جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 86459 |
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۱ |
ارسال به دوستان
پ

ایران صادرات برق و گاز به عراق را تحریم می کند؟

دهقانی معاون حقوقی رئیس جمهور: پول ما در عراق است و ما هم تا به امروز از این پول استفاده می کردیم منتها آمریکایی ها یک موانعی ایجاد می کردند چون بانک مرکزی عراق به نوعی تحت نظارت آمریکایی هاست بنابراین باید عراق مشکل خود را حل کند. اگر پول ما به دستمان نرسد، دلیلی ندارد که برق و گاز بدهیم لذا عراق دچار مشکل می شود. ما تمایل داریم که با عراق روابط داشته باشیم و برادران عراقی راه دیگری غیر از این ندارند که برق و گاز دریافت کنند و پولش را به ما بدهند بنابراین خودشان رایزنی می کنند که پول ما برگردانند.

اقتصادسنج| چند روز پیش منابع آمریکایی اعلام کردند که احتمالاً واشنگتن با دسترسی ایران به ۱۰ میلیارد دلار از پول برق صادراتی به عراق موافقت می‌کند و این مبالغ به حساب‌های بانکی ایران در اروپا و عمان منتقل می‌شود.

محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: این پول متعلق به ما بوده، ما برق و گاز می فروشیم و طبیعتاً باید پول آن را بگیریم. ایران سالهاست که صادرات به کشورها را انجام می دهد و در دولت سیزدهم صادرات ما به کشورهای همسایه به صورت معناداری افزایش پیدا کرده و توانستیم درآمد خوبی هم کسب کنیم.

وی تصریح کرد: مقداری از ثبات نسبی که در اقتصاد ایجاد شده، ناشی از روابطی است که توانستیم با دنیا ایجاد کنیم و بازگشت پول که دارد اتفاق می افتد.

دهقان اضافه کرد: این پول در آنجاست و ما هم تا به امروز از این پول استفاده می کردیم منتها آمریکایی ها یک موانعی ایجاد می کردند چون بانک مرکزی عراق به نوعی تحت نظارت آمریکایی هاست بنابراین باید عراق مشکل خود را حل کند. اگر پول ما به دستمان نرسد، دلیلی ندارد که برق و گاز بدهیم لذا عراق دچار مشکل می شود. ما تمایل داریم که با عراق روابط داشته باشیم و برادران عراقی راه دیگری غیر از این ندارند که برق و گاز دریافت کنند و پولش را به ما بدهند بنابراین خودشان رایزنی می کنند که پول ما برگردانند.

وی به لوایح دولت در مجلس برای پیگیری پول های بلوکه ایران در برخی از کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۱ تا اوایل سال ۱۴۰۲، هفت لایحه در دولت تصویب کردیم و برای مجلس فرستادیم تا براساس این لوایح، وجوهی که در کشورهای دیگر داریم و بر سر آن اختلاف است یا مسدود هستند را براساس موافقت نامه سرمایه گذاری یا قراردادهایی که با آن کشورها داریم، موضوع را به داوری ارجاع دهیم و وجوه خود و سرمایه ملت را برگردانیم. چند مکاتبه هم با مجلس بعد از آن انجام دادیم که مجلس در این امر تسریع کند تا مصوبه این ۷ لایحه را در اسرع وقت بدهند و بتوانیم حقوق ملت را مسترد کنیم. چون وجوه ما در برخی از کشورهاست که باید مسترد شود و متولی آن هم معاونت حقوقی رییس جمهور و مرکز امور حقوقی بین المللی ماست که این کار را انجام می دهند.

دهقان گفت: در حال حاضر منتظر مصوبه مجلس هستیم و امیدوارم بعد از بررسی برنامه هفتم توسعه، در لابه لای برنامه های مجلس، این امر سرعت بگیرد و در اسرع وقت به ما جواب بدهند.

وی درباره پول های بلوکه ایران در کشورها، بیان کرد: یکی از این کشورها بحرین است. ما در بحرین چند دعوا داشتیم، یک دعوا که قبلاً جواب گرفتیم و ۲۴۳ میلیون دلار بانک صادرات و بانک ملی حاکم شدند و آنها محکوم شدند البته اکنون آنها تقاضای ابتلای داوری کردند که در دادگاه یکی از کشورهای اروپایی مطرح است، ولی هنوز دو دعوای دیگر در بحرین داریم که باید مجوز داوری را بگیریم و دعوا را شروع کنیم.

دهقان گفت: بحث کره جنوبی هم تقاضا کرده بودیم که منتظریم مجوز آن بیاید. ما یک بررسی کارشناسی داریم انجام می دهیم که بابت کاهش ارزش پول که در کره بود، چه اقداماتی باید انجام شود، مجوز مجلس را بگیریم، این موضوع را هم پیگیری می کنیم. پول های بلوکه دیگری هم در برخی از کشورها داریم که نام آنها را از بانک مرکزی بپرسید.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید