پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 63034 |
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰:۴۰ |
ارسال به دوستان
پ

قیمت دلار در کانال ۴۰ هزار تومان باقی می ماند؟

امروز قیمت دلار کاهش محدودی داشت و همچنان در کانال ۴۹ هزار تومانی معامله شد. معامله‌گران معتقدند سیاست بازارساز فریز این اسکناس است تا مانع از خروج بیشتر سرمایه از کشور شود.

اقتصادسنج؛ امروز قیمت دلار کاهش محدودی داشت و همچنان در کانال ۴۹ هزار تومانی معامله شد. معامله‌گران معتقدند سیاست بازارساز فریز این اسکناس است تا مانع از خروج بیشتر سرمایه از کشور شود.

در روزهای باقیمانده از خردادماه، قیمت دلار همواره در روند نزولی قرار دارد. این اسکناس امروز نیز کاهش نزدیک به ۲۰۰ تومانی داشت. هر چند این مقدار کاهش قیمت، قابل توجه نیست و معامله‌گران به چشم ثبات به آن نگاه می‌کنند اما همین موضوع باعث شده فعالان بازار ارز نسبت به هر نوع مبادله‌ای تردید داشته باشند و بازار خریدار قوی نداشته باشد.

فعلا قیمت دلار با رقم ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود و جان بالا رفتن و برگشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی را ندارد. حبس نرخ دلار در کانال مذکور باعث شده بازار ارز گوش به زنگ اخبار و رویدادهای سیاسی باشد که در هفته‌های اخیر بیشترین تاثیر را در بازارهای مالی داشته است.

کاهش دلار مستلزم توافق جامع برجام است

در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی درباره روند قیمت دلار در روزهای پیش‌ رو گفت: «در هفته گذشته منطقه ۴۶ تا ۴۷ هزار تومان منطقه مهم حمایتی برای دلار بود و حاشیه امن رفتاری دلار تلقی می‌شد. اگر این منطقه می‌شکست روند نزولی شکل می‌گرفت.»

وی افزود: «در هفته جاری منطق حرکتی ۵۰ هزار تومان را برای دلار باید زیر نظر داشته باشیم. اگر قیمت دلار بالای ۵۰ هزار تومان تثبیت شود برای این اسکناس در روزهای آینده ریتم حرکتی ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان را می‌توانیم در نظر بگیریم.»

این کارشناس اقتصادی درباره روند نزولی قیمت دلار گفت: «اگر دلار به بالای کانال ۵۰ هزار تومان نیاید، بنابراین کانال مذکور را باید به عنوان سطح مقاومتی در نظر بگیریم. منطقه ۴۵ و در حالت بعدی ۴۳ هزار تومانی را نیز می‌توانیم به‌عنوان تارگت‌‌های ادامه ریزش دلار مد نظر قرار دهیم.»

ممانعت از فرار سرمایه با کنترل دلار

وی تاکید کرد: «برای سناریوی ریزشی دلار نیاز به مخابره اخبار خوب است؛ خبرهایی از جنس دیده شدن واقعی ورود دلار به کشور. البته فراموش نکنیم هر چه که قیمت دلار پایین بیاید سفارش‌های خرید زیادی وارد بازار می‌شود بنابراین فرار سرمایه از کشور افزایش می‌یابد. بسیاری از سرمایه‌ها آمادگی این مهم را دارند و بازارساز به این نکته هم توجه می‌کند.»

اما با وجود ریزش بالای قیمت خودرو، مسکن و حتی طلا، چرا روند کاهشی قیمت دلار محدود است؟ دیبا در پاسخ به این سوال گفت: «دلیل این موضوع حباب بالایی است که در سایر بازارها غیر از بازار ارز وجود دارد و حباب سایر بازارها در حال خالی شدن است. به نظر می‌رسد دید بازارساز به دلار اینگونه است که می تواند منطق بازارها را تحت تاثیر قرار دهد.از طرفی ترس بزرگ سیاستگذار شدت یافتن خروج سرمایه از کشور است.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «پایین آمدن قیمت دلار از محدوده ۴۷ هزار تومان، نیاز به توافقی جامع و پویا از جنس مذاکرات برجام دارد که از دید افزایش درآمدهای نفتی بتوان به آن اعتنا کرد.»

آماده‌باش فرزین برای پاسخ به مجلس

بازار ارز فعلا تحت تاثیر برخی مناسبات سیاسی نظیر سفر وزیر امور خارجه عربستان به ایران است. به اعتقاد بعضی از کارشناسان مسائل منطقه این سفرها بخشی از توافق میان دو کشور و یکی از اقداماتی است که می‌تواند بقای روابط میان ایران و عربستان را حفظ کند.

همچنین قرار بود چهارشنبه هفته گذشته مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه خودرو حساب‌های وکالتی آزاد شود. دسترسی به حساب‌ها به تاخیر افتاد و قرار شد امروز این مبالغ آزاد شود. علاوه بر این فردا رئیس کل بانک مرکزی باید در خصوص بررسی سقف دستوری در فروش ارزهای غیرنفتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، آخرین وضعیت اجرای قانون صدور چک، اخذ مابه التفاوت از واردکنندگان پس از حذف ارز ترجیحی به کمیسیون اصل نود مجلس برود.

فرزین به منظور توضیح درباره طرز کار نهاد سیاست‌گذار پولی کشور در خصوص سقف دستوری در فروش ارزهای غیرنفتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران راهی این کمیسیون می‌شود. از همین رو علاوه بر سیگنال‌های سیاسی بین‌المللی معامله‌گران چشم‌انتظار اخبار داخلی و تاثیر این رویدادها در بازار داخلی هستند.

امروز قیمت دلار در بازارهای مجاور نیز همانند تهران کاهش قیمت محدودی داشتند. دلار هرات با قیمت ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان مبادله شد. قیمت دلار سلیمانیه ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان شد و درهم امارات با ۵۰ تومان کاهش با قیمت ۱۳ هزار و ۴۲۰ تومان مبادله شد. همچنان دلار تهران پرچمدار بیشترین قیمت در بازارهای همسایه است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید