پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 67853 |
تاریخ انتشار : ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

انتخاب افراد ضعیف در راس سازمان برنامه و بودجه/ سرکوب آماری بیشتر در راه است!

در حالی داریوش ابوحمزه، به‌عنوان سرپرست جدید مرکز آمار ایران انتخاب شده که انتقادات به عملکرد او کم نیست و چند روزی هم می‌شود که وبسایت مرکز آمار ایران از دسترس خارج شده است.

اقتصادسنج؛ در حالی داریوش ابوحمزه، به‌عنوان سرپرست جدید مرکز آمار ایران انتخاب شده که انتقادات به عملکرد او کم نیست و چند روزی هم می‌شود که وبسایت مرکز آمار ایران از دسترس خارج شده است.

جواد حسین‌زاده با حکم جدید رئیس سازمان برنامه و بودجه از ریاست مرکز آمار ایران رفت و داریوش ابوحمزه که پیشتر اظهارات او در قامت معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره خط فقر خبرساز شده بود، جایگزین وی شد. در حالی که انتقادات به کارنامه کاری حسین‌زاده فراوان است، حالا با توجه به عملکرد ابوحمزه نگرانی‌ها از بابت سرکوب آماری که در چند ماه اخیر به کرات مشاهده شده، افزایش یافته است.

ناگفته نماند که همین دیروز بود که خبری مبنی بر تغییر رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها به گوش رسید و حالا شاهد تصمیم مهم دیگری از سوی سازمان برنامه و بودجه هستیم. جدای از این موضوع، با وجود اینکه مرکز آمار ایران از سال ۹۷ به‌عنوان مرجع اصلی اعلام دو شاخص مهم اقتصادی یعنی تورم و رشد اقتصادی شناخته می‌شود اما چند روزی است که سایت این مجموعه از دسترس خارج شده و علتی نیز برای این امر عنوان نشده است.

سرپرست جدید مرکز آمار ایران کیست؟

امروز، رئیس سازمان برنامه و بودجه سرپرست جدید مرکز آمار ایران را منصوب کرد. این در حالیست که روز گذشته رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز به دنبال حکم داوود منظور این سازمان را ترک کرده بود.

بر اساس این گزارش، جواد حسین‌زاده در دهم تیر ماه ۱۳۹۸ با حکم محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه به ریاست مرکز آمار ایران منصوب شده بود.

اخیرا انتقادات به مرکز آمار ایران به دلیل تاخیر در انتشار گزارش‌های مرتبط با شاخص‌های اقتصادی و در عین حال ناقص بودن داده‌های آماری، افزایش یافته بود.

حالا با حکم داوود منظور، داریوش ابوحمزه که بیشتر او را با عنوان معاون رفاه اجتماعی وزارت کار می‌شناسیم، به‌عنوان سرپرست مرکز آمار ایران انتخاب شده است. بررسی در سایت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که ابوحمزه دانش‌آموخته اقتصاد دانشگاه تهران است و پیشتر معاون دفتر مطالعات بخش عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بوده است. البته آنگونه که یک کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز اطلاع داده، انتقادات به عملکرد او در این سمت فراوان است. افزون بر این، دی ماه سال گذشته بود که اعلام خط فقر چهار میلیون تومانی توسط او واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت.

ابوحمزه دو ماه قبل به‌عنوان معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه منصوب شده بود. بر اساس این گزارش، در زمان ریاست میرکاظمی بر سازمان برنامه و بودجه، دو معاونت اقتصادی و بودجه به صورت مشترک و ذیل یک معاونت با حضور رحیم ممبینی اداره می‌‌شده اما بعد از حضور منظور این دو تفکیک شدند.

بی‌اعتبارسازی آمارها نتیجه انتخاب مدیران غیرمرتبط

به دنبال تغییر و تحولات روی داده در مرکز آمار ایران، نظر سهراب دل‌انگیزان- استاد دانشگاه را جویا شدیم. او گفت: «بعد از مرحوم دکتر عادل آذر، افراد مطرح و موجهی به‌عنوان ریاست مرکز آمار ایران انتخاب نشدند. افراد ضعیف و بدون تجربه که از هیچ‌گونه کاریزما، سابقه مرتبط و شایستگی درخوری برخوردار نیستند، متاسفانه سازمان‌های استخوان‌دار و مهم کشور را به نابودی می‌کشانند.»

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: «در طول سالیان اخیر، دولت‌ها برای تحمیل نظرات خود به سازمان‌های مهم اقتصادی و تولید گزارش‌هایی منطبق با اهداف خود، دست به چنین گزینش‌هایی می‌زنند. برای مثال، آمارهای مربوط به تورم، بیکاری و تولید ناخالص ملی توسط دولت‌ها دستکاری می‌شوند، بنابراین افراد قوی و استخوان‌دار زیر بار این موضوع نمی‌روند ولی افراد ضعیف با این انگیزه و هدف دولت‌ها همراهی می‌کنند که متاسفانه بی‌اعتبارسازی آمارها را به دنبال خواهد داشت.»

حالا با وجود چنین انتقاداتی، نگرانی‌ها از بابت سرکوب آماری در ماه‌های آینده افزایش یافته است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید