جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 89024 |
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰ |
ارسال به دوستان
پ

دو محصول آینده بازار خودروی ایران؛ تیگو ۷ پرومکس بهتر است یا فیدلیتی پرستیژ؟+ مشخصات

فیدلیتی پرستیژ و تیگو ۷ پرومکس دو کراس اووری هستند که به زودی به بازار می آیند. اما کدام یک از این دو خودرو بهتر است؟

اقتصادسنج| بر خلاف خودروسازان داخلی گویا شرکت های مونتاژ کننده نیاز و سلیقه مصرف کننده ایرانی را دریافته اند و در حال تطابق محصولات خود با سلیقه مشتریان هستند، تا بیش از پیش نظر مثبت خریداران را جلب کنند. با ذکر این موارد قصد داریم به بررسی بهمن فیدلیتی پرستیژ و فونیکس تیگو ۷ پرومکس دو محصول آتی گروه بهمن و مدیران خودرو بپردازیم.

مقایسه طراحی فیدلیتی پرستیژ و تیگو ۷ پرومکس

در نمای جلویی فیدلیتی پرستیژ یک طراح به روز را می بینیم. چراغ ها طراحی و گرافیک جالبی دارند و به صورت تمام ال ای دی هستند. جلو پنجره خودرو ابعاد بزرگی دارد و در آن از تزئینات کرومی نیز استفاده شده است. در نقاط مختلفی از سپر خودرو برای لوکس تر جلو دادن خودرو تزئینات کرومی مختلفی تعبیه شده است. کمی پایین تر از چراغ های اصلی خودرو درون یک حفره یک مجموعه چراغ به صورت افقی نیز قرار دارند.

در نمای جانبی خودرو نیز یک طراحی پر جزئیات را می بینیم. روی گلگیر جلو یک خط تعبیه شده و روی در ها نیز یک خط شانه دیده می شود که به چراغ های عقبی خودرو متصل می شود. آیینه های جانبی خودرو طراحی زیبایی دارند و روی آن ها از تزئینات کرومی نیز استفاده شده است. همچنین اطراف شیشه های جانبی نیز کرومی شده است. در قسمت پایینی درب ها نیز یک خط و یک نوار کرومی نیز به چشم می خورد و رینگ های خودرو در فیدلیتی پرستیژ ۲۰ اینچی و دو رنگ هستند. در نمای عقبی فیدلیتی پرستیژ چراغ ها طراحی به هم پیوسته ای دارند، و گرافیک مطلوبی نیز دارند. روی صندوق عقب و سپر خودرو هم خطوط و حجم پردازی های متعددی به چشم می خورد. در قسمت پایینی سپر خودرو نیز دو چراغ شب نما یک فلاپ کروم مات و خروجی های اگزوز دو تایی در طرفین سپر قرار دارند.

اما فونیکس تیگو ۷ پرومکس در نمای جلویی تغییرات مثبتی نسبت به تیگو ۷ پرو دارد. چراغ های جلوی خودرو ابعاد نسبت باریک و کشیده ای دارند که طراحی آن ها با مدل پرو یکسان است. جلو پنجره خودرو از الگوی کهکشانی چری استفاده شده و نوار های کرومی نیز تا زیر چراغ های خودرو کشیده شده است. کمی پایین تر از چراغ های اصلی خودرو درون یک فرورفتگی یک مجموعه چراغ ال ای دی به صورت افقی تعبیه شده که الگوی مقطع دارند و در کنار آن نیز یک چراغ ال ای نیز قرار دارد.

در نمای جانبی خودرو نیز کلیات طراحی با نمونه پرو یکسان است. اطراف شیشه های جانبی توسط نوار های کرومی تزیین شده و آیینه های جانبی خودرو نیز ابعاد و طراحی قابل قبولی دارند، یک خط شانه از چراغ های جلوی خودرو شروع شده و تا چراغ های عقب خودرو امتداد یافته است و یک خط مایل نیز از اواسط درب عقب خودرو شروع می شود و به چراغ عقب نیز متصل می شود. در قسمت پایینی درب ها نیز یک خط نیز علاوه بر یک خط و فرورفتگی جزئی یک فلاپ کرومی تعبیه شده که روی آن یک نوار کرومی نیز قرار دارد.

و اما در نمای عقبی خودرو گرافیک کلی چراغ ها همان گرافیک تیگو ۷ پرو است که الگوی آن در این نمونه به هم پیوسته شده است، روی درب صندوق و سپر ها نیز فرورفتگی هایی تعبیه شده است. در قسمت پایینی سپر خودرو چراغ های مه شکن و شب نمای خودرو در طرفین سپر تعبیه شده و بر روی یک فلاپ مشکی یک نوار کرومی و دو خروجی اگزوز تعبیه شده است.

ابعاد فیدلیتی پرستیژ و فونیکس تیگو ۷ پرومکس

اگر بخواهیم این دو خودرو را از دید اعداد بررسی کنیم طول، عرض و ارتفاع فیدلیتی پرستیژ برابر است با ۴۷۲۲×۱۹۰۰×۱۷۲۰ میلی متر و فاصله بین دو محور فیدلیتی پرستیژ ۲۷۶۰ میلی متر است. با توجه به عرضه خودرو در دو مدل ۵ و ۷ نفره وزن خودرو در مدل ۵ سرنشینه ۱۶۱۹ کیلوگرم و در مدل ۷ سرنشینه وزن خودرو ۱۶۴۲ کیلوگرم است. علاوه بر این فضای صندوق بار خودرو در مدل ۵ سرنشینه ۴۳۸ لیتر است همچنین در صورت عدم استفاده از صندلی های ردیف دوم و سوم خودرو فضایی بالغ بر ۱۶۸۰ برای حمل بار خواهد داشت.

اما فونیکس تیگو ۷ پرومکس طول،عرض و ارتفاع برابر است با، ۴۵۰۱×۱۸۴۲×۱۷۴۶ و فاصله بین دو محور فونیکس تیگو ۷ پرو مکس ۲۶۷۰ میلی متر است.وزن خودرو نیز ۱۵۵۷ کیلوگرم است حجم صندوق بار خودرو نیز ۴۳۷ لیتر و در صورت عدم استفاده از صندلی های ردیف حجم فضای بار به ۱۵۰۰ لیتر افزایش پیدا خواهد کرد.در نتیجه با توجه به ابعاد و فاصله بین دو محور برتری با فیدلیتی پرستیژ خواهد بود. اما تیگو ۷ پرومکس از لحاظ ابعاد نیز کاملا فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار خواهد داد.

مقایسه مشخصات فنی

همان گونه که می دانید جتور زیر مجموعه چری است و مستقیما از قوای فنی و مهندسی چری استفاده می کند. در هر دوی این خودرو ها قوای فنی یکسانی را شاهد هستیم پیشرانه فیدلیتی پرستیژ و فونیکس تیگو ۷ پرومکس یک موتور ۱/۶ لیتری توربو شارژر مجهز به سیستم پاشش مستقیم است که فناوری AVL را دارد. این موتور توانایی به تولید ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. گیربکس نیز در هر دو خودرو از نوع ۷ سرعته اتوماتیک و دوکلاچه تر است که فناوری کمپانی گتراگ را دارد.

این مجموعه فنی را پیش از این در محصولاتی نظیر تیگو ۸ پرو، فونیکس fx و فونیکس آریزو ۶ جی تی مشاهده کرده ایم. بنا بر‌ اعلام گروه بهمن مصرف سوخت ترکیبی فیدلیتی پرستیژ ۸/۲۷ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود، و بنا به اطلاعات منتشر شده از فونیکس تیگو ۷ پرو مکس، مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷/۲ در هر صد کیلومتر است.

علاوه ب این موارد سیستم تعلیق فیدلیتی پرستیژ و تیگو ۷ پرومکس نیز کاملا یکسان است. به طوری که در محور جلو مک فرسون و در محور عقب مولتی لینک را شاهد هستیم. اما با توجه یکسان بودن ساختار شاسی فیدلیتی پرستیژ با تیگو ۸ پرو می توانیم انتظار داشته باشیم که فیدلیتی پرستیژ بادی رول کمتری نسبت به فونیکس ۷ پرو مکس داشته باشد. با توجه به مشابه بودن ساختار فنی در هر دو خودرو صرفا در بعضی از موارد جزئی این دو خودرو با یکدیگر تفاوت دارند و نمی توان برتری مطلقه را به هر کدام داد.

مقایسه طراحی داخلی

در فیدلیتی پرستیژ یک طراحی پر جزئیات و به روز را می بینیم تریم داخلی خودرو به صورت دو رنگ عرضه خواهد شد. که هارمونی خوبی با سایر اجزا دارد رودری های خودرو طراحی و ارگونومی خوبی دارند و بر روی آن ها از حجم مناسبی از چرم دوری نیز استفاده شده است. علاوه بر این از متریال های براش و کرومی نیز بهره گرفته شده در دریف جلو کلید های تنظیم های تنظیم صندلی ها و شیشه بالابر ها و گرمکن و سردکن و حافظه صندلی ها کرومی هستند. همچنین در اطراف اسپیکر های سیستم صوتی نیز کروم کاری شده است. به علاوه قابلیت نور پردازی داخلی در نقاط مختلفی از داشبورد و رودری ها پیش بینی شده است که بیش پیش به زیبایی این نما می افزاید.

فرمان خودرو به صورت دی کات طراحی شده و بر روی آن از متریال های کرومی و چرمی برای تزیین آن استفاده شده است، همچنین کلید های روی فرمان به سبکی که سابقا در محصولات مرسدس بنز دیده ایم کار شده اند، همچنین در پشت فرمان شیفتر های تعویض نیز قرار دارند.

روی داشبورد خودرو دو صفحه نمایش به هم پیوسته دیده می شود،که اندازه هر کدام ۱۰/۲۵ اینچ است، و کیفیت قابل قبولی نیز ارائه می دهند، در طراحی داشبورد به جزئیات به خوبی توجه شده و طراحی آن نیز جالب توجه است، روی داشبورد از متریال های مختلفی اعم از چرمی، کروم براش و کرومی و قابلیت نور پردازی مخفی استفاده شده است همچنین فرم خاص طراحی دریچه های کولر و دکمه استارت خودرو جالب توجه است.

در کنسول وسط فیدلیتی پرستیژ یک صفحه نمایش لمسی دیده می شود، که دو کلید دوار نیز در طرفین آن قرار دارد و وظیفه تنظیمات سیستم تهویه خودرو به این مانیتور محول شده است، علاوه بر این روی یک پنل مشکی پیانویی لیور دنده خودرو و کلید های کنترلی خودرو تعبیه شده است.

صندلی های فیدلیتی پرستیژ طراحی و ارگونومی مناسبی دارند و صندلی های ردیف جلو افزون بر تنظیمات برقی قابلیت گرمکن و سردکن را نیز دارند، هر چند امیدواریم چرم استفاده شده در آن ها از کیفیت خوبی برخورد باشند و همانند تیگو ۸ پرو نباشد، اما در مدل هفت نفره فضای چندانی سرنشینان ردیف سوم نخواهند داشت، در ردیف دوم برای سرنشینان قابلیت تنظیم سیستم تهویه مجزا از ردیف جلو پیش بینی شده و امکاناتی نظیر خروجی سیستم تهویه، پورت های خروجی شارژ و زیر آرنجی پیش بینی شده است.

اما فونیکس تیگو ۷ پرومکس طراحی رو دری ها به روز و با جزئیات است، همچنین تیگو ۷ پرومکس صرفا با تریم داخلی مشکی رنگ به بازار عرضه خواهد شد. رودری های خودرو ارگونومی خوبی دارد و کلیات طراحی آن با سری تیگو ۸ برابر است و از متریال های کرومی و کروم براش و چرمی برای تزیین رو دری ها استفاده شده است.

فرمان خودرو همانند نمونه به کار رفته در سری تیگو ۸ است، که طراحی و ارگونومی خوبی دارد، اما در تیگو ۷ پرو مکس خبری از شیفتر های پشت فرمان نیست که یک نکته منفی تلقی می گردد. پشت فرمان دو نمایشگر به هم متصل دیده می شوند که وظیفه کلاستر و سیستم مالتی مدیا خودرو را ایفاء خواهند کرد و اندازه هر کدام ۱۲/۳ اینچ است، که اندازه نمایشگر های تیگو ۷ پرومکس بیشتر از فیدلیتی پرستیژ است.

داشبورد خودرو طراحی به روزی دارد و کاملا مشابه با سری تیگو ۸ است، در داشبورد نیز از متریال های کروم، کروم براش و چرمی استفاده شده و همچنین روی داشبورد و رودری ها قابلیت نور پردازی مخفی نیز پیش بینی شده است. دریچه های تهویه خودرو طراحی باریک و سراسری دارند که جالب توجه است. در قسمت پایینی داشبورد نیز یک مجموعه کلید با الگوی پیانویی تعبیه شده و که تنظیمات فلاشر و سیستم صوتی خودرو را ایفاء خواهند کرد، و کمی پایین تر یک پنل لمسی برای تنظیمات سیستم تهویه خودرو پیش بینی شده است.

نکته مثبتی که تیگو ۷ پرومکس نسبت به رقیب خود دارد تنظیمات دوگانه تهویه ردیف جلو است. در کنسول میانی لیور دنده خودرو و کلید های مربوط به تنظیمات خودرو خودرو قرار داده شد است، علاوه بر این پد شارژ وایرلس جهت شارژ تلفن همراه نیز پیش بینی شده است علاوه بر این در کنسول وسط از تزئینات کروم براش نیز استفاده شده است.

صندلی های خودرو راحتی و ارگونومی قابل قبولی دارند و علاوه بر گرمکن و تنظیمات برقی صندلی راننده به حافظه نیز مجهز است. در ردیف عقب نیز سرنشینان راحت و قابل قبولی دارند و برای سرنشینان عقب دریچه سیستم تهویه پورت خروجی شارژ و زیر آرنجی پیش بینی شده است.

در مقایسه طراحی داخلی فیدلیتی پرستیژ و تیگو ۷ پرومکس هر دو خودرو فضای داخلی قابل قبولی دارند. اما در زمینه متریال و کیفیت اجزای کابین و المان های لوکس فیدلیتی پرستیژ دست بالاتر را خواهد داشت هر چند که تیگو ۷ پرو مکس هم نظر مثبت خریداران را جلب خواهد کرد.

مقایسه امکانات فیدلیتی پرستیژ و فونیکس تیگو ۷ پرومکس

اگر بخواهیم مهم ترین امکانات ایمنی فیدلیتی پرستیژ را برشمریم باید به امکاناتی نظیر؛ ۶ کیسه هوا، ترمز ABS، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سرازیری، سنسور های پارک جلو وعقب، سیستم ضد مانع شیشه ها و سانروف، سیستم ضد واژگونی، ایزوفیکس، ایموبلایزر، ترمز پارک برقی و اتوهلد و سیستم های ADAS کمکی راننده؛ رادار نقطه(BSD)، دستیار خروج از پارک(RCTA)، سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDW)، کروز کنترل تطبیقی (ACC)، هشدار تصادف از جلو و ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)، هشدار تغییر لاین (LCA)، دستیار کمکی در ترافیک (TJA)، دستیار کروز یکپارچه (ICA)، رادار تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی (SLI)، دستیار حرکت بین خطوط (LKA)، هشدار برخورد با مانع در هنگام باز کردن درب خودرو (DOW)، نور بالا اتوماتیک (IHC) جزء مهم ترین امکانات ایمنی فیدلیتی پرستیژ هستند.

و مهم امکانات رفاهی فیدلیتی پرستیژ نیز عبارت اند از؛ تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت و تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، حافظه صندلی راننده، تنظیم برقی گودی کمر صندلی راننده در ۴ جهت، نورپردازی داخل کابین، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، سیستم تنظیم حالات رانندگی، سنسور نور و باران، شارژر وایرلس، خروجی شارژ ردیف جلو وعقب، پیروز لینک، سیستم صوتی با ۸ بلندگو، درب صندوق برقی، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه ای اتوماتیک ردیف جلو، و سیستم تهویه مستقل ردیف دوم، سیستم تصفیه هوای داخل خودرو، فیلتر های N95 و PM 2.5، تغییر زاویه آینه های جانبی در هنگام دنده عقب، ولکام لایت، سقف پانوراما، باز شدن درب صندوق عقب با بردن پا زیر سپر(Kick Sensor)، استارت دکمه ای و ورود خروج بدون کلید، حافظه و گرمکن آینه های جانبی، چراغ های تمام LED و….

اما مهم ترین امکانات رفاهی فونیکس تیگو ۷ پرو عبارت اند از؛ ۶ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، ترمز ABS، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل کشش، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کمکی حرکت در سرازیری، سنسور های پارک جلو و عقب، سیستم پایش فشار باد تایر ها، سیستم ضد مانع، چرخش خودکار چراغ ها در پیچ ها(AFS)، و سیستم های ADAS؛ کروز کنترل تطبیقی (ACC)، رادار کروز یکپارچه (ICA)، دستیار کمکی در ترافیک (TJA)، سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDW)، دستیار حرکت بین خطوط (LKA)، دستیار تغییر خطوط (LCA)، هشدار تصادف از جلو (FCW)، هشدار تصادف از عقب (RCW)، دستیار خروج از پارک (RCTA)، ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)، رادار نقطه کور (BSD)، هشدار برخورد با مانع در هنگام باز کردن درب ها (DOW) از امکانات رفاهی فونیکس تیگو ۷ پرومکس هستند.

و اگر بخواهیم به امکانات رفاهی فونیکس تیگو ۷ پرو مکس اشاره کنیم باید به مواردی از قبیل؛ دوربین ۳۶۰ درجه، چراغ های تمام LED، سنسور نور وباران، اپل کارپلی، اندروید اتو، سیستم صوتی سونی با ۸ بلندگو، شارژر وایرلس، پورت های خروجی شارژ ردیف جلو وعقب، دستیار صوتی، تنظیم ۶ جهته برقی صندلی راننده و تنظیم برقی گودی کمر صندلی راننده در جهت، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت، گرمکن صندلی های جلو،کول باکس، تصفیه هوای داخل کابین، فیلتر تصفیه هوای N95، نورپردازی داخل کابین، سیستم ورود و خروج بدون کلید و کی لس استارت، سقف پانوراما، حافظه آینه های جانبی و …. از مهم ترین امکانات رفاهی تیگو ۷ پرو مکس هستند.

که در زمینه امکانات ایمنی فیدلیتی پرستیژ و تیگو ۷ پرومکس وضعیت تقریبا مشابهی دارند، البته در تیگو ۷ پرومکس سیستم ADAS آن موارد بیشتری را به راننده ارائه می دهد، اما در زمینه امکانات رفاهی در بعضی از موارد جزئی فیدلیتی پرستیژ امکانات بیشتری را دارد.

جمع بندی

فیدلیتی پرستیژ و تیگو ۷ پرومکس یک به روز رسانی کلی نسبت به مدل های قبلی خود هستند که گام رو به جلویی تلقی می شوند اما با توجه به این که هنوز این دو خودرو به بازار عرضه نشده اند و قیمت آن ها نیز مشخص نشده، پیش بینی می شود که هردوی این دو خودرو ها در رنج قیمتی مشابهی با یکدیگر به بازار عرضه شوند. که باید منتظر بمانیم و ببینیم سرنوشت قیمت این دو خودرو و زمان عرضه آن ها چه خواهد بود. در انتها شما می توانید ویدیو معرفی این دو خودرو را مشاهده کنید.

آخرین خودرو/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید