جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 39366 |
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷ |
ارسال به دوستان
پ

مقایسه دنا پلاس با سورن پلاس/ کدامیک بهتر است؟

دنا پلاس و سمند سورن به ترتیب دو نسخه فیس‌ لیفت کلی و جزئی از خودروی ملی یا همان سمند به‌ شمار می‌ آیند که در بازار انحصاری ایران، جایگاهی مطلوب برای خود دست‌ و پا کرده‌اند و امروزه جزو پر فروش‌ ترین سدان‌ های خانوادگی محسوب می‌ شوند، در این مطلب به مقایسه دنا پلاس و سمند سورن می پردازیم.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ دنا پلاس و سمند سورن به ترتیب دو نسخه فیس‌ لیفت کلی و جزئی از خودروی ملی به‌ شمار می‌ آیند که در بازار انحصاری ایران، جایگاهی مطلوب برای خود دست‌ و پا کرده‌اند و امروزه جزو پر فروش‌ ترین سدان‌ های خانوادگی محسوب می‌ شوند. در این مطلب به مقایسه دنا پلاس و سمند سورن می پردازیم.

معرفی دنا پلاس

دنا پلاس، خودرویی ساخت  ایران است که در سال ۱۳۹۵ طراحی شد و در آن از یک موتور ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو ۱۶۴۶ سی‌سی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که نهایت گشتاور این خودرو ۱۵۷ نیوتن متر در ۴۰۰۰ و ۵۰۰ دور در دقیقه است.

دنا پلاس از لحاظ مشخصات فنی مشابه خودروی دنا است. دنا پلاس از موتور EF۷ بهره می‌برد.

مقایسه دنا پلاس و سورن

مشخصات فنی موتور دنا پلاس

حجم موتور ۱۶۴۶ سی سی

نوع موتور بنزین سوز

تعداد سیلندرها ۴

تعداد سوپاپ‌ها ۱۶

آرایش قرار گیری سیلندرها خطی مستقیم

محل قرار گیری موتور موتور جلو

سیستم سوخت رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای

حداکثر توان خروجی (دور بر دقیقه / اسب بخار) ۱۱۳ (۶۰۰۰ دور در دقیقه)

حداکثر گشتاور خروجی (دور بر دقیقه / نیوتن متر) ۱۵۵ (۴۵۰۰ دور در دقیقه)

توان خروجی حجمی (اسب بخار بر لیتر) ۶۸.۶۵ اسب بخار بر لیتر

ظرفیت باک ۶۰ لیتر بنزین

روغن مناسب برای خودرو ۱۰w۴۰ SL

روغن مناسب برای خودرو ۲ ۱۰w۴۰ S

دنا پلاس همانند دنا از گیربکس دنده‌ای بهره مند است و محل قرارگیری اهرم تعویض دنده نیز مثل اکثر اتومبیل‌ها در کنسول میانی قرار دارد. نوع سیستم ترمز دنا پلاس ABS و EBD است و هر دو ترمز عقب و جلو از نوع دیسکی هستند.

مقایسه دنا پلاس و سورن

مشخصات جعبه دنده دنا پلاس در یک نگاه

مشخصات جعبه دنده دنا پلاس در یک نگاه
نوع جعبه دنده دنده دستی
تعداد دنده (جلو) ۵
محل قرار گیری اهرم تعویض دنده کنسول میانی
سیستم حرکتی خودرو (انتقال قدرت) موتور جلو دیفرانسیل جلو

 

امکانات رفاهی و آپشن های دنا پلاس

کیسه‌های هوا (نوع و تعداد) ۴ عدد (راننده و سرنشین و جانبی)
سیستم‌های امنیتی و حفاظتی سیستم کنترل بخار بنزین، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز
سیستم صندلی‌های جلو جابجایی‌های صندلی راننده و سرنشین جلو بصورت تمام برقی (۸ حرکته)، کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع، پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه
سیستم صندلی‌های عقب امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب
سیستم آئینه‌ها طرح جدید آینه‌های جانبی، آینه‌های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد
سیستم شیشه‌ها شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، شیشه‌های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید)
سیستم‌های سقف سانروف دو حالته
سیستم روشنایی جلو چراغ جلو دارای لامپ LED و نئون و چراغ روز (Day Light)، چراغ جلو و عقب جدید، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد، چراغ‌های سقفی جلو و عقب، چراغ روشنایی فضای پایین داخل کابین
سیستم‌های کمک رانندگی دوربین دید عقب، هشداردهنده موانع عقب، سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس)

معرفی سورن پلاس

سورن پلاس، خودرویی ساخت ایران است که در سال ۱۳۹۸ طراحی شد و در آن از یک موتور ۴ سیلندر با ۱۶ سوپاپ استفاده شده است. حجم موتور این خودرو ۱۶۵۰ سی‌سی است و به همین دلیل حداکثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. بررسی‌های فنی نشان می‌دهد که نهایت گشتاور این خودرو ۱۵۹ نیوتن متر در ۳۰۰۰ و ۵۰۰ دور در دقیقه است.

مقایسه دنا پلاس و سورن

مدل سورن پلاس

مدل سورن پلاس
شرکت تولید کننده ایران خودرو
نوع موتور EF7
حجم موتور ۱۶۵۰ سی سی
توان موتور ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور ۱۵۹ نیوتن متر در ۳۵۰۰-۴۵۰۰ دور در دقیقه
تعداد سوپاپ ۱۶
تعداد سیلندر ۴
سوخت‌رسانی انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای
نوع سوخت بنزین
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت باک ۶۶ لیتر
گیربکس ۵ سرعته دستی
حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر در ساعت
شتاب ۰-۱۰۰ ۱۲ ثانیه
ابعاد خودرو طول: ۴۵۳۴ میلیمتر

عرض: ۱۷۲۰ میلیمتر

ارتفاع: ۱۴۶۰ میلیمتر

فاصله بین دو محور ۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خودرو ۱۲۵۷ کیلوگرم  برای دنده دستی (MT)

 

مقایسه دنا پلاس و سورن

امکانات رفاهی و آپشن های سمند سورن

کیسه های هوا ( نوع و تعداد ) ۲ عدد ، کیسه هوای راننده و سرنشین
سیستم های امنیتی و حفاظتی سامانه ضد سرقت ،قفل مرکزی با ریموت رادیویی
سیستمهای تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک به همراه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب
سیستمهای مولتی مدیا سیستم صوتی جدید MP3 با طراحی یکپارچه با رمز ضد سرقت، هندزفری موبایل و خروجی SUB Woofer ، بلندگوی جلو و عقب ، تیوتر ، آنتن اکتیو
سیستم صندلیهای جلو و عقب تنظیم برقی پشتی صندلی‏های جلو، تنظیم اهرمی ارتفاع صندلی راننده، پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه، پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی، دسترسی به صندوق از داخل اتاق
سیستم آیینه ها تنظیم آینه‏های جانبی برقی و مجهز به گرمکن، آینه‏های جانبی راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه آرایش چراغ دار
سیستم شیشه ها بالابر شیشه های جلو و عقب برقی
سیستم های سقف معمولی
سیستم روشنایی جلو و عقب چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه نور ، مه شکن جلو
سنسورهای پیش فعال سیستم سنسور دنده عقب
متفرقه بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ ، جمع کردن آینه ‏های جانبی از داخل اتاق و روی سوییچ ، کارت طلایی سه ستاره

مقایسه تجربه رانندگی سورن پلاس و دنا پلاس

هر چند که دنا پلاس روی پلتفرم سمند ساخته شده است اما به نظر می‌ رسد عملکرد نرم و مناسبی به ویژه در محدوده سرعت‌ های معمول معابر شهری دارد. فرمان پذیری دنا پلاس نیز در شرایط نسبتا خوبی قرار دارد. همچنین صدای موتور حتی در دور موتورهای بالا نیز در داخل کابین خودرو خیلی کم به گوش می‌ رسد که این مسئله نقطه قوت دنا پلاس است.

کسانی که تجربه نشستن در سمند را دارند، با سوار شدن به سورن پلاس احساس راحتی بیشتری را تجربه می‌کنند؛ چرا که اصول ارگونومیک در طراحی این خودرو بیشتر رعایت شده است. نقطه ضعف آشکار سورن پلاس نیز صدای زیاد موتور درون کابین خودرو است که در نسخه‌های سمند نیز کم و بیش به چشم می‌خورد. رانندگی با سورن پلاس در سرعت‌های پایین و بالا تجربه متفاوتی با سمند را ایجاد نمی‌کند. هر چند که به سبب داشتن پیشرانه EF7 شتاب‌گیری بهتری دارد. دنا پلاس یک سدان خانوادگی است که عملکرد نسبتا مطلوبی در ترددهای شهری دارد. پدال‌ های دنا پلاس از خلاصی کمتری نسبت به محصولات قبلی ایران خودرو برخوردار است و به همین دلیل کار کردن با آن‌ها راحت‌تر است.

مقایسه دنا پلاس با سورن پلاس از نظر ایمنی

هیچ یک از دو خودرو دنا پلاس و سورن پلاس تا کنون در آزمون‌های تصادف و ایمنی مؤسسات معتبر فعال در این زمینه شرکت نکرده‌اند. بنابراین تنها ابزاری که برای ارزیابی ایمنی آن‌ ها در اختیار ماست، بررسی امکانات و تجهیزاتی ایمنی آن‌ ها است. با نگاهی به مشخصات ایمنی دو خودرو هم مشخص می‌ شود که در شرایط نسبتا یکسانی قرار دارند.

رضایت مشتریان از کیفیت سمند سورن و دنا پلاس

رضایت مشتریان از کیفیت اولیه خودروهای عرضه شده بازار داخل توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران سنجیده می‌ شود. دنا پلاس رضایت‌مندی مشتریان خود را با شاخص ۷۰ در مقیاس ۱۰۰ تامین نموده است. تقریبا در تمامی شاخص‌ های ارزیابی مشتریان رضایت بسیار بالایی داشته است.

میانگین رضایت مشتریان از خودرو سمند سورن حدود ۶۹ از ۱۰۰ است. در خودرو سمند سورن طی نظر سنجی به عمل آمده مشتریان از عملکرد بخاری و کولر، برف پاک کن، کمربند ایمنی و همچنین سیستم ترمز و ترمز دستی رضایت مطلوبی دارند. عواملی که منجر به نارضایتی مشتریان سمند سورن شده­ اند از کیفیت تایر، تناسب مصرف سوخت و نحوه باز و بسته شدن درهای خودرو است.

بررسی شاخص IQS دنا پلاس و سمند سورن

شاخص IQS یک شاخص تخصصی در حوزه کیفیت خودرو است که توسط ISQI  سنجیده می ­شود، در این شاخص تعداد ایراد مشاهده شده توسط مشتریان در سه ماهه اول مالکیت خودرو سنجیده می ­شود.

میانگین شاخص IQS در دنا پلاس ۲.۹۹ ایراد در هر خودرو است و درسمند سورن این عدد ۳.۵ ایراد در هر خودرو است.

بیشترین تفاوت بین خودرو دنا پلاس و سمند سورن

با بررسی نتایج مشتریان از کیفیت این دو خودرو می‌توان گفت دنا پلاس در بخش‌های مجموعه تعلیق و انتقال قدرت، ایمنی و تهویه مطبوع و وسایل برقی امتیاز بالایی را کسب کرده است.

خدمات پس از فروش

خدمات پس از فروش هر دو خودرو دنا پلاس و سمند سورن را شرکت ایساکو با بیش از ۸۰۰ نمایندگی در سطح کشور ارائه می دهد.

مقایسه طراحی دنا پلاس با سمند سورن

طراحی خارجی

از اهداف طراحی دنا پلاس این بود که کمی از سادگی محصولات ایران ‌خودرو فاصله بگیرد و به استانداردهای طراحی روز دنیا نزدیک شوند. به همین منظور تغییرات خارجی دنا پلاس را در تفاوت چراغ‌ های جلو و عقب نسبت به مدل قبلی می‌توان دید. جلو پنجره دنا پلاس اسپرت شده و خطوط موربی نیز در دو سمت جانبی ماشین یعنی روی درها شکل گرفته است؛ اما تفاوتی در ابعاد و ماهیت اصلی وجود ندارد، در مقابل سمند سورن هم تغییرات ظاهری در چراغ‌ها، سپرها و جلو پنجره دارد اما هنوز هم سبک کلاسیک و استایل سمند قدیم را دارد و سبک مدرن ماشین‌ های امروزی را ندارد. نکته حائز اهمیت این است که ظاهر بیرونی دنا پلاس و سمند سورن برای عموم نسبت به مدل‌ های گذشته جذاب‌ تر شده است.

طراحی داخلی

فضای داخلی دنا پلاس تفاوت های چشم گیری نسبت به دنا یا ماشین‌های دیگر ایران ‌خودرو ندارد؛ حتی می‌توان گفت که طراحی داخلی دنا پلاس تکراری هم هست؛ فضای داخلی و مخصوصا ارتفاع داخلی در ردیف جلو نسبت به دنا و خودروهای رقبا کاهش یافته و تنگ است که گاهی زانو با داشبورد و فرمون درگیر می‌شود؛ اما کیفیت ساخت و متریال به کار رفته در داخل دنا پلاس بسیار مناسب است.

خودروی سمند سورن با کابینی جا دار طراحی شده است؛ به‌ صورتی که در حین رانندگی متوجه سواری نرم و راحت آن می‌ شوید؛ اما در جزئیاتی مثل جعبه دنده توجه خاصی نشده و عملکرد نامناسبی هم دارد. داشبورد جدید سمند سورن در مقایسه با تولیدات داخلی، از طراحی زیبا و هماهنگ‌تری برخوردار است.

شرایط بازار دنا پلاس و سمند سورن

برای صحبت از شرایط بازار دنا پلاس و سمند سورن از لحاظ قیمتی می‌توان گفت که تفاوت چندانی ندارند و در یک محدوده قیمتی هستند و کمی دنا پلاس قیمت بالاتری دارد؛ اما به لحاظ بازار و مشتری‌ پسندی سمند سورن، سبک قدیمی سمند را دارد اما دنا پلاس از طراحی ظاهری به‌ روزتری برخوردار است که باعث شده بیشتر مورد استقبال قرار بگیرد.

جمع بندی 

تا این بخش از توضیحات به نکات مختلفی اشاره شد تا بتوانید اطلاعاتی از دو خودرو دنا پلاس و سمند سورن داشته باشید و برای شما مقایسه دنا پلاس و سمند سورن راحت‌ تر باشد؛ هر دو خودروی ملی دارای امکانات بهتری نسبت به رقبا هستند اما برای انتخاب بین این دو گزینه باید به مواردی همچون بودجه، آپشن‌ها و امکانات توجه کرد. سمند سورن خودرویی قدیمی‌تر از دنا پلاس است و سال‌های زیادی در جاده‌ها رانده شده و عملکرد خود را ثابت کرده است؛ این خودرو هنوز در بین خودروهای ملی، مطرح است. با توجه به علاقه مشتریان به ماشین‌های مدرن‌ تر، از لحاظ ظاهری دنا پلاس ظاهر مدرن‌ تر و به‌ روز تری دارد که در سال‌های اخیر بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌است. می‌توان گفت که خودروی دنا پلاس جوان‌ پسندتر از سمند سورن است و سمند سورن خانوادگی‌ تر و جا دارتر است.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید