جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 46307 |
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹ |
ارسال به دوستان
پ

سورن پلاس بهتر است یا سورن معمولی؟ کدام یک را بخریم؟

شرکت ایران خودرو با هدف ارائه یک مدل آپشنال از سمند، سمند سورن را وارد خط‌ تولید کرد. بعدها با افزایش استقبال عمومی از سورن معمولی، شرکت تصمیم به ارائه مدل ELX با پیشرانه EF7 گرفت.

اقتصادسنج| شرکت ایران خودرو با هدف ارائه یک مدل آپشنال از سمند، سمند سورن را وارد خط‌ تولید کرد. بعدها با افزایش استقبال عمومی از سورن معمولی، شرکت تصمیم به ارائه مدل ELX با پیشرانه EF7 گرفت. با توقف تولید سورن معمولی در سال ۱۳۸۹، سورن ELX جای آن‌ را در خط تولید گرفت.

اما بعد از تقریبا ۱۰ سال از عرضه موفق این خودرو، سورن‌ پلاس با امکانات رفاهی بیشتر و تغییراتی در ظاهر بیرونی و داخلی کابین به بازار معرفی شد.

این خودرو در تیپ‌های مختلف و با کدکلاس‌های متفاوتی توسط ایران خودرو، وارد بازار شده که در قسمت‌های بعدی تفاوت‌های این تیپ‌هارا بررسی می‌کنیم.

مشخصات فنی

سورن پلاس فعلا با پیشرانه EF7 به بازار عرضه می‌شود. البته قرار است در آینده این خودرو را با پیشرانه‌های متفاوتی نظیر EFP و EF7 توربو نیز ببینیم.

موتور ملی یا EF7 یک پیشرانه چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ، با حجم موتور ۱۶۴۵ سی‌سی بوده که دیگر مشخصات آن به شرح زیر است.

سورن پلاس بهتر است یا سورن معمولی؟ کدام یک را بخریم؟

این پیشرانه، قبل از اینکه با استاندارد یورو پنچ و یورو چهار به بازار عرضه شود، دارای قدرت نسبتا خوب و قابل قبولی بود. اما دلیل محدودیت‌هایی که برای پاس کردن این استانداردها روی پیشرانه اعمال کردند و همچنین بنزین بی‌کیفیت، قدرت سر چرخ پیشرانه EF7 افت بسیاری داشته و این موضوع باید برطرف شود.

طراحی ظاهری

ظاهر بیرونی سورن‌پلاس نسبت به سورن ELX تفاوت‌های زیادی نداشته و تغییرات بیرونی، تنها به چند مورد خلاصه می‌شود.

در قسمت جلوی خودرو، جلوپنجره مشکی رنگ برای همه رنگ‌های عرضه شده این محصول در نظر گرفته شده است. همچنین گرافیک چراغ‌ها عوض شده و مجهز به دی‌لایت است.

در قسمت جانبی، رینگ‌های آلومینیومی طرح جدید (کلاس‌های ۵۷۵۲۴ و ۵۷۵۲۶ با رینگ فولادی عرضه می‌شود.) دیده می‌شود. همچنین دستگیره‌های درب، شبیه به دستگیره‌های دنا شده و یک نوار کرومی رنگ روی تیغه‌های آب‌گیر شیشه‌ها کار شده است.

در قسمت عقب خودرو، تنها تفاوتی که دیده می‌شود اضافه شدن اسپویلر در قسمت انتهایی صندوق‌عقب و تفاوت در گرافیک چراغ‌هاست.

به صورت کلی، ظاهر سورن‌ پلاس تغییرات عمده‌ای را تجربه نکرده و در مقایسه با سورن ELX کل قالب بدنه همان قالب خودروی قبلی است. اما می‌توان گفت این تغییرات باعث بهبود ظاهری در سورن پلاس شده است.

طراحی داخلی

با ورود به کابین سورن‌ پلاس، متوجه تغییراتی در تریم داخلی و چند تغییر ریز و درشت می‌شویم.

پلاستیک‌های کار شده روی داشبورد، دریچه‌های کولر و رودری‌ها از رنگ طوسی به طرح فیبرکربن درآمده که ظاهر اسپرت‌تری به داخل کابین داده است.

دوخت قرمز استفاده شده در پارچه صندلی‌ها، چرم دور دنده و کف‌پوش‌های خودرو، موجب افزایش زیبایی داخل این کابین شده است. همچنین به لحاظ کلی، پارچه استفاده روی صندلی‌های سورن‌ پلاس، نسبت به سورن قبلی از کیفیت بهتری برخوردار است.

از دیگر تغییرات این سدان خانوادگی، تغییر غربیلک فرمان مشابه غربیلک دنا پلاس و اضافه شدن کامپیوتر سفری به قسمت پوسته بالایی دریچه‌های وسط کولر که اطلاعاتی نظیر دما، ساعت و باز بودن درب‌ها را نشان می‌دهد.

اما در کلاس‌های ۵۷۵۲۲، ۵۷۵۲۳ و ۵۷۵۲۶، مالتی‌مدیا جای رادیوپخش قدیمی را گرفته و در دو کلاس ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ دوربین دنده‌عقب برای سورن‌ پلاس، تعبیه شده است.

فضای داخل کابین کاملا مناسب برای یک خانواده چهار و پنج نفره است و از بابت فضا، مشکلی نخواهید داشت.

عقب از فضای ۵۰۰ لیتری برخوردار است که یک حجم بسیار خوب در طبقه سدان محسوب می‌شود و برای حمل وسیله‌ها و سفرهای بین شهری مناسب است.

به صورت کلی در قسمت داخلی نیز شاهد تغییرات مثبتی هستیم اما باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که وقتی یک مدل فیس‌لیفت از یک خودرو عرضه می‌شود، باید ایرادات موجود در نسخه قبلی برطرف شود. اما می‌بینیم که ایرادات مونتاژی که در مدل قبلی نیز به چشم می‌خورد، در سورن‌ پلاس همچنان برطرف نشده است.

آپشن‌ها و امکانات

سورن‌ پلاس مانند اکثر محصولات ایران خودرو، از آپشن‌های زیادی برخوردار نیست اما به هرحال به معرفی آنها می‌پردازیم.

امکانات معمولی نظیر سنسور دنده‌عقب، ترمز ABS و EBD، دی‌لایت، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، ایربگ راننده و سرنشین و آیینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه گرم‌کن در این خودرو به چشم می‌خورد.

چند آپشن دیگر که اضافه شدن آنها به محصولات ایران خودرو امیدبخش است، سیستم کروزکنترل، مالتی مدیا و دوربین دنده عقب سفارشی، و شیشه‌های جانبی با قابلیت پاور ویندوز و آنتی‌ترپ است که این دو آپشن آخر نیز به صورت سفارشی قابل نصب بوده و در کلاس‌های ۵۷۵۲۲ و ۵۷۵۲۶ دیده نمی‌شود.

همچنین ترمزهای عقب خودرو هنوز به صورت کاسه‌ای است. جای تعجب دارد که ایران خودرو با چه منطقی هنوز از این ترمزها استفاده می‌کند.

قیمت سورن پلاس

قیمت انواع تیپ‌های سورن پلاس در اواخر سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است.

تیپ ۱ سورن پلاس که با رینگ فولادی و بدون مالتی مدیا عرضه می‎‌شود، به قیمت بازاری ۵۲۹میلیون تومان و قیمت کارخانه ۲۳۵ میلیون و ۹۶۴ هزارتومان قابل خریداریست.

تیپ ۲ که مجهز به مالتی مدیا شده، به قیمت ۵۴۵ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود و قیمت کارخانه آن ۲۴۳ میلیون و ۳۱۰ هزارتومان است.

تیپ ۳ که شرکت آن‌را با نام سورن‌ پلاس جدید معرفی می‌کند و امکاناتی نظیر دوربین دنده‌عقب دارد، به قیمت بازاری ۵۶۵ میلیون تومان و قیمت کارخانه‌ای ۲۴۹ میلیون و ۲۵۳ هزارتومان قابل خریداریست.

همچنین شرکت ایران خودرو، جدیدا تولید نسخه دوگانه‌سوز سورن‌ پلاس را نیز شروع کرده است که هیچ تفاوتی با مدل‌های قبلی ندارد. قیمت بازاری این خودرو نیز ۵۵۲ میلیون تومان و قیمت کارخانه‌ای آن ۲۸۱ میلیون و ۱۸۹ هزارتومان است.

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید