جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 49056 |
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳ |
ارسال به دوستان
پ

مفهوم نقاط زرد و قرمز روی دیواره لاستیک خودرو چیست؟

حتما شما هم تا به حال توجه کرده اید که روی لاستیک ها تعدادی حروف و اعداد انگلیسی نوشته شده است. یک نکته جالب دیگر نقاط زرد و قرمز روی لاستیک است. معنی این نقاط را می دانید؟ البته خوب است بدانید که این نقاط را ممکن است روی همه لاستیک ها مشاهده نکنید. پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با مفهوم این نقاط آشنا شوید. 

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ حتما شما هم تا به حال توجه کرده اید که روی لاستیک ها تعدادی حروف و اعداد انگلیسی نوشته شده است. یک نکته جالب دیگر نقاط زرد و قرمز روی لاستیک است. معنی این نقاط را می دانید؟ البته خوب است بدانید که این نقاط را ممکن است روی همه لاستیک ها مشاهده نکنید. پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با مفهوم این نقاط آشنا شوید.

علائم روی لاستیک 

در هنگام خرید لاستیک جدید ممکن است مسئله ی دیگری بروی دیواره لاستیک توجه شما را جلب کرده باشد و آن نقاط قرمز و زرد رنگی است که روی تایر جدید وجود دارد که البته باید گفت که در بسیاری از تایرها نیز این نقاط رنگی وجود ندارد. قطعاً شما نیز تا به امروز با آن‌ها برخورد کرده اید، اگر فکر می کنید آن‌ها لکه هستند، باید گفت که نگران نباشید این کاملا طبیعی است. در ادامه درباره ی این‌که این علامت های رنگی به چه معنا هستند بیشتر توضیح خواهیم داد.

نقاط زرد و قرمز لاستیک

علامت قرمز و زرد روی لاستیک به چه معناست؟

نقاط رنگی که بر روی دیواره لاستیک وجود دارند و با رنگ زرد و قرمز و یا دایره ی توخالی نشان داده می شوند، به طور خاص توسط سازنده برای هدایت فرآیند نصب و بالانس لاستیک قرار داده شده است. این نقاط در اصل برای راهنمایی و کمک به متخصصان و تکنسین های نصب و بالانس بر روی لاستیک درج شده است. این نقاط که سبک ترین و سنگین ترین نقاط هستند برای کمک به بالانس و نصب لاستیک برای متخصین این حوزه است که البته گفته می شود که بسیاری از آن‌ها به این علامت ها توجه نمی کنند و لاستیک را فقط با سرب فراوان بالانس می کنند که این امر خود بسیار هزینه بر است.

نقطه زرد رنگ روی دیواره لاستیک

نقطه زرد رنگ روی دیواره لاستیک نشان دهنده‌ی سبک ترین نقطه لاستیک است که توسط سازنده مشخص گردیده و باید والو (والف) روی آن قرار گیرد تا تعادل و بالانس را در تایر ایجاد کند. جایی که والو (والف) روی رینگ قرار دارد سنگین ترین نقطه رینگ است. با تراز کردن سبک ترین نقطه روی تایر با سنگین ترین نقطه روی رینگ، تعادل بین رینگ و لاستیک تا حد ممکن به حالت بهینه نزدیک می شود.

نقطه قرمز رنگ روی دیواره لاستیک

این نقطه زمانی کاربرد خواهد داشت که روی رینگ نیز علامتی وجود داشته باشد. زمانی که علامت روی رینگ وجود داشت، نقطه ی قرمز نسبت به نقطه زرد برای قرار دادن والو دارای الویت است. طبق بررسی هایی که کارشناسان حوزه تایر انجام داده اند، لاستیک ها کاملاً گرد و متعادل نیستند. آن‌ها به دلیل محل اتصال استیل کورد دارای نقاط بالا و پایین هستند و این نقاط می توانند هنگام چرخش و حرکت لاستیک در جاده باعث ایجاد لرزش شوند. بنابراین سازندگان لاستیک این نقاط رنگی را روی تایر قرار می دهند تا در زمان نصب تایر این تعادل و بالانس اصلاح گردد.

همان‌طور که گفته شده همه‌ی لاستیک های جدید و نو این علامت را ندارند و حتی ممکن است بعد از مدتی این رنگ‌ها از بین بروند و این مورد بیشتر به این دلیل است. دلیل عدم وجود این نقاط در بعضی تایرها این است که اکثر افراد بعد از خرید لاستیک جدید برای نصب و بالانس آن به متخصص مراجعه می کنند. بنابراین این نقاط رنگی در همه ی تایرها در برندهای گوناگون مشاهده نمی شود. پیش تر گفته شد که بعضی از تکنسین ها برای بالانس لاستیک از سرب زیادی استفاده می کنند. دقت داشته باشید که هرچه سرب کمتری برای بالانس کردن لاستیک ها استفاده شود، هزینه بالانس نیز کمتر خواهد بود.

نقاط زرد و قرمز لاستیک

بالانس چرخ خودرو چیست؟

بالانس چرخ خودرو به معنای تعادل و هم‌سویی چرخ ها است و از نظر علمی باید گفت که تعادل بین چرخ ها در واقع توزیع یکنواخت وزن خودرو بین چرخ های مختلف است و عدم تعادل چرخ ها وضعیت غیرعادی را به همراه خواهد داشت. هدف از بالانس چرخ، به حداقل رساندن لرزش و جهش لاستیک، سواری نرم تری را فراهم می کند. این به بهبود کشش و کنترل فرمان کمک می کند و عمر لاستیک ها را نیز افزایش می دهد.

اما هر چقدر هم که لاستیک ها و چرخ ها با دقت بالانس شوند، در نهایت تعادل خود را از دست خواهند داد. با فرسودگی آج لاستیک، توزیع وزن روی محیط تایر تغییر می کند و تعادل چرخ و مجموعه تایر بهم می خورد. در نهایت ممکن است لازم باشد تایر دوباره بالانس شود زیرا حتی کوچک‌ترین عدم تعادل می تواند لرزش قابل توجهی در هنگام رانندگی ایجاد کند.

نقاط زرد و قرمز لاستیک

پیامد های بالانس نبودن چرخ ها

شاید به عقیده بسیاری عدم تعادل چرخ ها در بدترین حالت منجر به لرزش فرمان شود؛ اما این عدم تعادل می تواند نتایج بدتری را نیز به دنبال داشته باشد. از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرابی زودرس قطعات

همان‌طور که گفته شد تمامی لرزش ها در حین حرکت به خصوص برجستگی ها و ناهمواری ها به چرخ ها وارد می شود و پس از انتقال به چرخ ها و سیستم تعلیق، جلوبندی خودرو و… می رسد و به مرور زمان و در صورت متعادل نبودن چرخ ها، این نیروهای مخرب می تواند منجر به خرابی سایر قطعات و کاهش عمر مفید خودرو شما شود.

لرزش فرمان

لرزش فرمان ناشی از متعادل نبودن چرخ ها ممکن است در سرعت های پایین محسوس نباشد؛ اما با افزایش سرعت خودرو، این لرزش ها بیشتر می شود و لرزش فرمان بیشتر ملموس و آزاردهنده خواهد شد. این ارتعاشات بسته به سایز و وزن خودرو، اندازه و وزن چرخ ها و … در سرعت های مختلف آشکار می شود و عمدتاً در سرعت های حدود ۸۰ کیلومتر در ساعت بیشتر خود را نشان می دهد.

افزایش مصرف سوخت

با توجه به افزایش قیمت سوخت، اهمیت این موضوع بیشتر مشخص می شود. عدم تعادل چرخ در واقع بازده کلی سوخت را کاهش می دهد در نتیجه مصرف سوخت خودرو افزایش پیدا می کند.

فرسایش لاستیک

عدم تعادل چرخ ها باعث توزیع نابرابر وزن و قدرت بین چرخ های مختلف و در نتیجه سایش سریع لاستیک ها می شود. ناگفته نماند که فرسودگی بیش از حد لاستیک علاوه بر مشکلات مادی می تواند باعث بروز حوادث دل‌خراش شود.

شتاب و ترمزگیری ضعیف

عدم تعادل بین چرخ ها حتی بر روی شتاب و ترمز خودرو نیز تاثیر می گذارد زیرا خودرو برای رسیدن به یک نیروی معین باید بیشتر کار کند و این بدان معناست که اگر خودرو بخواهد در دو حالت چرخ متعادل و نامتعادل شتاب یکسانی داشته باشد؛ نیروی مفید کمتری برای شتاب گیری یا ترمز استفاده می شود و در نهایت، ضعف در هر دوی این عملکردها (شتاب یا ترمز) را به دنبال خواهد داشت.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید