پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 55375 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۵ |
ارسال به دوستان
پ

با پردرآمدترین مشاغل تکنولوژی جهان آشنا شوید

مشاغل تکنولوژی همچنان جزو مشاغل پردرآمد جهان به شمار می‌روند و حتی تعدیل‌های متعدد تاثیری بر رشد دستمزد در این صنعت نگذاشته است.

اقتصادسنج | سال ۲۰۲۲ برای کارکنان حوزه تکنولوژی سال خوبی نبود؛ بسیاری از غول‌های فناوری در این سال نیروهای خود را تعدیل کردند و تا اواسط دسامبر تعداد کارمندان اخراج شده در مشاغل تکنولوژی به ۱۴۰هزارنفر رسید. اما با شروع سال ۲۰۲۳ وضعیت کمی بهتر شد و نرخ بیکاری تا ۱.۵ درصد کاهش یافت و امروزه همچنان شغل‌های تکنولوژی جزو مشاغل پردرآمد در جهان به شمار می‌روند.

بر اساس آمار دستمزد مشاغل تکنولوژی در آمریکا، بیشترین دستمزد برای شغل مهندسی نرم‌افزار با ۲۰۰هزاردلار حقوق است.

همچنین یکی از مشاغلی که که در سال‌های اخیر مورد توجه بوده و درآمد خوبی دارد؛ مهندسی و طراح کلاد (Cloud) است. طبق تحقیقات O’Reilly میانگین حقوق و دستمزد برای یک فرد حرفه‌ای در این حوزه طی سال ۲۰۲۲ حدود ۱۸۲هزاردلار بوده که نسبت به سال قبل ۴.۳درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از مشاغل پیشرو که طی سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای تجربه کرده مهندسی DevOps است. طبق تحقیقات Bain & Company بازار کار این شغل از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ بیش از ۴۴۰ درصد رشد داشته و  این رشد هنوز هم ادامه دارد.  پیش‌بینی می‌شود که میزان دستمزد شاغلان  DevOps حتی از مهندسی نرم‌افزار هم پیشی بگیرد. مهندسی DevOps  در سال ۲۰۲۱ جزو ۱۰ شغل برتر آمریکا و بالاتر از تخصص امنیت سایبری و مهندسی نرم‌افزار موبایل قرار گرفت.

مهندسی هوش مصنوعی نیز از مشاغل رده بالا در حوزه تکنولوژی است که به طور میانگین سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰هزاردلار درآمد دارد. بعضی کارکنان حوزه AI معتقدند دستمزد این شغل نسبت به دیگر فضاهای تکنولوژی کم است؛ این در حالی است که شرکت‌های رده بالایی مثل گوگل، فیس بوک و آمازون چیزی حدود ۵۰۰هزاردلار دستمزد را به کارکنان ارشد خود در این بخش پرداخت می‌کنند.

متخصص امنیت یا Security Analyst نیز با میانگین مبلغ سالیانه ۱۲۵هزاردلار درآمد جزو شغل‌های محبوب است. با پیشرفت فناوری اطلاعات و اهمیت یافتن بیشتر امنیت اطلاعات برای کسب و کارها نیاز شرکت‌ها به این شغل بیشتر از قبل شده است. نمودار زیر رنج درآمدی برخی از مشاغل معروف حوزه IT را نشان می‌دهد.


شکاف جنسیتی دستمزد

همچنین طبق نظرسنجی که O’Reillyدرباره شکاف جنسیتی حقوق کارمندان حوزه تکنولوژی انجام داده، مشخص شده از بین مهندسان هوش مصنوعی، زنان ۱۶ درصد کمتر از مردان دستمزد دریافت می‌کنند. این عدد برای حوزه کلاد به طور متوسط ۷ درصد است.

طبق این نظرسنجی درصد بالایی از زنان بین ۰ تا ۱۷۵هزاردلار حقوق دریافت می‌کنند در حالی که بیشتر مردان حقوقی بالاتر از ۱۷۵هزاردلار دریافت می‌کنند.

در سال گذشته به طور متوسط افزایش حقوق زنان حدود ۱۰ درصد بیشتر از مردان بوده است و ما می‌توانیم این را نشانه‌ی امید به برابری دستمزد زنان و مردان در آینده بدانیم. طبق این آمار ۱۲ درصد از زنان افزایش حقوقی بیش از ۳۰هزار دلار داشته اند در حالی که این رقم افزایش حقوق برای مردان ۸ درصد بوده است.

گفتنی است در سراسر ایالت‌های آمریکا دستمزد حوزه فناوری به طور معمول بالاتر از اکثر زمینه‌های کاری است. این در حالی است که واشنگتن با میانگین ۱۲۴هزاردلار بیشترین سطح دستمزد را دارد.

بالاترین پرداخت‌ در شرکتهای تکنولوژی 

به لطف اجرای قانون شفافیت حقوق و دستمزد، بررسی پرداختی‌ بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان بسیار آسان شده است. با بررسی این آمار از Comprehensive.io از بین شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی، شرکت ماشگین (Mashgin)  که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند بیشترین دستمزد را به کارمندان خود می‌دهد؛ این دستمزد چیزی حدود ۵۰۰هزاردلار است.

این رقم با اختلاف بیشترین دستمزد شرکت‌ها در این حوزه است و شرکت بعدی با حداکثر ۳۱۵هزاردلار حقوق، تانیوم (Tanium) است که در حوزه ساخت نرم‌افزارهای امنیت سایبری فعالیت می‌کند. در جدول زیر تفاوت حداکثر دستمزدی که شرکت‌های بزرگ فناوری به کارکنان خود می‌دهند را بررسی می‌کنیم.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید