتیم و زنگ گندم مشکلات بسیاری ایجاد کرد که باید برای آن تدابیری اتخاذ کرد.

دانشگاه‌ها باید وارد کار شوند

عسکری با بیان این‌که اگر امروز بخواهیم در بخش کشاورزی به نقطه مطلوب برسیم باید به تحقیقات و پژوهش‌ها توجه کنیم، توضیح داد: دانشگاه‌ها باید وارد کار شوند و مقاله‌ها باید کاربردی و تبدیل به محصول شوند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع خودکفایی اشاره کرد و گفت: با شناختی که از تولیدکنندگان داریم باید در سال زراعی پیش‌رو حتما به خودکفایی برسیم. ۲.۲ میلیون هکتار اراضی کلاس یک داریم که می‌توان با آن‌ها به خودکفایی رسید. همچنین دیم‌زارها نیز شرایط خوبی دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: یکی دیگر از چالش‌های پیش‌رو بخش کشاورزی بانک‌ها هستند. امروزه کشاورزان اعلام می‌کنند که کارشناسان بانک‌ها آن‌ها را تحت فشار قرار می‌دهند. این در حالیست که ما پول گندم را به آن‌ها نداده‌ایم یا دیر داده‌ایم و از آن طرف بانک به کشاورز فشار می‌آورد. باید از این قشر خدوم و زحمت‌کش حمایت کنیم. اگر از این طرف به تعهدات به موقع عمل نمی‌شود از آن طرف هم باید ملاحظاتی صورت گیرد تا تولید کننده با میل و رغبت تولید کند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید