جمعه, ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ / بعد از ظهر / | 2024-03-15
کد خبر: 3236 |
تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۳ |
ارسال به دوستان
پ

بسته حمایتی برای صنایع اروپایی کافی نیست/ تولید شدیدا کاهش می‌یابد

اتحادیه اروپا قصد دارد در راستای مدیریت بحران انرژی در فصل زمستان، بسته حمایتی برای صنایع کشورهای عضو در نظر بگیرد و برای گاز وارداتی از روسیه سقف قیمتی وضع کند، تشکل‌های صنعتی اروپا اما آن را کافی نمی‌دانند.

به گزارش «اقتصادسنج»، یو اس نیوز در گزارشی عنوان کرد که اوایل ماه سپتامبر اعلام شد که اتحادیه اروپا قصد دارد با ایجاد طرح سقف قیمتی برای گاز روسیه، نسبت به حمایت از شهروندان این قاره در فصل زمستان در حوزه تأمین انرژی اقدام کند، اما نگرانی‌ها نسبت به ناکارآمدی این طرح سبب شد تا اتحادیه از تصمیم خود صرف‌ نظر کند.

بر اساس این طرح پیشنهادی که البته در مسیر تصویب آن اختلاف نظرهای جدی وجود دارد، مقرر شده است که دولت‌ها درآمدهای مازاد ناشی از نیروگاه‌های بادی، هسته‌ای و زغال‌سنگ که بر مبنای افزایش قیمت برق تولید شده در نیروگاه‌های گازی ایجاد شده است را کاهش داده و از این پول برای کاهش بهای قبوض شهروندان استفاده کنند.
هدف این است که افزایش قیمت برق را صرفاً برای برق تولیدی از طریق گاز وارداتی روسیه اعمال کند و این در حالی است که در حال حاضر کشف قیمت برق در قاره سبز بر اساس بالاترین قیمت نیروگاه‌های گازی صورت می‌پذیرد.

برخی مخالفان طرح نگران این هستند که اعمال سقف قیمتی برای گاز روسیه سبب شود تا روسیه اقدام به قطع فوری گاز خود کرده و مشکلات اروپا در این حوزه را افزایش دهد.

در میان همه مخالفت و موافقت‌ها با اصلاح تعرفه‌های قیمت برق در اروپا، اعتراضات صنایع و نگرانی‌های آن‌ها اهمیت بیشتری دارد.

به تازگی و در همین باره خبرگزاری رویترز نوشت: صنایع اروپایی بر این باورند که طرح حمایتی اتحادیه اروپا طرح جامع و کاملی نیست و در آن نیازها و محدودیت‌های صنایع بزرگ اروپایی دیده نشده است.

این در حالی است که مدافعان تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری انرژی گاز و برق اروپا عقیده دارند با اجرای این طرح می‌توان چیزی حدود ۱۴۰ میلیارد دلار کسب درآمد کرد که از طریق آن امکان حمایت از شهروندانی که با قبض‌های نجومی برق روبه‌رو خواهند شد، فراهم می‌شود.

با این وجود تشکل صنعتی آلومینیوم اتحادیه اروپا با ناقص توصیف کردن این طرح مدعی شده است که این اقدامات سبب نخواهد شد که صنعت آلومینیوم اروپا از فروپاشی نجات پیدا کند و بسیاری از کارگران شغل خود را از دست خواهند داد.

همچنین انجمن صنایع کود شیمیایی اتحادیه اروپا نیز که پیشتر هشدار داده بود به واسطه بحران گاز ۷۰ درصد تولید خود را کاهش داده است، از تعیین سقف قیمتی برای گاز روسیه انتقاد کرده و خواستار ایجاد بازار رقابتی برای تأمین برق شده است.

فعالان صنعت فولاد اروپا نیز با کوتاه مدت و ناقص عنوان کردن طرح ویژه اتحادیه اروپا برای مدیریت انرژی در فصل زمستان، مدعی شدند که این طرح نمی‌تواند از کاهش تولید و نیز تعدیل نیرو در صنایع فولادی اروپا جلوگیری کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سایه موافقت و مخالفت‌ها برای کاهش قیمت گاز، کشورهای اتحادیه اروپا نیز دچار اختلاف‌های جدی شده‌اند.

در حالی که کشورهایی چون ایتالیا و لهستان از تعیین سقف قیمتی گاز روسیه حمایت می‌کنند، این ایده با مخالفت‌های جدی آلمان به عنوان بزرگ‌ترین خریدار انرژی در اروپا و نیز کشورهای دیگری چون هلند روبه‌رو شده است.

همان‌طور که اشاره شد مخالفان چنین طرح‌هایی نگران هستند که به واسطه ایجاد محدودیت قیمتی برای تولیدکنندگان برق، عرضه این انرژی با اختلال روبه‌رو شود و شرایط از آن چه که هست نیز بدتر شود.

با این وجود برخی از سیاست مداران اروپایی بر این باورند که این پیشنهادات علی‌رغم مخالفت‌ها به دلیل اینکه پیشنهاد بهتری وجود ندارد، در اجلاس ۳۰ سپتامبر اتحادیه اروپا به تصویب خواهد رسید.
این گزارش حاکی است قیمت برق را در اروپا گران‌ترین نیروگاه که در حال حاضر نیروگاه‌های گازسوز هستند تعیین می‌کنند و این موضوع با مخالفت کشور‌هایی چون اسپانیا، ایتالیا، لهستان و یونان رو به رو شده که خواستار مداخله در بازار برق هستند، اما تاکنون بنا به دلایل مختلف از جمله به دلیل مقاومت آلمان، شکست به سرانجام نرسیده است.

ترجمه و تنظیم: رضا رحیمی

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید