جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 72649 |
تاریخ انتشار : ۰۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۴ |
ارسال به دوستان
پ

هزینه تحصیل رایگان افغانستانی های مقیم ایران؛ سالیانه به اندازه پول های آزاد شده ایران در کره جنوبی!

هر سال حداقل ۵ میلیارد دلار یارانه پنهان به اتباع خارجی پرداخت می‌شود. تقریبا معادل همان رقمی که در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده بود و ایران توانست پس از مذاکره و تبادل زندانیان با آمریکا آن را آزاد کند. 

اقتصادسنج| هر سال حداقل ۵ میلیارد دلار یارانه پنهان به اتباع خارجی پرداخت می‌شود. تقریبا معادل همان رقمی که در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده بود و ایران توانست پس از مذاکره و تبادل زندانیان با آمریکا آن را آزاد کند.

فرض کنید در صف نانوایی ایستادید و تعدادی اتباع خارجی هم کنار شما هستند. کسانی که اغلب به دلیل جمعیت زیاد خانواده‌هایشان مصرف نان بیشتری هم دارند و عموما تعداد زیادی نان می‌خرند. این تصویر با توجه افزایش شمار مهاجران به ویژه افغانستانی‌ها در شهر‌ها و شهرستان‌ها بسیار متداول شده است. در نانوایی همه نان را به یک قیمت می‌خرند و همه از یارانه دولتی نان بهره‌مند هستند. همانطور که همه از یارانه آب، برق، گاز، بنزین و دیگر کالا‌هایی که دولت روی آن‌ها سوبسید می‌دهد تا با قیمت ارزان‌تری ارائه شوند بهره‌مند می‌شوند.

این یعنی یارانه پنهان؛ پولی که دولت پرداخت می‌کند؛ اما آشکار و مستقیم نیست و همه اقشار جامعه به نسبت از آن بهره‌مند می‌شود. رقم این یارانه سالانه در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار و این یعنی به ازای هر یک میلیون نفر از شهروندان و اتباع خارجی حدود یک میلیارد دلار یارانه پنهان در سال اختصاص داده می‌شود.

اما این رقم برای مهاجران با توجه به جمعیت آن‌ها چقدر است؟ رقمی که می‌تواند برای اقتصاد تحریم‌زده با چالش‌های فراوان، بسیار تعیین کننده باشد.

سهم اتباع از یارنه پنهان بدون یک ریال مالیات

جمعیت کشور حدود ۸۵ میلیون نفر است و آمار‌ها از وجود ۵ تا ۸ میلیون مهاجر در ایران حکایت دارد. از سوی دیگر روزانه حدود ۱۰ هزار نفر به صورت قانونی و غیرقانونی وارد ایران می‌شوند. مهاجران قانونی نیز که با ویزای زیارتی، سیاحتی یا تفریحی وارد کشور می‌شوند عملا تفاوتی با مهاجر غیرقانونی ندارند. چراکه آن‌ها هم به شکل قانونی وارد می‌شوند و به شکل غیرقانونی در کشور اقامت می‌کنند و به کار مشغول می‌شوند.

اگر آمار اتباع را ۵ میلیون در نظر بگیریم هر سال حداقل ۵ میلیارد دلار یارانه پنهان به اتباع خارجی پرداخت می‌شود. تقریبا معادل همان رقمی که در بانک‌های کره جنوبی بلوکه شده بود و ایران توانست پس از مذاکره و تبادل زندانیان با آمریکا آن را آزاد کند.

این رقم معادل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است و یارانه پنهانی است که اتباع خارجی از آن بهره‌مند می‌شود. پرداخت این یارانه البته برای شهروندان هزینه‌هایی دارد و به شکل مالیات و تورم از آن‌ها ستانده می‌شود.

اما ۸ میلیون اتباع افغانستان که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها نیز غیرقانونی در کشور مقیم هستند هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند. آن هم در روز‌هایی که مالیات‌ستانی دولت بیش از گذشته شده و افزایش چشم‌گیر داشته است.

این موضوع واکنش برخی از نمایندگان مجلس را هم در پی داشته است شهباز حسن‌پور، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه گفته که بیش از سه میلیون اتباع بیگانه با درآمد بالا در کشور هستند که یک ریال هم مالیات پرداخت نکرده و از تمامی سوبسید‌ها استفاده می‌کنند.

تحصیل رایگان اتباع چقدر هزینه دارد؟

رقم پرداختی یارانه پنهان اتباع خارجی حداقل ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد با چنین بودجه‌ای بتوان مشکل مدارس در سراسر کشور را حل کرد. اما مسئله اینجاست که مهاجران بدون هیچ قانونی از خدمات آموزشی رایگان نیز استفاده می‌کنند. بر این اساس رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، گفته همچنین سالانه ۳۳۵ میلیون دلار معادل حدودا ۱۰هزار میلیارد تومان برای دانش آموزان اتباع در مدارس دولتی هزینه می‌شود؛ بنابراین با توجه به سرانه ۱۵ میلیونی هر دانش آموز اتباع اجتمالا حدود ۵۵۶ هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس تحصیل می‌کنند. باید توجه داشت که بسیاری از کودکان ایرانی در نقاط محروم با مشکلاتی اساسی از جمله نبود مدرسه و معلم برای تحصیل روبه‌رو هستند.

آب رایگانی که جایگزین ندارد

۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان؛ اما فقط عدد نیست. بخشی از این یارانه از منابع تجدیدناپذیر داده می‌شود و این یعنی پیامد‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در پی خواهد داشت. در حالی که منابع آبی کشور نیز روبه کاهش است. با محاسبات مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران و براساس برآورد‌های منتهی به سال ۱۴۰۰، منابع آب در دسترس کشور در حدود ۴۸ درصد کاهش داشته است. در همین حال که ۸ میلیون افغانستانی از منابع آب کشور با یارانه دولتی استفاده می‌کنند، طالبان حتی حقابه ایران از هیرمند را هم نداده است. به گفته احسان قاضی زاده هاشمی نماینده فریمان حتی افغانستان حقابه رودخانه هریرود را هم نداده و در یک سال گذشته حتی یک قطره آب هم از افغانستان وارد سد دوستی نشده است.

نکته اینجاست که اگر طالبان کل حقابه ایران را هم بدهد باز هم این رقم بسیار کمتر از مصرف آب شرب اتباع خارجی در کشور است. اگر جمعیت اتباع افغانستانی در کشور را پنج میلیون در نظر بگیریم و هر نفر نیم لیتر مکعب آب در روز استفاده کند در سال بیش از یک میلیارد متر مکعب آب شرب مصرف‌شده اتباع است.

آنچه از شواهد و آمار‌ها برمی‌آید این است که مسئله یارانه پنهان فقط اقتصادی نیست و ابعاد اجتماعی و زیست محیطی نیز دارد. بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند عواقب و پیامد‌های متعددی برای کشور داشته باشد و باید هرچه سریع‌تر سیاست‌گذاری برای سامان‌دهی به این وضعیت در دستور کار قرار گیرد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 56
    1. نویسنده :ناشناس

      بر پدر مادرتان لعنت آب که حق آبه ندادن چرا بیرون نمیکنید ملت ایران چقدر باید بها از مردم بدهد دیگر برای جوانان ایرانی هیچی نمانده خدا لعنت کند مسولین ایران به فکر مردم نیستن کشورشان امنیت هست چرا نمیرن

    1. نویسنده :ناشناس

      مقدار آکسیجن که مصرف میکنند حساب نکردید

      1. نویسنده :ناشناس

        حیف از اکسیژن که شماها مصرف میکنید برگردید که کشورتان ، من دوستان افغان دارم ولی اکثر شماها قدر نشناس و ناشکر و نادرست هستید برگرد به کشورت

    1. نویسنده :ناشناس

      باید تمام اتباع غیر قانونی شناسایی و اخراج بشن

      1. نویسنده :ناشناس

        تو غلط کردی تو کی هستی تصمیم می‌گیرد اگر افغان ها نباش کشور ایران نابود میشد تو میدونی چی اندازه در جنگ عراق ایران شهید داد همین افغان ها در جنگ سوریه همینطوری بعدشم هیچی ب افغان ها رایگان نیست ثبت نام دانش آموزان پول می‌گیرد کارت می‌دهد پول می‌گیرد پس چی ب افغان ها رایگان هستن تو میدونی در سالی چی اندازه سازمان ملل متحد پول ب دولت ایران بابتی اتباع پول می‌دهد بعد افغان ها زحمت می‌گشد کار وتلاش میکنه شب روز کاری کی یک افغانی میکنه هیچ وقت تو وهم سال تو انجام نمی‌دهد آبادی ایران دردست افغان ها شد متأسفانه کشوری ایران هیچ وقت قدردانی نکرد جز خیانت ان‌شاالله کشور عزیز ما بزودی خوب بشه برگردیم خود شماها کار کنید زندگی خوب داشته باشید تا تلاش نکنید زندگی خوب ندارید متأسفانه جامعه ایران شب بیدار هست روز می‌خوابند ولی افغان بیچاره صبح زود بلند میشه یک لقمه نان برای زن بچه خود دربیاره زنده باد انسان انسانیت

        1. نویسنده :ناشناس

          👍👍👍👍👍👏👏👏👏👏👏

        1. نویسنده :ناشناس

          خب چرا گم نشید برید خرابشده خودتون؟

        1. نویسنده :ناشناس

          تو خودت غلط کردی بیاصلونسب مگه دروغه چرا این کثافتا تو ایرانن مگه نمی بینی چقد جنایت میکنن

        1. نویسنده :ناشناس

          پس برو گمشو

        1. نویسنده :ناشناس

          غلط خودت کردی برو کشور خودت کار کن اگه کا کنی برو کشور خودت رو اباد کن وطن فروش

        1. نویسنده :ناشناس

          اول غلط خودت می کنی که نمک نشناسی خب شما افغانی ها اگه بدرد بخور هستید بروید بدرد مملکت خودتون بخوردید اگه آباد کن و کار کن هستید بروید مملکت خودتون کار کنید و مملکت خودتون را آباد کنید اگه واقعا مبارز و جنگجو هستید بروید برای مملکت و آزادی و آبادی مملکت خودتون بجنگید اگر پول خرج کن هستید بروید در همان مملکت خودتون پول خرج کنید، شما به خودتون و مملکت خودتون رحم نمی کنید کشور خودتون را ویران کردید . آنوقت دم از آباد کردن ایران می زنید شما و افکار طالبانی شما هر کجا بروید آنجا را ویران می کنید. کمک و یارانه دروغین سازمان ملل هم ارزانی خودتون .

        1. نویسنده :ناشناس

          برو تو کشور خودت کار کن و خدمت کن و شهید بشو چقدر پر رو و نمک نشناس . تو کشور ایران نجات دادی ؟ تو کی هستی؟ برو کشور خودت زیاد حرف میزنی

    1. نویسنده :ناشناس

      این مطلب کاملا درسته. به اسم نیروی کار ارزانتر جایگزین جوانان ایرانی میشن درحالی که حضورشون از همه نظر برای کشور و مردم ایران خسارت باره. واقعا دیگه از حد و کنترل خارج شدن. خواهشا یه فکر اساسی کنید

      1. نویسنده :ناشناس

        سلام چیزی بنام سواد داشتی این چرندیات رو نمی گفتی برای یه بار هم شده یه پرس و جو کن در اینترنت می فهمی که داری اشتباه میکنی به نظرت چه تعداد آدم از ایران آواره هستند اگر افغانی آواره هستند بخاطر جنگ بوده ایرانی جماعت برای چی آواره شده اینو میتونی از خودت بپرسی
        بعد برو در باره دیگران قضاوت کن

        1. نویسنده :ناشناس

          دمت گرم ستون

      1. نویسنده :ناشناس

        سلام
        به نظر شما نیروی جوان ایرانی فاضلاب یا سر کوره یا عمله گری میره؟؟؟
        در ضمن اون افغانستانی هایی که کارهای فنی و…. انجام میدهند هم مالیات میدند و هم حداقل هستند و هم سرمایه سنگینی باید در بانک بگذارند
        یک مقداری مطالعه کن

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام دوست عزیز ،،
      درسته یارانه پنهان هست از یک طرفی سود پنهانم هست ان را هم بفرمایید چقدر هست ،،،این نمیشه که شما فقط ضرر بدین ،،سودش رو هم عرض کنید تا مردم بدانن که اتباع هم ضرر داره و هم سود که احتمال زیاد سودش چندین برابر این مبلغ برای کشور هست

      1. نویسنده :ناشناس

        دمت گرم

    1. نویسنده :ناشناس

      اتباع افغانی نصف ایران را خواهند خرید در آینده ایی نه چندان دور ، روی اقتصاد ، شغل ، معیشت ، هزینه های مسکن و..‌‌. همه چیز تاثیر منفی گذاشتند و متاسفانه مسئولین به هیچ عنوان نظارت ندارند……

    1. نویسنده :ناشناس

      پس شماکه‌خودتون دارین اقرار میکنید به این چیزا‌
      خدازدتون‌ این همه هزینه‌ی افغانیای‌به درد نخور میکنید،شمامسئولین‌ایران هستین یا مسئولین‌ افغان‌ها‌
      یه بار هم که شده به این کشور اهمیت بدین وافغانیا‌ رو بیرون کنید،بخدا قسم چندسال دیگه میشیم مثل اسرائیل وفلسطین،شماها‌ مگه ایرانی نیستین،مگه ستون پنجم‌دشمن هستین،سیستان‌وبلوچستان مدرسه نداره آب نداره،باافتخار دارین برای افغانیا‌ مدرسه میسازین‌ و آب مجانی بهشون میدین،اگه خدا جای حق نشسته جواب مسئولین ایران رو بده،تادیرنشده‌ این موجودات….رو بیرون کنید

      1. نویسنده :ناشناس

        واقعا که دیواری کوتاه تر از موضوع افغانستانیها نبود . قسم به خدا و موجودات . هیچ مشکلی تو این کشور نیست تنها مشکل بسیار عظیم و حل نشدنی اینها هستند ؟ نکنه منشا تمام مشکلات اقتصادی و حتی سیاسی افغانستانیها هستند

      1. نویسنده :ناشناس

        موجود توی و جد و آبادت چهار پا

      1. نویسنده :ناشناس

        موجود توی چهارپا

    1. نویسنده :ناشناس

      الکی جو نده هیچچی رایگان نیست از هزینه ثبت نام میلیونی تا کمک به مدرسه چند صد هزارتومانی.هزینه کارت کارگری.وامایش هرنفری میلیونی.اینا اگه مالیات نیست پس چی .

      1. نویسنده :ناشناس

        این افغانها ببینید آخرین روز چ بلای سر این کشور میارن کسی مثل خمینی انقلاب کرد بخاطر بیرون کردن آمریکایی‌ها و خارجی ها بخدا قسم در نظام کشور ما اون بالا هرج مرج بی قانونی هست این همه مهاجر خارجی چرا دلیلش چی مگ کار گرهای ما نسل فقیر ما آدم نیستن ک همه بیکار شدن حال اگ راس میگید بیس ملیون دکتر وارد کنید یا بیس ملیون آخوند ببینم صداتون در میاد چرا مملکت بی صاحب شد

    1. نویسنده :ناشناس

      این چندسال شود داریدمیگید یکاری مکنیم کل مردم کشورمان وجوانامون دارن بدبخت میشوند بخاطر اتباع

    1. نویسنده :ناشناس

      جای تعجبه چرا کشور ما به این روز افتاده انگار سروصاحبی نداره

      1. نویسنده :ناشناس

        دقیقا

    1. نویسنده :ناشناس

      واقعآ از مسئولین نمایتدگان مجلس؟ریاست جمهور؟رهبری همگی تقاضا داریم فکری بحال این همه اتباع افغانی که باعث خیل عظیم از منافات ومشکلات هستند چاره شود این اجتماع عظیم درهیج جای از دنیا راه نمیدهند وازبس‌که به این اتباع لطف بیش از حد شده خود را مالک ایران میدانند واقعا دربسیاری از اینا طوری فهمانده شده که ایران به کمک اینا زند ومشکل ایران رفع میشود با درک فهمی که دراکثر افعانها دیده نمیشود باعث بی حرمتی به ایرانیان حتی زنان ایرانی میشود که ایرانیان هیچگاه به زنان ایرانی بی حرمتی نکردند ولی امروزه توسط این اتباع افعان دیده میشود به خانمهای ایرانی؟چنانچه دولت با خروج ابن افغانها اقدام نکند دراین ده نزدیک بسیاری از مشکلات توسط همین اتباع بوجود خواهد آمد با این‌که هزینه بسیار زیادی دولت از جیب مردم ایران خرج حمایت از این افغانها میکند بدون کوچکتدین سودی از طرف این مهاجرین واقعا ناپسند ودرست نیست که مردم ایران هزینه فراوانی که خرج این جمعیت بزرگ افعانی میشود از جیب مردم ایران دادشود؟امیدوارم مسیولین اندیشه کنند واکثر این جمعیت افعانی قدر نشتاس را به کشور خودشان ررگرداند که باعث مشکلاتی برای مردم وکشور ایران هستند؟بسیار هزینبر وناصواب است این همه افعانی در ایران؟

    1. نویسنده :ناشناس

      شما رو به خدا این افغانها رو بیرون کنید تا مملکت نفس راحتی بکشد تمام بدبختی ما از این افغانهاست که همه چی رو گرفتن کار یارانه مدرسه بهداشت

      1. نویسنده :ناشناس

        کشور بی صاحب شده

    1. نویسنده :ناشناس

      شما که میگید اتباع خارجی واستون ضرره خوب مرزای غربیتون رو باز بذارید وبذارید خارج شن به یه کشور ثالث.وپناهدگی یه کشور دیگه رو بگیرن.بعد ۳۰*۴۰سال اگه تو گواتمالا هم بودن باید اقامت میگرفتن.وقتی قانون درستی درمورد پناهندگان و مهاجرین ندارین چه انتظار بیهوده ای دارین.این طرز فکر نویسنده مقاله مشخصه یجورایی به تندروها وکم سوادا میخوره چرا کشورای اروپایی پناهنده قبول میکنن؟هزینه های اولیه زندگیشون رو هم دولتشون پرداخت میکنه

    1. نویسنده :ناشناس

      آقای اقتصاد سنج وقتی دولت هیچ خدماتی به من نمیده من چطوری مالیات بدم حتی پول میبرم بانک از من نمیگیره میگه اتباع نمیتونه این کار رو بکنه یه سیم کارت به نام خودم نمیده یه کارت عابر نمیده آقای احمدی نژاد یارانه رو آورد که دارن میدن به همه من اتباع که یارانه ندارم شما امکانشو فراهم کن من قول میدم مثل بعضیا قانونو دور نزنم وقتی من درست زندگی کنم مالیاتم میدم پول خوبم درمیارم بعدم اون ۵ملیون شغلی که میگی همش حمالیه که ایرانی زیر بارش نمیره فقط اتباع بیگانه که مجبوره و راهی نداره قادر به انجامشه من ۴۰سال ایرانم با اونی که قاچاقی آمده هیچ فرقی ندارم چون دولت نزاشت تو این ۴۰سال من هیچ کاری بکنم که مفید باشم براتون من عذرخواهی میکنم

    1. نویسنده :ناشناس

      برین از کشور های دیگه یاد بگیرن که با اتباع خارجی چطور رفتار میکنن.افغانیها کشور رو تصرف کردن.باعث گرانی وتورم میشن.خوردو خوراک مردم مارو میخورن.کارگرهای ما رو بیکار کردن.مرز نیست که گاراژه

    1. نویسنده :ناشناس

      افغانها فقر و بدبختی را به ایران آوردند و حالا دیگه غیر قابل تحمل شدند . حتی در امور امنیتی هم حالا مداخله میکنند

    1. نویسنده :ناشناس

      جمعیت افغانیها بالای ۲۰ میلیون نفره چرا دروغ میگویید تمام باغها و ویلاها دست آنهاست بخدا بچه های ایرانی به اندازه آنها نمیتوانند از میوه باغها استفاده کنند با زاد و ولدی که دارند بزودی اکثریت میشوند

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام خیلی خوب بود ایکاش مسولین از خواب بیدار شوند
      خواهشمندم که از نوشته بگذار تا ملت ایران از خواب بیدار شوند
      مخصوصا از اسیبهای در پنها ریشه کشور را می سوزاندیکی از انها امدن۱۰ ملییون به پایتخت کشور است پایتخت هر کشور خط قرمز وقلب کشور است اگر تعادل پایتخت به هم خورد کشور به هم می ریزد مثل الان کشور که تعادل اجتماعی وجغرافیای کشور به هم خورده است یعنی اتباع کاراهارا کرفته ومردم کشور از کار ترد شده است کار کوله بر وقاچایها اطراف کشور در تهران است اگر به بازار تهران بروید خواهد دید که کار کوله بر است که اتباع کرفته و۵۰۰شغل دیگر وزیر کار اعنوان کرده است وبه وجود امدن ۵۰۰ شهر اغماری درکنار پایتخت کشور وخرابی شهرستنها وروستاها کشور وزمینه مهاجرت ونرفتن کارگاهی وکار افرینان وسرمایه گذاران از تهران باوجود اتباع این تعادل به هم خورده است باعث نا ترازی دست مزد کشور که سود ابه نفع۳۰ در صد ادمهای سود جوی کشور می شود وباعث به خطر افتادن ۷۰در صد مرم کشور می شود وهزران مشل دیگر که کشوررا نابود می کند وکشوررا با وجود اتباع روبه نابودی می رود

    1. نویسنده :ناشناس

      هجوم افغان ها بسوی ایران و رفت و آمدهای آنها شبیه رفتن از اصفهان به شیرازه البته از بزرگراه جدیدی که دارن افتتاح می‌کنند..اینقدر براشون ساده ….
      خدا رحم کنه که طالبان با ارسال این همه افغانی طالبانی چه بر سر داره

    1. نویسنده :ناشناس

      بی غیرتی مسعولین

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام. در هر کشوری بری پانصد تا یک میلیون نفر پناهنده از هر کشوری دارن شاید هم کمتر .داخل ایران جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفر افغانی .خدا به هر قومی کشور وسرزمین داده .باید افغانی ها عزیز برگردن کشور خودشون بسازن و آباد کنن. ایران هشت سال با عراق و همه کشورها جنگیدند این همه شهید دادیم کشور دست عراقی‌ها نیوفته اونموقع بدون جنگ وخونریزی افتاده دست افغانی ها. یه سری به موزه دفاع مقدس بهشت زهرا بزنید چه جوان هایی رفتند نوجوان ها شناسنامه خودشون دست کاری میکردن که برن جبهه کشور دست عراقی‌ها نیوفته داخل هر استان یا شهر یا روستا میری چقدر شهید شدن برای خاک وناموس. چه پدر ومادران شهدای عزیز چشم براه جونای عزیزشون موندن خیلی هاشون از دنیا رفتن.. چرا باید این همه افغانی داخل کشور باشه. مگه نمی گن کشور تحریمه. افغانی ها عزیز بفرستید برن کشور خودشون آباد کنن.خدا بهشون سرزمین داده. خاک و وطن آدم مثل ناموس آدمه باید ازش محافظت کرد. خلاصه یکی از راه‌های مهم نجات برای کشور عزیز ایران و مردم عزیز ایران چه از نظر اقتصادی و امنیتی .بازگشت افغانی ها به کشور افغانستان. بفرستین برن کشور خودشون تا دیر نشده…. مسئولان اگه کوتاهی کنن اولا که خیانت به شهدا و جانبازان و خانواده محترم شهدا کردن دوما خیانت به تمام مردم ایران عزیز کردن ….

    1. نویسنده :ناشناس

      حالا چرا فکرهای منفی به سمت و سوی این حرف و حدیث ها رفته بیشتر بخاطر آب افغانستان میباشد …‌اما جمع و تفریق های ناسالمی که میشود فقط یک جانبه هست پولهایی که اتباع برای وارد شدن و یا تمدید برنامه های اقامتی خود به مصرف می رسانند آیا به خزانه ی دولت تزریق نمیشود پول افغانی و بیشتر تمام دلار در صرافیها و طلا فروشیها صرف میشود اینها به بودجه ی این مملکت وارد نمیشود آیا از سازمان ملل مالیات دریافت نمیشود ..اگر میخواهید بحث منطقی داشته باشین لطفااا کمی رو راست باشید و مسلمان

    1. نویسنده :ناشناس

      از شما خواهش دارم بعضی وقتا اگر یک توهین کوچولو هم به حق به کسی شده بود پیامش را منتشر کنید بار بفرمایید ادم با شنیدن بعضی مطالب انقدر عصبانی میشه که کنترلش را از دست میده فقط میخواد تخلیه بشه مثل من اخه مگه میشه مگه داریم کشوری غیر از کشور ما چنین شرایطی داشته باشد یکی بیاد توضیح بده معنی خیانت چیه خیانت به مردم خیانت به سرزمین اجدادی خیانت بزرگتر از این که فرزندان خودمان به خاطر هزینه‌های بالای زندگی یا نمی‌توانند تحصیل کنند یا در حین در س خواندن باید کارهای طاقت فرسا هم انجام بدهند آنوقت بیگانگان رایگان تحصیل کنند آن هم با پول والدین همان بچه ها که موقعیت تحصیل ندارند به خاطر فقر و نداری خیانت بزرگتر از این که یک …فلان فلان شده علنی بگوید به افغانی ها شناسنامه بدهید تا آنها به حکومت رای بدهند ا عزیزان سایت اقتصاد شما هم کم لطفی میکنید این مطالب را در جراید منتشر کنید در رادیو تلوزیون فریاد بزنید من دستم کوتاه است والا از مرگ زندان هیچ واهمه‌ای ندارم آخر مرگ یک بار شئون هم یک بار فدای همه شما مردان و زنان سرزمینم ایران

    1. نویسنده :ناشناس

      واقعا جای تاسف داره همه کشورها افراد تحصیلکرده و نخبه و متخصص و سرمایه دار را جذب میکنند تا برای پیشرفت کشورشان سودمند باشند و اقامت میدهند. در ایران افراد نخبه و سرمایه ملی را فراری میدهند بجای آن از کشور همسایه افرادی وارد کشور میشوند که علاوه بر ضررهای اقتصادی و غارت اموال عمومی شهروندان ایران باعث بسیاری از نا امنی ها درسطح جامعه شدن و کسی هم به هیچ شکل پیگیر نیست.

    1. نویسنده :ناشناس

      تحلیل مذ کور بسیار سبکسرانه وغیر کار شناسی ومثل یکطرفه رفتن به پیش قاضی است این تحلیل مملو از اغراق واحیانا دروغ هایی شاخدار ونادیده گرفتن حقوق دیگزان است

    1. نویسنده :ناشناس

      ای کاش مسئولین کشور بفهمند با ورود بیش از اندازه افغانها دارند چه به سر ملت وکشور میارند والبته مدیران و رئیسان نا مسلمان که بخاطر پر کردن بیشتر جیبشان وکمتر حقوق دادن وبیمه نکردن کارگران افغانها را به کار می گیرند وباعث بیکاری کار گران ایرانی شدند به خدا مدیر یک مدرسه می گفت بیشتر شاگردان مدرسه ما افغانی هستند و هر روز هم با پر رویی دست گدایی شون درازه در صورتی که کلی بچه دارند و همشون میرند سر کار ولی پولشون را یا نقدا ویا طلا می خرند ومی فرستند کشور خودشون

    1. نویسنده :ناشناس

      زاد و ولد اینا بسیار بالاست به نظر میرسه عامدانه و متفکرانه دست به کار زاد و لد بالا هستند…دولت چه فکری به حال اینا کرده هیچی تقریبا و اینا به طور خزنده در حال پیشبرد برنامه های شوم خودشون هستن

      1. نویسنده :ناشناس

        والا خدا ازاین افغانی نگذره

    1. نویسنده :ناشناس

      آخر سر خودمان ایرانیان افغانی ها را بیرون می‌کنیم کثافت ها را بیرون کنید

    1. نویسنده :ناشناس

      ایرانی ها نسبت به افغانیها نژاد برتر هستند اینان کشورهای پیشرفته اروپایی راهشان ندادند که بروند میایند و از جیب ملت ایران میخورند بعد هم به کشورهای جهان سوم مهاجرت میکنند

    1. نویسنده :ناشناس

      کشور اگه صاحب داشت این وضعمون نبود
      تو مترو از دست افغانیا جا نیست سوار بشی
      کارگرای ایرانی بیکار و شرمنده خانواده

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام وخسته نباشید
      کاش یکم بهمدیگه رحم داشته باشیم فقط جلوی پامونونگاه نکنیم
      افغانستان جزئی ازایران بوده ازاروپا که نیومدن
      چراسودپنهان که برای ماداره رونمیگی
      کجادرس خوندی؟

    1. نویسنده :ناشناس

      گوی زیادی نخور مگه افغانیا چیکار کردن خودتون عرضه ندارین کشورتونو نگه دارین برو فیلم گاندو رو نگاه کن �ا ایرانیا خودتون به کشور خودتون خیانت می‌کنید

    1. نویسنده :ناشناس

      این سایت خبری اینقدر سرت میشه فعلا از سازمان ملل پول میگیره دولت بابت مهاجرین تو بیکاری خبر نداری نمیخاد رایانه پنهان حساب کنی دلتون از کجا پر بود اینجا خالی کردید هه

    1. نویسنده :ناشناس

      نبایدانقدر زیادباشن حالا من به هم میخورهرجای میری افغانی زحمت می‌کشند اینجا آمانباید تااین حد راحت پرشن تو ی مملکت

    1. نویسنده :ناشناس

      گوگوش شنوا مایه نسل آینده خیانت کردیم نژاد ایرانی را ازبین بردیم وکشوررادودستی به نسل محمود افغان سپردیم.دراصفهان نه صف نانوایی نه کار نه خونه اجاره ای نه مدرسه دولتی گیرت میاد چهره شهرک مخصوصاهاشیه ها و مناطق متوسطانگارتوپاکستان وافغانستان قدم میزنی چرامسولان فکری نمیکنندچرا نان وبنزین خدمات یارانه دارشامل حالشان می‌شود که اینقدر هم پرروشده اند

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام همزبانان عزیزم کمکم کن تااز کشور ت خارج شوم برم به دیار کفار همان کفار که ۵۰سال درون کشورم جنگ راشعلور کرد کمکن تامن بعد از۳۰سال کارباچشمانی کم سو،باکمری خمیده،بادستانی پلاتین دار،سرزمین ندراترکنم تاتو آرام شوی ،کمک کمک ،،