جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 38968 |
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷ |
ارسال به دوستان
پ

چرا ایران خودرو قیمت های مصوب طرح فروش جدید را اعلام نکرد؟/ افزایش قیمت در راه است؟

سرانجام ایران خودرو از طرح پیش فروش خود رونمایی کرد. در ایران طرح که از ۱۳ تا ۲۲ بهمن اجرا می‌شود قرار است چهار محصول عرضه شود. اما اطلاعیه اخیر این خودروساز دولتی چند نکته دارد که یکی از آن‌ها می‌تواند سیگنال و نشانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو درب کارخانه و به تبع آن بازار باشد.

اقتصادسنج| گروه صنعتی ایران خودرو ساعاتی پیش اطلاعیه‌ای منتشر و در آن شرایط پیش فروش چهار محصول خود بین روزهای سیزدهم تا ۲۲ بهمن را اعلام کرد. اطلاعیه‌ای که سیگنال جدیدی را به بازار مخابره می‌کند و می‌توان آن را نشانه‌ای برای آغاز افزایش قیمت خودرو حداقل در درب کارخانه دانست.

نگاهی به تجارب گذشته نشان می‌دهد که خودروسازان همواره در زمان اعلام عمومی طرح‌های فروش خود، همزمان قیمت‌های مصوب را هم در همان اطلاعیه می‌گنجانند؛ اما این بار برخلاف سنوات گذشته در بخشنامه ایران خودرو که با عنوان پیش فروش بزرگ محصولات ایران خودرو روی سایت این شرکت قرار گرفته خبری از قیمت‌های مصوب نیست!

با توجه به چالش‌های چند روز گذشته بین وزارت صمت، خودروسازان و شورای رقابت برخی از فعالان بازار این موضوع را به‌عنوان سیگنال و نشانه‌ای جدید برای افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه و به‌تبع آن بازار تعبیر می‌کنند.

بدین ترتیب طبق خبری که امروز روی پایگاه خبری ایران خودرو قرار گرفت، هنوز متقاضیان ثبت نام در طرح پیش فروش بزرگ ایران خودرو نمی‌دانند که برای خرید خودرو چه میزان پول باید کنار بگذارند.

رانتی بزرگ برای ۵ بانک دولتی

شرط مسدودشدن پول مشتریان در بانک‌ها که جنجالی شده بود در طرح اخیر به چشم می‌خورد. محدودشدن بانک‌ها به پنج بانک ملی، ملت، سپه، صادرات و تجارت حاکی از ایجاد رانتی بزرگ توسط ایران خودرو برای بانک‌های دولتی است. بدین ترتیب مشتریان عادی (به استثنای مادران و مالکان خودروهای فرسوده) باید در زمان ثبت‌نام ۹۰ میلیون تومان پول بلوکه‌شده در این بانک‌ها داشته باشند.

گرچه خودروسازان عنوان چنین اقدامی را افتتاح حساب وکالتی گذاشته‌اند، اما عبارت بهتر این حساب‌های وکالتی همان مسدودسازی پول مردم در بانک‌هاست. نکته جالب توجه آنکه معمولاً ایران خودرو تنها سه روز به مشتریان خود مهلت ثبت‌نام در طرح‌های قرعه‌کشی را می‌داد، اما با اضافه‌شدن این شرط، مدت مورد نظر به ۱۰ روز افزایش یافته است.

با توجه به فرآیند قرعه‌کشی که معمولاً بیش از سه روز طول می‌کشد، پول مشتریان معمولی ایران خودرو حداقل دو هفته باید در پنج بانک دولتی مسدود بماند. این امتیاز و رانتی است که خودروسازان برای بانک‌های هم‌جیب خود، آن هم از جیب مردم ایجاد کرده‌اند.

قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟

بر اساس اتفاقاتی که به آن اشاره شد بعید نیست که ایران خودرو سرانجام در همین طرح از نرخ‌های مصوب جدید خود رونمایی کند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد باید منتظر موج جدید افزایش قیمت خودرو در بازار هم باشیم.

طرح پیش فروش ایران خودرو روز پنج‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و تا پایان ۲۲ بهمن ادامه می‌یابد. طبق ادعای خودروساز دولتی این بزرگ‌ترین طرح فروش خودروست که تا کنون اجرا شده است.

بر اساس اطلاعیه‌ای جدیدی که روی پورتال خبری این گروه صنعتی قرار گرفت طرح پیش فروش ایران خودرو با عرضه چهار محصول و با موعد تحویل چهارماهه تا یک‌ساله و با اختصاص سود مشارکت عرضه آغاز می‌شود.

در این مرحله از طرح پیش فروش ایران خودرو، چهار محصول وانت آریسان دوگانه‌سوز، راناپلاس، سورن پلاس بنزینی و پارس با موتور XU۷ برای سه گروه متقاضیان عادی، مادران دارای دو فرزند و بیشتر و دارندگان خودروهای فرسوده عرضه خواهد شد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید