پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 87151 |
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱:۳۲ |
ارسال به دوستان
پ

کدام خودروها در یک سال گران تر شده اند؟+ جدول

روند تحولات تاثیرگذار بر بازار خودرو، به ویژه تاخیر در واردات خودرو‌های صفر و کارکرده، تا امروز به گونه‌ای پیش رفته که از میانه تابستان به این سو نزول قیمت متوقف شده و قیمت‌های امروز انواع خودرو‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، همچنان بالاتر است.

اقتصادسنج| روند تحولات تاثیرگذار بر بازار خودرو، به ویژه تاخیر در واردات خودرو‌های صفر و کارکرده، تا امروز به گونه‌ای پیش رفته که از میانه تابستان به این سو نزول قیمت متوقف شده و قیمت‌های امروز انواع خودرو‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، همچنان بالاتر است.

روند رشد قیمت خودرو از نیمه دوم سال گذشته و همزمان با؛ اما و اگر‌های عملی شدن طرح واردات خودرو، کم‌کم شتاب گرفت و در فروردین امسال قیمت خودرو در بازار آزاد به اوج خود رسید.

رصد تغییرات یک ساله قیمت کف بازار خودرو نشان می‌دهد نیمه دوم فروردین امسال رکوردی تاریخی در قیمت انواع خودرو‌ها از تولیدات داخلی گرفته تا مونتاژی و وارداتی رقم خورد و اعداد و ارقام عجیبی به ثبت رسید. اما از اوایل اردیبهشت‌ماه با آغاز واگذاری خودرو‌های ثبت نامی در سامانه یکپارچه فروش خودرو‌های داخلی، آرام آرام حرکت نزولی قیمت‌ها آغاز شد.

با این حال روند تحولات تاثیرگذار بر بازار خودرو، به ویژه واردات خودرو‌های صفر و کارکرده، تا امروز به گونه‌ای پیش رفته که از میانه تابستان به این سو نزول قیمت متوقف شده و قیمت‌های امروز انواع خودرو‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، همچنان بالاتر است.

میانگین رشد یکساله قیمت خودرو در بازه زمانی اول آذر ۱۴۰۱ تا اول آذر ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد بوده است، اما از نکته جالب توجه در این زمینه این است که رشد قیمت در خودرو‌های پرتقاضای ارزان‌قیمت بیش از ۵۰ درصد بوده است. به عنوان مثال در این بازه زمانی پراید ۱۳۱، پراید ۱۱۱ و تیبا به ترتیب ۶۸، ۵۷ و ۵۴ درصد افزایش قیمت داشتند؛ اما محصولات ایران‌خودرو و خودرو‌های مونتاژی درصدرشد کمتری را کمتری را تجربه کردند.

دلیل این موضوع را می‌توان در پرتقاضا بودن و قیمت مناسب‌تر خانواده پراید دانست. محصولات سایپا در فاصله اردیبهشت تا مرداد امسال که دوره پرشتاب نزول قیمت خودرو در بازار بود، کمترین کاهش قیمت را تجربه کردند. بیشترین درصد کاهش قیمت در این دوره نیز متعلق به خودرو‌های مونتاژی بود که به جریان افتادن بحث واردات خودرو قیمت آن‌ها را در بازار تا حوالی قیمت کارخانه کاهش داد.

بازار خودرو

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید