جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 65354 |
تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴ |
ارسال به دوستان
پ

دسترسی به داروهای سقط جنین در ایران محدود می شود؟

کشور ایران در دهه‌ های آتی به علت پیری جمعیت و کاهش نرخ باروری و زاد و ولد با معضل بزرگی مواجه است؛ اما راه های زیادی برای مهار آن وجود دارد. این بحران می تواند با فرهنگ ‌سازی و اغنا مردم، ترویج فرهنگ ازدواج آسان، پرهیز از تاخیر در ازدواج و فرزند آوری، کاهش سقط ‌های موردی و عمدی و توجه به درمان ناباروی برطرف شود.

اقتصادسنج| کشور ایران در دهه‌ های آتی به علت پیری جمعیت و کاهش نرخ باروری و زاد و ولد با معضل بزرگی مواجه است؛ اما راه های زیادی برای مهار آن وجود دارد. این بحران می تواند با فرهنگ ‌سازی و اغنا مردم، ترویج فرهنگ ازدواج آسان، پرهیز از تاخیر در ازدواج و فرزند آوری، کاهش سقط ‌های موردی و عمدی و توجه به درمان ناباروی برطرف شود.

یکی از رویکردهای دولت سیزدهم به منظور افزایش جمعیت و جوان سازی کشور، کنترل مساله سقط جنین است. به گفته فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین و عضو کمیسیون بهداشت و درمان و رئیس فراکسیون جوانی جمعیت مجلس، سالانه ۲۵۰ تا ۶۵۰ هزار سقط جنین در کشور رخ می‌ دهد که ۸۵ درصد آن‌ها در خانواده و با آموزش‌ های فضای مجازی یا مصرف داروهای قاچاق ‌شده انجام می ‌شود. حتی اگر ما ۱۰ درصد در پیشگیری از سقط جنین موفق باشیم ۲۵ تا ۶۵ هزار نفر را به جمعیت کشور اضافه می شود.

دکتر فیروزه بلاش، متخصص زنان و زایمان و نازایی، عضو تیم تخصصی مرکز درمان و ناباروری ابن سینای جهاددانشگاهی نیز در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: سقط جنین اکنون در تمام دنیا وجود دارد و بسیاری از کشورها با این مساله مشکل دارند. ایران نیز از جمله کشورهایی محسوب می شود که آمار سقط جنین در آن زیاد است از این‌رو اخیرا وزارت بهداشت، درمان و پزشکی یک سری پروتکل ها را تعیین کرده تا مساله سقط جنین در کشور را کنترل کند. اما در وهله نخست باید علت این مساله واکاویی شود.

وی افزود: سقط جنین دلایل مختلفی دارد. شرایط نامناسب و مسائل اقتصادی از جمله علت های آن است. اغلب کسانی که اقدام به سقط جنین می کنند، معتقدند؛ در چنین شرایط اقتصادی که نمی توانند از پس مخارج زندگی روزمره شان بربیایند، چرا باید فرزندی به دنیا بیاورند که قادر به تامین مخارج زندگی آن نیستند. عده ای دیگری برای آینده خود برنامه و نقشه راهی ترسیم کرده اند. مثلا برخی می خواهند ادامه تحصیل دهند، عده ای قصد مهاجرت دارند و برخی نیز برای حفظ کارشان مجبورند فعلا برنامه ای برای فرزندآوری نداشته باشند. در این بین برخی نیز خارج از چهارچوب نظام خانواده بچه دار می شوند. تمامی این مسائل و مشکلات باعث شده تا آمار سقط جنین در کشورمان زیاد شود.

بلاش اظهارداشت: سقط جنین عوارض زیادی به همراه دارد که زوج ها باید نسبت به این مساله آگاهی داشته باشند. همچنین سن بارداری نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. سن بارداری، سنی نیست که افراد هر وقت دل شان خواست، باردار شوند. برخی در سن ۲۰سالگی و۳۰ سالگی سقط جنین می کنند اما در سنین بالاتر زمانی که قصد بارداری دارند با مشکل مواجه می شوند. مردم جامعه باید نسبت به این مساله آگاهی داشته باشند. بهترین سن حاملگی برای زنان سن کمتر از ۳۵ سالگی است. با تاخیر انداختن سن بارداری، احتمال سقط جنین به دلیل بیماری های مادر و کاهش کیفیت جنین افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: قطعا اگر شرایط اقتصادی مردم بهتر شود، جوانان همانند سابق تمایل به فرزندآوری خواهند داشت. در کنار این مساله باید آموزش و آگاهی های مردم نسبت به سن بارداری افزایش یابد.

بلاش گفت: افراد نابارور حتی اگر پولی هم نداشته باشند، برای بچه دار شدن شان پول قرض می گیرند. این افراد تنها ۱۰ درصد جامعه را تشکیل می دهد اما ۹۰ درصد مردم عادی خیلی راحت می توانند باردار شوند و به علت مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بچه شان را سقط کنند. زوج های نابارور به علت مرگ و سقط فرزندش گریه ای از ناامیدی سر می دهند در حالی که دختران جوان بچه سالمشان را با آموزش های فضای مجازی و داروهای سقط جنین به راحتی سقط می کنند.

این متخصص زنان و زایمان و نازایی افزود: پروانه مطب پزشکی که سقط جنین انجام دهد، باطل می شود؛ اما اکنون مردم به راحتی می توانند در اینترنت سرچ کنند و به صورت غیر قانونی قرص سقط جنین را خریداری و در جلوی درب منزل شان تحویل بگیرند. روش مصرف آن را نیز به راحتی می توانند فرا بگیرند. یکی از راه های پیشگیری از سقط‌جنین از میان برداشتن این راه غیر قانونی و ایجاد محدودیت است. زمانی که دسترسی مردم به وسائل سقط‌جنین بالا باشد، مردم به راحتی می توانند فرزند خودشان را سقط کنند و بقیه مراحل را در بیمارستان انجام دهند.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید