جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 68750 |
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۶ |
ارسال به دوستان
پ

بهترین طلا برای پس انداز کدام است؟/ برای سرمایه‌گذاری مسکن بهتر است یا شمش طلا؟

قیمت شمش طلا در ایران تا سال ۱۴۰۴ ممکن است بیش از دو برابر افزایش داشته باشد. برخی از متخصصان با توجه به کاهش ارزش پول ملی، پیش‌بینی‌ افزایش بیش از ۵ برابری قیمت طلا به ریال تا سال ۲۰۳۰ را کرده‌اند.

اقتصادسنج | قیمت شمش طلا در ایران تا سال ۱۴۰۴ ممکن است بیش از دو برابر افزایش داشته باشد. برخی از متخصصان با توجه به کاهش ارزش پول ملی، پیش‌بینی‌ افزایش بیش از ۵ برابری قیمت طلا به ریال تا سال ۲۰۳۰ را کرده‌اند.

اگرچه نمی‌توان به طور دقیق در مورد چشم انداز قیمت طلا در بازارهای جهانی تا سال ۲۰۳۰ نظر داد، اما ممکن است قیمت هر اونس طلا تا این سال به حدود ۲۵۰۰ دلار برسد.

در داخل کشور نیز به دلیل نرخ تورم و رشد نقدینگی ممکن است شاهد افزایش قیمت دو تا سه برابری هر گرم طلا در بازه زمانی دو تا سه ساله باشیم.

برای همین، یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری در ایران، خرید سکه، طلا یا شمش طلا است.

طلا سرمایه‌ای مطمئن از گذشته تا به امروز

از زمان پیدایش تمدن ایلام و پس از تاسیس سلسله هخامنشی در ایران، طلا یکی از بهترین و باارزش‌ترین فلزاتی بوده است که به عنوان وسیله‌ای برای پس انداز در ایران شناخته شده است.

در یونان باستان و امپراتوری روم نیز از طلا به عنوان فلزی گرانبها در مبادلات تجاری استفاده می‌شده است.

برای همین، طلا سرمایه مطمئن از گذشته تا به امروز است که علی رغم پیشرفت‌های بی‌نظیر در جوامع مدرن، هنوز هم جایگاه خود را به عنوان ابزاری برای سرمایه گذاری حفظ کرده است.

نوسان قیمت اونس طلا به دلار

در سه دهه گذشته شاهد افزایش قیمت هر اونس طلا از حدود ۱۰۰۰ دلار در بازارهای جهانی به حدود ۲۰۰۰ دلار بوده‌ایم.

بحران‌هایی که ایالات متحده در دو دهه گذشته در زمینه اقتصادی و مالی یا در بازار بورس داشته است، از جمله دلایل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی بوده است.

برای همین، سرمایه گذاران در این کشورها تلاش می‌کنند تا با مقایسه شاخص بازده سرمایه گذاری در بازارهای مالی مانند بورس (مانند بازار بورس نیویورک) و چشم انداز قیمت طلا بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند.

قیمت سکه طلا در ایران

در ایران قیمت سکه بهار آزادی از حدود ۱۰۰ هزار تومان در ۲۰ سال پیش به بیش از ۲۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ رسید. هر سکه بهار آزادی حتی قیمت حدود ۳۰ میلیون تومان را قبل از سال ۱۴۰۲ تجربه کرد.

این افزایش قیمت نشان‌ می‌دهد قیمت سکه طلا در ایران در بازه زمانی ۲۰ ساله حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر افزایش یافته است.

چشم انداز قیمت طلا

با توجه به کاهش درصد خلوص معادن طلا در دنیا، پیش‌بینی می‌شود عرضه آن به بازارهای آسیایی، اروپایی و آمریکا در سال‌های آینده محدود باشد.

برای همین، روند صعودی قیمت طلا در دنیا بدون هیچ شکی ادامه خواهد داشت. البته در مورد میزان افزایش قیمت هر گرم طلا به طور دقیق نمی‌توان نظر داد. زیرا میزان نرخ تورم در ایران، آمریکا یا هر یک از کشورهای دنیا نقش مهمی در قیمت این فلز ارزشمند خواهد داشت.

آیا شمش طلا بهتر از ملک و مسکن است؟

بازار مسکن و املاک در بازه بیست ساله بین سال ۱۳۸۲ تا قبل از ۱۴۰۲ رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. برای همین، ممکن است برخی از افراد علاقه‌مند به سرمایه گذاری در بخش مسکن باشند. اما با توجه به تعداد واحدهای مسکونی خالی در پایتخت و عدم مشخص بودن سیاست‌های دولت (مانند اخذ مالیات از خانه‌های خالی)، ممکن است شاهد تغییراتی در بخش مسکن باشیم.

چرا شمش طلا برای پس انداز مناسب است؟

اگر تصمیم خود را برای سرمایه گذاری روی طلا گرفته‌اید، چند گزینه برای پس انداز در پیشروی خریداران وجود دارد. این گزینه ها مانند سکه و انواع زیورآلات هر کدام با چالش هایی مانند حباب قیمتی برای سکه و اجرت ساخت، استفاده زینتی وافت قیمت در زمان فروش نسبت به قیمت روز آن برای زیورآلات است که باعث می‌شود برای مثال قیمت هر سکه بهار آزادی تا چند میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی وزن طلای آن باشد. اما از این میان شمش طلا برای پس انداز شرایط بهتری دارد. انواع شمش طلا از یک سوت (وزن‌های کمتر از گرم) تا چند کیلوگرم به صورت آنلاین یا حضوری قابل خریداری است.

در صورت نیاز به پس انداز ، خرید شمش به مقدار دلخواه خواهد توانست به شما کمک کند تا در مقایسه با دلار و ارز نیز شاهد سود بیشتری باشید.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید