پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 44023 |
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۸ |
ارسال به دوستان
پ

لیست خودروهایی که در پیش فروش بزرگ هفته آینده غایب هستند/ کدام خودروها در لیست فروش قرار دارند؟+ سایر جزئیات

هفته پیش رو قرار است بزرگترین پیش فروش خودرو انجام شود و آنچنان که اعلام شد ۵۰۰ هزار خودرو در این طرح به فروش می رسند.

اقتصادسنج | هفته پیش رو قرار است بزرگترین پیش فروش خودرو انجام شود و آنچنان که اعلام شد ۵۰۰ هزار خودرو در این طرح به فروش می رسند.

در همین رابطه، برخی که خودروها که در بورس کالا عرضه شده اند، در این طرح فروش غایب هستند.

طرح فروشی که صمت وعده آن را می دهد در قالب فروش فوق العاده، پیش فروش یا مشارکت در تولید باشد به طور قطع محصولات بورسی جایی در میان محصولات عرضه شده نخواهند داشت.

اما این خودروها کدام ها هستند؟ بررسی لیست فروش ایران خودرو در بورس کالا نشان می دهد انواع تارا، دنا، پژو ۲۰۷، هایما به طور قطع در این طرح فروش سامانه یکپارچه فروش جایی نخواهند داشت.

از سبد محصولاتی سایپا نیز با توجه به عرضه شاهین در بورس کالا، صمت نمی تواند این خودرو را در سامانه یکپارچه فروش در دسترس متقاضیان قرار دهد. البته صمتی ها مشخص نکرده اند که قرار است فقط محصولات دو خودروساز بزرگ کشور را در سامانه یکپارچه فروش عرضه کنند با محصولات خودروسازان خصوصی را هم پشت ویترین سامانه یکپارچه قرار می دهند؟ اگر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور باشد که محصولات بورسی ایران خودرو و سایپا که نام بردیم در این طرح فروش چند صد هزار دستگاهی جایی نخواهند داشت.  اگر فرض کنیم صمت می خواهد محصولات خودروسازان خصوصی را هم در سامانه یکپارچه فروش در تیررس متقاضیان قرار دهد آنگاه محصولات بهمن موتور و آرین پارس موتور جایی در این طرح فروش نخواهند داشت.

سه محصول سواری بهمن موتور یعنی دیگنیتی، فیدلیتی و ریسپکت نیز که بهمن موتوری ها بارها آنها را روی تابوی بورس کالا برده اند در میان لیست فروش سامانه یکپارچه تخصیص خودرو غایب خواهد بود. وانت کارا نیز که به عنوان نماینده بهمن موتوری ها در بخش خودروهای تجاری سبک در بورس کالا حضور داشته نمی تواند در لیست صمت جایی داشته باشد.

لاماری ایما تنها محصول آرین پارس موتور هم که در فروش بورسی مشارکت داشته نمی تواند به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وارد شود.
فردا موتور هم که با محصول SUV خود یعنی T5 در بورس کالا حضور داشته از لیست سامانه فروش خط خواهد خورد.

با توجه به این شرایط محصولاتی مانند انواع کوییک، ساینا، رانا پلاس، سمند سورن پلاس، انواع پژو پارس در میان محصولات سواری دو خودروساز بزرگ کشور و وانت آریسان ۲ و پراید ۱۵۱ به عنوان دو محصول تجاری سبک ایران خودرو و سایپا می توانند در لیست صمت برای فروش در سامانه یکپارچه خودرو حضور داشته باشند. از میان محصولات شرکت های خودروساز خصوصی نیز (چنانچه قرار باشد عرضه شوند) محصولات مدیران خودرو، کرمان موتور، مکث موتور می توانند به جمع محصولات یاد شده ایران خودرو و سایپا بپیوندند.

اگر طرح فروش به صورت فروش فوق العاده برگزار شود با توجه به فاصله قیمتی میان قیمت های بازار و کارخانه به نظر می رسد خبری از محصولات ایران خودرو نباشد زیرا تجربه های پیشین نشان داده برای این محصولات صف های عریض و طویلی تشکیل می شود. بنابراین این طرح فروش در حالت فروش فوق العاده با محصولات سایپا برگزار خواهد شد و تنها محصول ایران خودرویی که می توان حضور آن را پیش بینی کرد وانت آریسان ۲ خواهد بود. اما اگر این طرح در قالب پیش فروش و مشارکت در تولید برگزار شود احتمال حضور برخی از محصولات ایران خودرو البته به جز محصولاتی که پشت ویترین بورس کالا رفته اند قوت خواهد گرفت البته فراموش نکنیم پیش تر اخباری در ارتباط با توقف تولید پژو پارس در سال ۱۴۰۲ از سوی ایران خودرو منتشر شده بود چنانچه این طرح فروش در قالب پیش فروش و مشارکت در تولید برگزار شود به احتمال زیاد پژو پارس جایی در لیست ایران خودرو نخواهد داشت و دو نماینده این خودروساز سمند سورن پلاس و رانا پلاس خواهند بود.

جزئیات تکمیلی طرح پیش فروش هفته آتی

در این طرح حدود نصف قیمت هر خودرو به عنوان ودیعه در حساب افراد مسدود می‌شود که خودرو به خودرو متفاوت خواهد بود.

چنانچه تقاضای خودرویی از عرضه خودرو در این طرح بیشتر شود، یک لیست انتظار تعریف شده و نوبت افراد برای تحویل خودرو مشخص می‌شود که به احتمال زیاد از سه ماه تا یک سال خواهد بود.

عرضه سنگین یادشده، همچنین انجام واردات خودرو و انجام واردات از مناطق آزاد، بازار خودرو شرایط خوبی خواهد داشت و انتظار می‌رود به تدریج به آرامش برسد.

عرضه این خودروها در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو خواهد بود و در بورس کالا انجام نخواهد شد.

پس از انجام طرح واردات خودرو در سامانه یاد شده و مشخص شدن وضعیت و تکلیف افراد، بلافاصله عرضه خودروهای داخلی در این طرح آغاز خواهد شد.»

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :امیر بکروی

      با سلام درصورت امکان خودرو سورن پلاس دوگانه کارخانه ای فول ابشنال را هم در قرعه کشی پایان سال قرار دهید با تشکر فراوان

    1. نویسنده :امیر بکروی

      با سلام لطفا سورن پلاس دوگانه فول ابشنال کارخانه ای هم در قرعه کشی قرار دهید با تشکر