جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 62230 |
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۷ |
ارسال به دوستان
پ

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

بورس امروز توانست پس از سه روز منفی، روز سبز اما متعادلی را به ثبت برساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

اقتصادسنج؛ بورس امروز توانست پس از سه روز منفی، روز سبز اما متعادلی را به ثبت برساند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

بورس امروز در حالی کار خود را آغاز کرد که در سه روز کاری گذشته روزهای سرخی را پشت سر گذاشت و بیش از ۶ درصد کاهش را تجربه کرده بود. کارشناسان عمده دلیل این اتفاق را ناشی از ریزش سنگین قیمت دلار در بازار آزاد عنوان کردند اما اکنون به نظر می‌رسد که شرایط کمی تغییر کرده باشد. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری با افزایش ۰.۴۵ درصدی همراه شد و به محدوده ۲.۱۵۵ میلیون واحدی رسید و شاخص هم‌وزن نیز با رشد اندک ۰.۰۹ درصدی روبرو شد. ارزش معاملات خرد سهام طی بازار امروز عدد ۷۰۹۶ میلیارد تومان را به ثبت رساند و شاهد خروج پول ۱۵۸ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

روند کاهش نرخ دلار بازار آزاد طی روزهای گذشته و رسیدن به کانال ۴۶ هزار تومانی، بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار داد و بازار سهام نیز از این موضوع مستثنی نبود و نماگرهای تالار شیشه‌ای با افت نسبتا زیادی همراه شدند. اکنون اما نرخ دلار بار دیگر گارد صعودی به خود گرفته و این موضوع می‌تواند در کنار عواملی دیگر، موجب رشد بورس طی معاملات روز آینده باشد. در ادامه با بررسی شرایط موجود و نگاهی به وضعیت تکنیکالی شاخص کل بورس، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بازگشت دلار به مدار صعودی

روند کاهشی قیمت دلار که از هفته گذشته آغاز شده بود، روز یکشنبه رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و شاهد کاهش نسبتا سنگینی در نرخ دلار بازار آزاد بودیم. اسکناس آمریکایی طی هفته‌های گذشته اغلب در محدوده ۵۱ هزار تومانی نوسان می‌کرد، در روز یکشنبه وارد کانال ۴۶ هزار تومانی نیز شد که بیش از ۲ هزار تومان از ریزش آن تنها به دو ساعت بازمی‌گردد. خبرهای ضد و نقیض حول توافق هسته‌ای موجب شد تا خوش‌بینی‌هایی از احتمال از سرگیری مذاکرات و یا دستیابی به یک توافق بین ایران طرف‌های غربی افزایش یابد و بازار ارز نیز به عنوان اثرپذیرترین بازار از این اتفاق، با کاهش نرخ مواجه شود. در کنار این اتفاقات، صحبت‌های دو روز پیش رهبری این خوش‌بینی را دوچندان کرد.

اکنون اما به دلیل خبرها و اظهار نظرهایی که در روزهای گذشته از سمت سران ایران و آمریکا منتشر شد، موجب شده است تا دلار فردوسی بار دیگر در مسیر صعودی قدم بردارد و در زمان نگارش این گزارش با رسیدن به مرز ۴۹.۵ هزار تومان، بخشی از این ریزش را جبران کند. روز گذشته سخنگوی وزارت خارجه کشور و همچنین یکی از سیاستگذاران آمریکایی عنوان کردند که گزارش‌های منتشر شده در رابطه با ایجاد یک توافق موفق درست نیست اگرچه تبادل پیام بین طرف‌های مذاکره همچنان در جریان است. این اتفاق موجب شد تا بازارهای دیگر نیز از فاز نزولی خود خارج شوند هرچند همچنان نگاه‌ها به سرانجام این موضوع دوخته شده و فعلا خبری از صعودهای قدرتمند نیست.

امید دوباره به بازارهای جهانی

امروز قرار است که نرخ تورم آمریکا برای ماه می منتشر شود و انتظارات از یک تورم سالانه ۴.۱ درصدی خبر می‌دهند. این درحالیست که تورم در ماه گذشته عدد ۴.۹ درصد را به ثبت رساند و اگر همه‌چیز طبق پیش‌بینی‌ها پیش برود، احتمالا بازارهای جهانی بتوانند روند صعودی خوبی را برای مقطعی تجربه کنند. در کنار این موضوع روز آینده نیز نشست فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره برگزار خواهد شد و در آنجا نیز پیش بینی می‌شود که اعضای فدرال رزرو، تغییری در نرخ بهره ایجاد نکنند و پایانی برای سیاست‌های انقباضی باشد. بازارهای جهانی نیز در روز جاری و با توجه به خوش‌بینی ایجاد شده نسبت به این موضوع، رنگ سبزی به خود گرفته‌اند و روندها صعودی است. این اتفاق در صورت تحقق می‌تواند به تقاضایی برای سهام بزرگ و کامودیتی‌محور بازار منجر شود.

وضعیت تکنیکالی شاخص بورس

نگاهی به روند تکنیکالی شاخص کل بورس به خوبی نشان می‌دهد که کندل‌های قرمز و قدرتمند روزهای گذشته موجب شد تا حمایت مهمی از نسبت‌های فیبوناچی این نماگر به سمت پایین شکسته شود و فعلا بازار در روندی اصلاحی قرار دارد. از این رو به نظر می‌رسد که اولین محل امن شاخص کل بورس حوالی ۲.۱ تا ۲.۰۸ میلیون واحد باشد و بازار در آن نقطه بتواند به مسیر صعودی بازگردد.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و روند تکنیکالی شاخص کل بورس، به نظر می‌رسد که بورس فردا نیز به دلیل رشد قیمت دلار و بهبود بازارهای جهانی، شرایط مثبتی داشته باشد اما به علت مسائل تکنیکالی و عدم مشخص شدن برخی ابهامات، این روند مثبت با تعادل پیش رود.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید