پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 111194 |
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۸ |
ارسال به دوستان
پ

شرایط دریافت وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۳+ جزئیات

از شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ می توان به اینکه متقاضی تسهیلات اجاره خانه باید متاهل یا سرپرست خانوار باشد و اجاره نامه ارائه شده باید رسمی بوده، اشاره کرد.

اقتصادسنج| وام ودیعه مسکن ، یکی از تسهیلاتی است که در جهت کمک به مستاجران کشور در نظر گرفته و پرداخت آن، توسط دولت، از سال گذشته آغاز شده است. ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳​، همانند سال گذشته، از طریق سامانه tem.mrud.ir صورت می گیرد و نیاز به مراجعه حضوری، به هیچ یک از نهاد های دولتی مربوطه نمی باشد.

وام ودیعه مسکن یا همان وام اجاره مسکن، تسهیلاتی است که بانک مرکزی هرساله در مدت مشخصی به بانک‌های کشور ابلاغ می‌کند تا مستأجرین بتوانند با دریافت آن مشکلات مربوط به رهن مسکن را حل کنند. می‌دانیم که مالکین خانه هرساله برای جبران هزینه‌های اقدام به اجاره دادن مسکن شخصی خود کرده و مبلغ آن را نیز مدام در هر سال افزایش می‌دهند.

گر پیگیر اخبار حوزه مسکن باشید، حتماً می‌دانید که مبلغ وام ودیعه مسکن افزایش یافته است. چندی پیش با تصمیم دولت،مبلغ وام اجاذه مسکن برای شعر تهران از ۱۰۰ میلیون به ۲۰۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها از ۷۰ میلیون به ۱۵۰ میلیون، برای دیگر شهرها نیز از ۴۰ میلیون به ۱۰۰ میلیون رسید. همچنین برای اولین بار وام ودیعه مسکن روستاها نیز تعیین شد که مبلغ آن ۴۰ میلیون تومان است.

مبالغ جدید وام اجاره مسکن توسط بانک مرکزی به ۲۰ بانک کشور ابلاغ شده است. این بانک‌ها عبارتنداز:

  1. مسکن
  2. صادرات
  3. ملی
  4. ملت
  5. رفاه
  6. پاسارگاد
  7. سپه
  8. تجارت
  9. شهر
  10. سامان
  11. پارسیان
  12. سینا
  13. خاورمیانه
  14. آینده
  15. گردشگری
  16. کارآفرین
  17. ایران زمین
  18. اقتصاد نوین
  19. پست بانک
  20. مؤسسه اعتباری ملل

پیش بینی می شود که در سال ۱۴۰۳ نیز همانند سال گذشته، تعداد زیادی از مستاجران، برای دریافت تسهیلات اجاره خانه، در سامانه اعلام شده ثبت نام نمایند. با این وجود، ممکن است درخواست وام تمام متقاضیان، مورد پذیرش قرار نگرفته و تنها افرادی که واجد شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ می باشند، موفق به دریافت این تسهیلات خواهند شد.

با توجه به آنچه در مورد اهمیت شرایط ثبت نام تسهیلات اجاره خانه بیان شد، در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳​، شرایط وضعیت تاهل متقاضیان این وام و همچنین، شرایط اجاره نامه برای ثبت نام تسهیلات اجاره خانه ۱۴۰۳، مطالبی آورده شده است.

شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

در سال های اخیر، سامانه های متعددی، در رابطه با مساله املاک، از سوی دولت راه اندازی شده است که ثبت نام در برخی از آن ها، مانند سامانه املاک و اسکان، توسط مالکان و مستاجران، الزامی بوده و در برخی دیگر، مانند سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن،​ شکل اختیاری داشته است.

بنابر اعلام معاونت ساختمان و مسکن وزارت راه و شهر سازی، ثبت نام وام ودیعه مسکن سال گذشته، از ۲۶ خرداد ماه، آغاز گردید و تا ۳۰ آذر ماه، ادامه داشت. متقاضیان دریافت وام اجاره خانه، برای اینکه، جهت دریافت این تسهیلات، واجد شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن شناخته شوند، لازم است که دارای شرایط اعلام شده، در سامانه ثبت نام وام ودیعه مسکن، به نشانی اینترنتی tem.mrud.ir، همچون شرایط ثبت نام مسکن اولی ها باشند. در ادامه، در رابطه با شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳، برای متقاضیان، توضیحات لازم آورده شده است.

.متقاضی تسهیلات اجاره خانه، می بایست متاهل بوده یا سرپرست خانواده باشد.

.اجاره نامه ارائه شده از سوی متقاضی وام ودیعه مسکن، می بایست به صورت رسمی تنظیم گردیده یا اینکه در سامانه ایران املاک، به ثبت رسیده و دارای کد رهگیری نیز باشد.

تاریخ اجاره نامه ارائه شده می بایست، حداکثر تا پایان زمان ثبت نام وام ودیعه مسکن باشد.

چنانچه، ثبت نام کننده وام ودیعه مسکن، واجد شرایط ثبت نام وام ودیعه مسکن​ شناخته شود و جهت دریافت تسهیلات اجاره خانه به بانک معرفی گردد، لازم است که ظرف مدت دو هفته، از زمان معرفی به بانک، مدارک لازم را برای اخذ این تسهیلات، به بانک ارائه نموده و ضامنین خود را معرفی نماید، در غیر این صورت، درخواست وام ودیعه مسکن متقاضی رد خواهد شد.

لازم به ذکر است موارد اعلام شده، بر اساس روال سال گذشته بوده و به محض تغییر و اعلام برای سال ۱۴۰۳، در متن مقاله اطلاع رسانی می گردد.

خبر خوش برای مستاجران: وام ودیعه مسکن یک میلیارد تومان شد

شرایط وضعیت تاهل متقاضی برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳

به طور معمول، ثبت نام وام مسکن، مستلزم دارا بودن شرایط معرفی شده در آن سامانه می باشد. ثبت نام در سامانه وام ودیعه مسکن نیز از این قاعده، مستثنی نبوده و افرادی که در این سامانه، اقدام به ثبت نام می کنند، لازم است که شرایط تعیین شده از سوی دولت را داشته باشند. در این قسمت به شرایط وضعیت تاهل متقاضی برای ثبت نام وام ودیعه مسکن ۱۴۰۳ پرداخته شده است.

از سوی دیگر، با توجه به این نکته که منابع مالی دولت، جهت اعطای وام ودیعه مسکن با محدودیت مواجه بوده، پرداخت این وام، به تمامی مستاجران امکان پذیر نمی باشد. در نتیجه، با توجه به معیار وضعیت تاهل متقاضی، برای ثبت نام تسهیلات وام اجاره خانه ۱۴۰۳​، در میان دو قشر مستاجران مجرد و متاهل، گروه متاهلین برای ثبت نام وام ودیعه مسکن، در اولویت بوده و تسهیلات اجاره خانه به این گروه پرداخت می گردد.

بر اساس شرایط اعلام شده از سوی وزارت راه و شهر سازی، متقاضی دریافت وام ودیعه مسکن، همانند متقاضی ثبت نام طرح جهش تولید مسکن، می بایست متاهل بوده یا اینکه سرپرست خانوار باشد. بنابراین، باید گفت که تسهیلات اجاره خانه سال ۱۴۰۳ که از سوی دولت ارائه گردیده، به افراد مجردی که سرپرست خانواده نمی باشند، تعلق نمی گیرد.

با این وجود، با توجه به اطلاعیه های رسمی که از سوی وزارت راه و شهر سازی اعلام گردیده است بر این قاعده، دو استثنا وارد شده و افراد، با داشتن شرایط زیر، حتی اگر مجرد بوده و سرپرست خانوار هم نباشند، واجد شرایط دریافت وام ودیعه مسکن می باشند.

نحوه ثبت نام و پیگیری وام ودیعه مسکن با کد ملی

.زنان مجرد بالای ۳۵ سال سن که با خانواده زندگی نکرده و در واقع، خودسرپرست می باشند.

.مردانی که سابقا، سرپرست خانوار بوده، اما در حال حاضر، به دلیل طلاق یا فوت همسر مجرد می باشند.

افرادی که قصد شرکت در طرح جهش تولید مسکن را دارند، می بایست ابتدا شرایط لازم برای ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن را مطالعه نمایند. برای راهنمایی بیشتر، در رابطه با شرایط لازم جهت ثبت نام در طرح جهش تولید مسکن، به لینک زیر مراجعه نمایید.

مدارک وام ودیعه مسکن

مستأجران برای ثبت‌نام وام تسهیلات اجاره مسکن باید مدارک زیر را تهیه کنند:

  1. مدارک هویتی (کارت کلی و شناسنامه)
  2. قولنامه رسمی مسکن دارای کد رهگیری یا اجاره رسمی که در سایت ثبت معاملات املاک، ثبت شده باشد.
  3. گواهی کسر از حقوق یا مستمری‌بگیری و یا در صورت برخورداری از موارد ذکر شده، سفته یا برگ گواهی سهام عدالت

مبلغ جدید وام ودیعه مسکن

مستأجران تا پیش از اعلام افزایش مبلغ وام ودیعه مسکن، می‌توانستند برای شهر تهران نهایت تا ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و شهرستان‌ها ۴۰ میلیون وام دریافت کنند.

حدود ۱ ماه پیش علی بهادری جهرمی در نشست خبری بعد از جلسه هیئت دولت رسماً اعلام کرد که مبلغ وام اجاره مسکن افزایش یافته است. این افزایش مبلغ توسط بانک مرکزی ایران نیز ابلاغ شد. افزایش مبلغ تسهیلات ودیعه مسکم به شکل زیر است:

  • شهر تهران: ۲۰۰ میلیون تومان
  • مراکر استان‌ها: ۱۵۰ میلیون تومان
  • شهرستان‌ها: ۱۰۰ میلیون تومان
  • روستاها: ۴۰ میلیون تومان (وام اجاره مسکن برای روستاها برای اولین بار است که در لیست وام‌ها ودیعه مسکن آمده است)

مراحل دریافت وام ودیعه مسکن

شرایط و مبلغ و اقساط وام را در زیر می توانید ببینید:

این وام ۵ ساله است با سود ۲۳ درصد
وام ۲۰۰ میلیونی اقساط حدود ۵.۶۰۰ سود وام ۱۳۸ میلیون
وام ۱۵۰ میلیونی اقساط حدود ۴.۲۰۰ سود ۱۰۳ میلیون
وام ۱۰۰ میلیونی اقساط حدود ۲.۸۰۰ سود ۶۹ میلیونی
وام ۴۰ میلیونی اقساط حدود ۱.۱۰۰ سود ۲۷ میلیون.
برای دریافت وام اجاره اول ملک رو باید در سامانه املاک به این آدرس amlak.mrud.ir ثبت کنید و بعد وارد این سایت saman.mrud.ir بشید و مراحل درخواست وام رو تکمیل و بانک و شعبه رو انتخاب کنید

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید