جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 46592 |
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶ |
ارسال به دوستان
پ

جاذبه‌های دیدنی و تفریحی شهر چادگان/ بهشت اصفهان

چادگان شهری زیبا و دیدنی در استان اصفهان است که آب و هوایی مطبوع و معتدل دارد. شما می توانید در تمامی فصول سال از این شهر زیبا دیدن کنید. شهرستان چادگان دارای امکانات رفاهی و تفریحی کاملی است که به شما این فرصت را خواهد داد تا اوقات خوشی را در آن سپری کنید. همان‌طور که می دانید اصفهان به عنوان یک استان توریستی در ایران و جهان شناخته می شود و چادگان نیز به عنوان یکی از شهرستان های آن از این امر مستثنی نبوده و به عنوان یک شهر زیبا و توریستی آماده ارائه خدمات به تمامی مسافران است.

اقتصادسنج| اکوپدیا؛ چادگان شهری زیبا و دیدنی در استان اصفهان است که آب و هوایی مطبوع و معتدل دارد. شما می توانید در تمامی فصول سال از این شهر زیبا دیدن کنید. شهرستان چادگان دارای امکانات رفاهی و تفریحی کاملی است که به شما این فرصت را خواهد داد تا اوقات خوشی را در آن سپری کنید. همان‌طور که می دانید اصفهان به عنوان یک استان توریستی در ایران و جهان شناخته می شود و چادگان نیز به عنوان یکی از شهرستان های آن از این امر مستثنی نبوده و به عنوان یک شهر زیبا و توریستی آماده ارائه خدمات به تمامی مسافران است.

معرفی شهرستان چادگان 

شهرستان چادگان یکی از شهرستان‌‌های استان اصفهان در ایران بوده و در واقع به دلیل طبیعت بکری که دارد به عنوان یکی از جاهای دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. مرکز این شهرستان شهر چادگان است. چادگان شهری زیبا و دیدنی استان اصفهان است. شهرستان چادگان به‌دلیل آب و هوای معتدل و مطبوعی که دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای سفر در تمام فصول سال محسوب می‌شود. جالب است بدانید که چادگان بعنوان یکی از زیباترین شهرستان‌های اصفهان شناخته شده است.

بد نیست بدانید که هیچ گونه دلیل سیاسی و یا تاریخی برای ساخت شهرستان چادگان، در مکان فعلی آن وجود ندارد. این ناحیه از کشور از شرایط آب و هوایی مطلوبی برخوردار بوده است. یکی دیگر از عوامل پیدایش شهرستان چادگان، زاینده رود است. چادگان بر روی تپه‌های کم ارتفاع قرار دارد که این امر باعث می‌شود تا جلوه‌ای خاص بخود بگیرد. طبیعت سرسبز و امکانات رفاهی مناسب، همگی دست به دست هم داده‌اند تا این مکان به یکی از زیبا‌ترین مناطق گردشگری برای گردشگران در تور اصفهان به وجود آورد.

آدرس دقیق چادگان کجاست؟

بهتر است اطلاع داشته باشید که چادگان تا مرکز استان اصفهان، یعنی اصفهان فقط ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد. مساحت شهرستان چادگان، ۱۲۰۰ کیلومتر مربع است. تیران، کرون، فریدن و فریدون شهر از شهرها و شهرستان‌های نزدیک به چادگان هستند. هم‌چنین شهرستان چادگان، با استان چهار محال بختیاری هم مرز است. از نظر آبادانی شهرستان چادگان زبان‌زد خاص و عام است. همان‌طور که اشاره کردیم، زاینده رود یکی از دلایل چادگان است.

آداب و رسوم شهرستان چادگان 

بیشتر مردم شهرستان چادگان به زبان ترکی صحبت می‌کنند. در بعضی از روستاهای اطراف شهرستان چادگان هم به زبان لری صحبت می‌شود. شایان ذکر است که تمامی مردم این شهر زبان فارسی را به طور کامل درک می‌کنند. هم‌چنین بیشتر مردم چادگان مسلمان هستند و مذهب آن‌ها شیعه است.

اکثر مردم شهرستان چادگان به کشاورزی، دامداری و صنایع دستی مشغول هستند. گندم، جو و یونجه از محصولات معرف چادگان است. قالی بافی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین صنایع دستی شهرستان چادگان است. هم‌چنین چادگان به دلیل کیفیت خوب محصولات کشاورزی و میوه‌ها، توانسته تا شهرت خوبی را برای خود کسب کند.

امکانات رفاهی 

شهرستان، چادگان دارای امکانات رفاهی و تفریحی بسیار زیادی برای خلق لحظات خاطره انگیز برای توریست‌ها و گردشگران است. استان اصفهان یکی از شهرهای پرطرفدار در میان گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی است. دیدنی های چادگان هم از نظر امکانات یک شهر زیبا و جذاب برای توریست‌ها و گردشگران است.

مجموعه تفریحی چادگان با سکوهای نشیمن خانوادگی، باشگاه سوارکاری برای آموزش و سوارکاری میهمانان، اسکله قایقرانی دهکده با دستگاه‌های قایق پدالی، قایق موتوری و یک دستگاه اتوبوس دریایی آماده مهمان نوازی از گردشگران عزیز است. اتوبوس دریایی یکی از زیبایی‌های آبی خاص و جذاب شهرستان چادگان است.

بهترین زمان سفر به چادگان اصفهان

به خاطر کوهستانی بودن منطقه و هم‌چنین قرار گیری چادگان در مجاورت زاینده رود، آب و هوای این منطقه مطبوع و خنک است. از این رو بهترین زمان سفر به چادگان بهار و تابستان است. شما می‌توانید برای رهایی از گرمای این فصول به چادگان رفته و از آب و هوای دلپذیر، طبیعت سرسبز و بکر و امکانات تفریحی و رفاهی آن استفاده کنید.

اما سفر به چادگان در فصول دیگر سال هم خالی از لطف نیست. در اوایل فصل پاییز و اواخر زمستان به دلیل بارش برف و باران‌ فراوان دریاچه و رودخانه زاینده رود پرآب است و تفریحات آبی مانند قایق‌سواری و… در دهکده تفریحی چادگان حال و هوای دیگری دارد.

مکان های دیدنی تفریحی چادگان

دیدنی های چادگان

آرامگاه کاوه آهنگر

اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و ایران باستان هستید حتما در سفر به چادگان اصفهان از آرامگاه کاوه آهنگر نیز بازدید کنید. این مقبره در روستای مشهد کاوه یکی از دهستان‌های چادگان قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی چادگان محسوب می‌شود. مشهد کاوه در گذشته کودلیه نام داشته اما بعد از بخاطر قیام کاوه آهنگر و آرامگاه او و پسرش، به دهستان کاوه یا مشهد کاوه تغییر نام یافت.

دیدنی های چادگان

جاذبه توریستی خانه معظم الملک

خانه معظم الملک خانه‌ای زیباست که در دوران قاجار ساخته شده و شناخته‌شده‌ترین جاذبه تاریخی شهر چادگان است. نقاشی و تزئینات داخلی خانه شبیه به خانه‌های اروپایی قرن گذشته است؛ اما معماری بنا متناسب با آب‌ و‌ هوای منطقه است؛ مثلاً برای جلوگیری از سرمای شدید زمستان‌ جلوی دیوار اتاق‌ها شیشه‌های رنگی نصب کرده‌اند. در حیاط خانه حوض بزرگی قرار دارد که انعکاس نور شیشه‌ها در آب حوض، زیبایی خاصی به آن می‌بخشد.

دیدنی های چادگان

انالوجه؛ روستایی بکر در دل شهر

انالوجه، روستایی از توابع شهرستان چادگان است که نام آن در گذشته، ایلچه بوده است. بعدها این نام تغییر پیدا کرده است و مردم، این روستا را با نام اینالچه می شناختند. پس از آن، نام روستا مجددا تغییر کرد و نام جدید روستا را آنالوچه گذاشتند. اما در نهایت، این روستا با نام انالوجه به ثبت رسید. انالوجه در قدیم، از توابع شهرستان فریدن بوده است. مردم این روستا ترک زبان هستند. آن ها اصالتا از ایلات شیرازی هستند و در گذشته به این منطقه مهاجرت کرده اند.

دیدنی های چادگان

دهکده توریستی و تفریحی زاینده رود

یکی دیگر از دیدنی های چادگان اصفهان دریاچه پشت سد زاینده رود است. سد زاینده رود در سال ۱۳۴۹ تاسیس شد و دریاچه آن ۴۵ کیلومترمربع مساحت دارد و در مجاورت چادگان و ۱۱۰ کیلومتری غرب اصفهان واقع شده است. این منطقه تفریحی یکی از تفریگاه‌های محبوب مردم اصفهان محسوب شده و یکی از بهترین مکان‌ها برای ماهی‌گیری است. ماهیان مختلفی مانند انواع قزل آلا در این دریاچه وجود دارند، از این رو ماهیگیری از تفریحات اصلی در این منطقه به شمار می‌رود. علاوه بر ماهیگیری می‌توان قایق سواری، عکاسی، برپایی کمپ، استراحت و تماشای منظره ای چشم نواز را در این منطقه تفریحی و توریستی تجربه کرد.

دیدنی های چادگان

روستای کوگانک چادگان

روستای کوگانک از روستاهای سرسبز اصفهان است که در جنوب غربی شهرستان چادگان و در ۵۵ کیلومتری جنوب این شهرستان قرار دارد. این روستا بسیار زیبا یکی از دیدنی های چادگان است. که چشم نواز است و طبیعت اینجا در کمتر جایی یافت می شود. مردم کوگانک بسیار مهمان نوازند و از ایل و تبار بختیاری هستند. این روستا در مرز بین چهار محال و بختیاری و اصفهان است. در این منطقه بسیاری از گیاهان خودرو را می توان یافت که از آن‌ها به عنوان گیاهان دارویی استفاده می کنند.

گون، کتیرا، گز انگبین، شیرین بیان و گل گاو زبان از جمله گیاهانی هستند که در این منطقه به فراوانی یافت می شوند. علاوه بر گیاهان دارویی شناخته شده، برخی از گیاهان خودروی این منطقه برای اهالی روستای کوگانک کاربردهای دیگر دارد از آن جمله گیاهانی که در چایی و دم نوش های خود استفاده می کنند. اگر به اصفهان آمدید حتما به روستای کوگانک سری بزنید.

دیدنی های چادگان

روستای حجت آباد چادگان

در مسیر اصفهان به چادگان ۱۲ کیلومتر مانده به چادگان یک جاده فرعی در سمت چپ وجود دارد که با تابلو (شهرکرد سد زاینده رود) از جاده چادگان جدا می شود. در این مسیر چند کیلومتر که حرکت کنیم به روستای خوش آب و هوای آبادچی می رسیم. سپس سد زاینده رود و پس از آن روستای حجت آباد قرار دارند. این روستای ساحلی دارای چشم اندازهای زیبا و طبیعتی منحصر به فرد است.

باغ‌های میوه و ارتفاعات سر سبز در کنار بافت قدیمی روستا که با چند ساختمان ویلایی جدید به هم آمیخته حالتی خاص به این روستا داده است. از آن‌جا که این روستا در نزدیکی سد قرار دارد خشک‌سالی نیز نتوانسته است از جاذبه هایش کم کند. به تمام گردشگران عزیزی که به طبیعت علاقه‌مندند توصیه می شود از این روستای ساحلی دیدن کنید.

دیدنی های چادگان

پل تاریخی اورگان

اگر به چادگان سفر کنید، حتماً اهالی چادگان، یکی از دیدنی های چادگان روستای اورگان و پل تاریخی اورگان است. روستای اورگان در دهستان چنارودجنوبی در ۳۵ کیلومتری جنوب غربی شهر چادگان واقع شده است. دشت‌های پوشیده از گل، باغ‌های انگور، گردو و بادام و آب‌ و هوای معتدل و خنک، روستای اورگان را به منطقه‌ای ییلاقی و از زیباترین جاهای دیدنی چادگان تبدیل کرده است. نکته جذاب‌تر از طبیعت زیبای این روستا، خوی همدلی و اتحاد مردم آن است. نیرویی که باعث شد حدود ۱۰۰ سال پیش، پل اورگان روی زاینده‌رود ساخته شود.

پل اورگان، به طول ۹۰ متر، عرض و ارتفاع پنج‌متر، با ۱۲ پایه و ۱۱ دهانه معبر آب و حتی تعبیه مخفیگاهی درون پل، محلی امن برای اقامت چندساعته مسافران، به‌ دوراز حیوانات وحشی و راهزنان، بود. علاوه بر آن، پل اورگان محل برگزاری‌مراسم‌های بومی و جشن‌های شادی نیز بوده است. امروزه این پل از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی چادگان اصفهان است. امروزه هم پل اورگان محلی برای دورهمی‌ها و جمع شدن اهالی و خانواده بزرگ قوم بختیاری است. این پل تاریخی بالاخره با پیگیری اهالی روستا و دوستداران میراث فرهنگی ایران، در فهرست آثار ملی ایران، ثبت شد.

سوغات چادگان

مسلما در جایی که از آب و هوای مناسب و زمین حاصل‌خیز برخوردار است، کشاورزی و دامداری رونق خوبی دارد‌. بهترین فراورده‌های باغی از مرغوب‌ترین سیب درختی تا زردآلو، انگور و گلابی، ثمره باغ‌های پر بار چادگان است‌. در مزارع هم غلات کشت می‌شوند و هم حبوبات. هم‌چنین کشت دانه‌های روغنی و سیب‌زمینی نیز در این منطقه رواج دارد‌. فرآورده‌های لبنی مانند کشک محلی و قره‌قوروت، شیره انگور، گردو، بادام و باسلوق هم از سوغات چادگان هستند.

در گذشته‌های نزدیک، دستان هنرمند مردم به بافت قالیچه‌های بختیاری عادت داشت که متأسفانه در سال‌های اخیر از رونق سابق افتاده است. بافت جاجیم و گلیم و فرش‌های زیبا با نقوش و طرح شاه‌عباسی و ترنج در زمره صنایع دستی صادراتی چادگان به خارج از کشور قرار دارند‌.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید