جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 63767 |
تاریخ انتشار : ۰۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۴ |
ارسال به دوستان
پ

کدام بازارها بیشترین و کمترین بازدهی را در هفته اخیر داشتند؟+ نمودار

بازدهی بازارهای مالی در روزهای باقیمانده از بهار ۱۴۰۲ و نخستین روز تابستان مثبت شد. این بازدهی به مدد افزایش قیمت دلار، طلا و سکه رخ داد.

اقتصادسنج| بازدهی بازارهای مالی در روزهای باقیمانده از بهار ۱۴۰۲ و نخستین روز تابستان مثبت شد. این بازدهی به مدد افزایش قیمت دلار، طلا و سکه رخ داد. بازار سرمایه این هفته بازدهی منفی داشت.

این هفته، در روزهای باقیمانده از خرداد و نخستین روز تابستان بازارهای مالی با بازدهی مثبت همراه شد. هر چند این رشد بازدهی به مدد افزایش قیمت دلار، سکه و طلا در روز جاری رخ داد.

بازدهی بازارها در هفته پایانی خرداد ۱۴۰۲

امروز قیمت دلار یک پله صعود کرد و به کانال ۴۹ هزار تومانی بازگشت. رشد اسکناس آمریکایی باعث شد قیمت‌ در بازار طلا و سکه نیز با افزایش قیمت همراه شود. در روزهای انتهایی بهار ۱۴۰۲ و نخستین روز تیرماه بیشترین بازدهی قیمت در بازارهای مالی به ترتیب مربوط به دلار، سکه و طلا بود. بازدهی این هفته در بازار سرمایه با افت قیمت مواجه شد.

در روزهای اخیر، بازارهای مالی تحت تاثیر اخبار سیاسی، خوشبینی‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای و برجام و سیاست‌های تنش‌زدایی منطقه قرار داشت و تا حدودی آرام و گاه نزولی بود. امروز اما رسانه‌ها نوشتند که طرح دائمی شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در کنگره آمریکا به رای گذاشته می‌شود.

آنطور که انتخاب گزارش داده، کمیته روابط خارجی نمایندگان آمریکا، طرحی را برای دائمی کردن تحریم‌ها ارائه کرده که به زودی به صحن علنی مجلس نمایندگان می‌رود. در تدوین این طرح، هم نمایندگان دموکرات و هم اعضای جمهوری‌خواه کنگره مشارکت داشتند. در صورتی که طرح حاضر به تصویب برسد، قانون فعلی تحریم‌های ایران که در سال ۲۰۲۶ به پایان می‌رسد، دائمی می‌شود.

پیش از این نیز، برخی کارشناسان معتقد بودند کاهش قیمت ارز، موقتی است. در همین راستا برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی با اشاره به سیاست تنش‌زدایی مسئولان کشور گفته بود: «خبرهای مساعد در حوزهبرجام افزایش پیدا کرده است. اما صرفا سیاست تنش‌زدایی در منطقه بدون توافق حداقلی در حوزه برجام نتایج چندانی برای کشور نخواهد داشت.»

بازدهی بازارهای مالی

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۲۵ خرداد تا امروز ۱ تیرماه نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی هزار و ۵۰ تومان افزایش قیمت داشته است. در آخرین معامله روز جاری این اسکناس با قیمت ۴۹ هزار و ۷۱۵ تومان بسته شد. بازدهی دلار این هفته افزایش ۲.۱۶ درصدی داشت.

این روزها اخبار ضد و نقیضی از گفت‌وگوهای ایران و آمریکا و آزادسازی منابع مالی بلوکه‌شده ایران به گوش می‌رسد که به نظر می‌رسد بازار را سر درگم کرده است.

باید چشم‌ انتظار روز شنبه بود و دید اثر نقدینگی بر بازارهای مالی قوی‌تر است یا سیگنال‌های سیاسی که بازارساز تلاش می‌کند با کمک آن قیمت دلار را مهار کند.

در روزهای گذشته قیمت دلار تا حدودی یخ زده بود و تغییر چندانی نداشت. در واقع نرخ ارز در کانال ۴۸ هزارتومانی نوسان محدودی داشت و در فلج موقت ناشی از سیگنال‌های سیاسی به سر می‌برد.

به گزارش برخی کانال‌های تلگرامی روز گذشته، چهارشنبه ۳۱ خرداد شروع معاملات با ۴۸۸۰۰ تومان بود. در ادامه روز نیز بازار اندکی نزولی بود. دیروز، کف قیمت به ۴۸ هزار و ۵۵۰ و سقف آن به ۴۹ هزار و ۸۸ تومان رسید. آخرین مظنه معاملات غیرقانونی دلار فردایی نیز ۴۸۸۵۰ تومان بود.

قیمت طلا

هر گرم طلای ۱۸ عیار در هفته گذشته ۲۵ خردادماه با قیمت دو میلیون و ۲۹۹ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد. این در حالی است که امروز یکم تیرماه این مقدار طلا با رقم دو میلیون و ۳۳۶ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. به این ترتیب قیمت طلا در روزهای باقیمانده از بهار ۱۴۰۲ و نخستین روز تابستان رشد ۱.۶۰ درصدی داشت و ۳۶ هزار و ۹۰۰ تومان به ارزش هر گرم طلای ۱۸ عیار افزوده شد.

گفتنی است قیمت انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش به ۱۹۲۶ دلار رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۱۰ دلار کاهش قیمت داشته است.

قیمت سکه

این هفته از ۲۵ خرداد تا ۱ تیرماه سکه امامی با بازدهی مثبت همراه شد. این قطعه در روز جاری با قیمت ۲۸ میلیون و ۵۸۱ هزار تومان مبادله شد و در یک هفته گذشته ۹۱ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. روزهای باقی‌مانده از خردادماه بازدهی سکه امامی افزایش ۰.۳۲ درصدی داشت.

بورس

نگاهی به چارت شاخص کل حاکی از آن است که نماگر اصلی بازار سرمایه طی این هفته بازار از ارتفاع دو میلیون و ۱۸۲ هزار واحد با افت ۰.۳۸ درصدی در پایان روز چهارشنبه به دو میلیون و ۱۷۳ هزار واحد رسید.

اما این اتفاق در شرکت‌های کوچک بازار رخ نداد و میانگین سهام آن‌ها هرچند کم اما تا حدی افزایش داشتند. به طوری که شاخص هم‌وزن طی این هفته بازار با رشدی ۰.۳۳ درصدی از ۷۴۳ هزار و ۶۶۱ واحد به ۷۴۶ هزار و ۱۳۴ افزایش ارتفاع داد.

حجم و ارزش معاملات خرد

بررسی معاملات این هفته بازار نشان می‌دهد، بازار سرمایه در هفته آخر خردادماه به طور میانگین روزانه ۱۰ میلیارد و ۵۸۰ میلیون برگه سهم حجم خورد. همچنین ارزش معاملات طی هفته جاری به طور میانگین، روزانه عدد ۶ هزار و ۹۰۵ میلیارد تومان را ثبت کرد.

به این ترتیب روز شنبه با دست به دست شدن ۱۱ میلیارد برگه سهم، ارزش معاملات هفت هزار و ۲۰۲ میلیارد تومانی رقم خورد. همین اتفاق روز یکشنبه با معامله ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برگه سهم ارزش هفت هزار و ۵۹۷ میلیارد تومانی ساخت.

گفتنی است بورس در روز دوشنبه ۱۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم حجم خورد. همین امر سبب شد تا ارزش معاملات به هفت هزار و ۵۶۷ میلیارد تومان برسد.

همچنین در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، بازار سهام به ترتیب شاهد دست به دست شدن هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون و ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون برگه سهم بود. ارزش معاملات خرد نیز در این دو روز به ترتیب پنج هزار و ۵۴۱ و ۶ هزار و ۶۲۰ میلیارد تومان ثبت شده است.

ورود و خروج پول

جابه‌جایی مالکیت حقیقی‌ و حقوقی‌ها نیز در آخرین هفته بهار جالب توجه بود. چراکه در مجموع در هفته آخر خردادماه هزار و ۳۵ میلیارد تومان (نزدیک به یک همت) از بورس خارج شد که عملکرد بدی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود. تنها در روز شنبه بازار سهام شاهد ورود حقیقی‌ها به بازار بود و همزمان با کاهش شاخص کل، ۱۲۴ میلیارد تومان ورود پول به بورس صورت گرفت.

یکشنبه و دوشنبه اما به ترتیب مالکیت سهام ۵۰۰ و ۴۸۴ میلیارد تومان از حقیقی به حقوقی تغییر کرد. همچنین در دو روز پایانی هفته، در حالی که شاخص رشد حداقلی داشت، به ترتیب ۸۹ و ۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید