جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 75466 |
تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۴۱ |
ارسال به دوستان
پ

صدای نانوایی ها درآمد/ درخواست برای یکسان سازی نرخ نان!

به گفته رئیس اتحادیه نانوایان نان سنگک درحال حاضر یکسان‌سازی نرخ نان‌های سنتی در ۱۴ استان اعمال شده است. اما هنوز این سیاست در تهران اعمال نشده است و برهمین اساس آنها نسبت به این موضوع اعتراض دارند.

اقتصادسنج | به گفته رئیس اتحادیه نانوایان نان سنگک درحال حاضر یکسان‌سازی نرخ نان‌های سنتی در ۱۴ استان اعمال شده است. اما هنوز این سیاست در تهران اعمال نشده است و برهمین اساس آنها نسبت به این موضوع اعتراض دارند.

بیش از ۳ سال است که قیمت نان تغییر نکرده است. برهمین اساس نانوایان به دنبال یکسان سازی نرخ نان سنتی هستند تا با این روش حداقل بتوانند اصلاحات رسمی در قیمت نان رخ دهد. چون در سه سال اخیر نانوایان اگرچه با تغییراتی اندک در نحوه ارائه خدمات تا حدودی قیمت نان را گران کردند. اما هر شکایت از نانوایی آنها را روانه تعزیرات کرده است. برای همین یکی از پرونده‌های بزرگ در تعزیرات پرونده نانوایان است. محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی پیشتر این موضوع را به «اکوایران» گفته بود. حال نانوایان به دنبال تغییر رسمی در قیمت نان هستند. سلیمانی به درباره درخواست جدید نانوایان نان سنگک از دولت گفت:  درحال حاضر  یکسان‌سازی نرخ نان‌های سنتی در ۱۴ استان اعمال شده است. به دنبال این یکسان‌سازی  هم  به فراخور هر استان قیمت ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد کرده است. او افزود: ما هم می‌خواهیم در تهران این یکسان‌سازی نرخ نان‌های سنتی رخ دهد. ما مدتی است به وضع موجود اعتراض داریم.

کمک هزینه ۲۷ درصدی

به باور نانوایان باید قیمت مصوب نان تغییر کند. نرخ فعلی به گفته آنها سه سال قبل تعیین شده بود. این نرخ امروز با توجه به نرخ تورم غیر منصفانه است. فعالان صنعت از نیمه سال گذشته درحال زیان هستند. رییس اتحادیه نان سنگک در این باره گفت: قیمت آردی که دولت می دهد، صرفا ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه های نانوایان را پوشش می دهد، بقیه هزینه نانوایان از جمله هزینه دستمزد کارگر، بیمه، مالیات، آب، برق و گاز ۸۵ درصد است که سالانه درحال رشد است.

او افزود: سال ۱۴۰۰ دولت به دلیل اینکه قیمت نان را زیاد افزایش نداد به ما ۲۰ الی ۳۰ درصد کمک هزینه داد. کمک هزینه هم از طریق کارت خوان هر شب به حساب نانوایی ریخته می شد. البته ما راضی نبودیم ولی بالاجبار باید موافقت می کردیم چون دولت حاضر به افزایش قیمت نان نبود. سال گذشته قرار شد نرخ سال ۱۴۰۰ رسما تمدید نشود. اما اگر نانوایی قیمت نان را گران تر از قیمت مصوب عرضه می کرد، تعزیرات نانوایان را جریمه می کرد. دولت آن سال به ما قول داد تا ۸۰ درصد به ما کمک هزینه دهد؛ اما چون سال گذشته این بودجه تامین نشد، دولت نیز کمک هزینه وعده داده شده را پرداخت نکرد.

رئیس اتحادیه نان سنگک ادامه داد: درحال حاض کمک هزینه ای که دولت به ما می‌دهد، ۲۷ درصد است. این ۲۷ درصد حتی نیمی از هزینه‌های ما از جمله هزینه آب و برق، کارگر و اجار ملک و خمیر مایع را که الان نسبت به سه سال قبل بیش از صد برابر شده است نمی‌پوشاند.

او افزود: ظرف چهار ماه اخیر قیمت  یک خمیر مایع به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. خمیر مایع ۴۰۰ هزار الی ۵۰۰ هزار تومانی دولتی هم به ما نمی‌دهند یعنی هر کسی که بخواهد بگیرد باید کد یکتا بگیرد. الان دستمزد کارگر ماهر هم بین ۶ میلیون تا ۷ میلیون تومان است.

سلیمانی گفت: دو سال گذشته قبض آب برای نانوایی ها حداکثر ۵۰۰ هزار تومان تمام می شد. اما امروز گزارش‌هایی به ما می رسد که قبض آب بین ۲ میلیون تا ۳ میلیون تومان است. کمترین قبض آب حدود یک میلیون تومان است.

تکذیب یک خبر

روز گذشته خبری مبنی بر تغییر سهمیه آرد یارانه‌‌ای ۳۰۰ نانوایی سنگک در استان تهران در برخی رسانه‌ها منتشر شد. خبری که از سوی رئیس اتحادیه نانوایان نان سنگک تکذیب شد. طبق اعلام این اتحادیه مدت‌ها پیش سهمیه نانوایان نان سنگک از گروه یک به گروه دو تغییر کرده است. به گفته سلیمانی گروه یک نانوایانی هستند که گندم ۶۶۵ هزار تومانی دریافت می‌کنند و گروه دو نانوایانی هستند که گندم ۹۰۰ تومانی از دولت می‌گیرند. وقتی نانوایی گندم گروه یک را دریافت کند کمک هزینه بیشتری دریافت می‌کند و وقتی گندم نوع دو بگیرد؛ کمک هزینه کمتری دریافت میکند. او افزود: امروز همه نانوایان نان سنگک تهران، گندم نوع دو دریافت می‌کنند.

 

اکو ایران/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید