جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 53911 |
تاریخ انتشار : ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۲۹ |
ارسال به دوستان
پ

پرستاران هم به اسنپ پناه بردند!

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: «به دلیل شرایط بد کاری، برخی از پرستاران به مشاغل دیگر روی آورده‌اند. تعدادی از آنها راننده اسنپ شدند.»

اقتصادسنج؛ محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: «به دلیل شرایط بد کاری، برخی از پرستاران به مشاغل دیگر روی آورده‌اند، تعدادی از آنها راننده اسنپ شدند. برخی هم مهاجرت و خانه‌نشینی را انتخاب می‌کنند. کمبود پرستار در کشور یعنی افزایش مرگ‌ومیر مردم. استخدام ۱۲ هزار پرستاری که وزارت بهداشت اعلام کرده، قطره‌ای است در دریا!»

کمبود پرستار در کشور، موضوعی است که در سال‌های اخیر بارها از سوی سازمان نظام پرستاری و خانه پرستاری کشور مطرح شده است.

بیشتر بخوانید

مسافر شاکی، راننده ناراضی؛ اسنپ و تپسی راضی!/ چه کسی مقصر است؟

حقوق کم، فشار کاری زیاد و کمبود نیرو باعث شده که برخی عطای این شغل را به لقای آن ببخشند و خانه‌نشین شوند. برخی هم به مشاغل دیگر روی آورده‌اند. مشاغلی که به قول خودشان درآمد بیشتری برای آنها دارد و در این وانفسای تورم و افزایش هزینه‌های زندگی به آنها کمک می‌کند.

برخی هم مهاجرت می‌کنند. پرستارانی که می‌گویند: «با مهاجرت هم منزلت خود را حفظ کرده‌ایم، هم درآمد بیشتری داریم. کار چند نفر را هم انجام نمی‌دهیم.» پیش از این نیز بارها مقامات دولتی، روند مهاجرت پرستاران از ایران را افزایشی اعلام کردند.

رانندگی اسنپ، کار روتین پرستاران است

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستاری کشور درباره تغییر شغل پرستاران می‌گوید: «متوسط حقوق پرستاری در حال حاضر حدود ۱۰ میلیون تومان است. در چنین شرایطی برخی از پرستاران به مشاغل دیگر روی می‌آوردند. ممکن است به سمت مشاغل آزاد بروند و لزوما دولتی نباشد.»

او ادامه می‌دهد: «اگر بخواهیم درجه‌بندی کنیم، پرستاران ابتدا مهاجرت را انتخاب می‌کنند. پس از آن به ترتیب خانه‌نشینی، فعالیت در بخش اداری حوزه شغلی پرستاری و بخش اداری دیگر سازمان‌ها را در پیش می‌گیرند.»

شریفی‌مقدم می‌گوید: «بسیاری از پرستاران در اسنپ کار می‌کنند و رانندگی کار روتین آنهاست. حتی ترجیح می‌دهند رانندگی اتوبوس و نانوایی را انتخاب کنند.»

به گفته او، زمانی که مشکلات کوتاه‌مدت باشد، افراد می‌توانند تحمل کنند. اما زمانی‌که مشکلات ادامه‌دار باشد، از یک جایی به بعد فرسوده می‌شوند. این‌گونه است که به گزینه‌های دیگر از جمله مهاجرت و تغییر شغل فکر می‌کنند.

دبیرکل خانه پرستاری کشور با اشاره به طرح تعرفه‌ پرستاری، گفت: «تعرفه‌ای که برای پرستاران در نظر گرفتند در واقع تحقیر آنهاست. تعرفه پرستاری برای ۲۴ ساعت، سال گذشته ۹۰ هزار تومان بود و امسال ۱۲۰ هزار تومان تعیین شده است.»

۱۲ هزار استخدام، قطره‌ای است در دریا!

آنطور که عباس عبادی، معاون وزارت بهداشت گفته، قرار است امسال ۱۲ هزار پرستار استخدام شود. اما این تعداد استخدام چقدر از تعداد کمبود نیروی انسانی مورد نیاز را برطرف می‌کند؟

محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در این مورد می‌گوید: «استخدام ۱۲ هزار پرستار، قطره‌ای است در دریا. دو سال است که می‌گوییم ۱۰۰ هزار پرستار کمبود داریم. در حالی‌که در همین مدت به این تعداد اضافه هم شده است، چون خروجی هم از کار هم داشتیم. در کنار بازنشستگان و مهاجران، تعدادی نیز به علت شرایط بد معیشتی، تغییر شغل می‌دهند، یا هم به طور کلی ترک شغل کرده و خانه‌نشین می‌شوند.»

او ادامه می‌دهد: «آخرین استخدام پرستاری، اسفندماه سال ۹۹ بود. در این دو سال که هیچ استخدامی صورت نگرفته، حداقل ۱۵ هزار نفر خروج نیرو داشتیم. علاوه براین گاهی تخت بیمارستانی هم اضافه می‌شود.»

وزارت بهداشت درباره تعداد تخت‌هایی که سالانه به بیمارستان‌ها اضافه می‌شود، آمار متفاوتی ارائه می‌کند. اسفندماه سال ۱۴۰۱، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت ۱۰ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم به مجموع تخت‌های بیمارستانی سراسر کشور اضافه می‌شود.

شریفی‌مقدم در این مورد می‌گوید: «بر اساس آنچه خود وزارت بهداشت تعریف کرده،۱۰ هزار تخت بیمارستانی، ۲۰ هزار پرستار نیاز دارد. این شرایط باعث می‌شود مردم خدمات استاندارد دریافت نکنند و این یعنی افزایش مرگ‌ومیر مردم.»

مرگ‌ومیر ۲ برابری با کمبود پرستار

تعداد نیروی پرستار در نظام سلامت به دو روش محاسبه می‌شود. یکی از شاخص‌های محاسبه، جمعیت است. دبیرکل خانه پرستاری کشور می‌گوید: «اگر مردم بخواهند حداقل خدمات پرستاری را دریافت کنند، به ازای هر هزار نفر، نیاز به جذب سه پرستار داریم. درحالی‌که در ایران این میزان، نصف است. به عبارتی اگر ما تعداد پرستاران فعالی که در حال حاضر داریم را دو برابر کنیم تازه کف خدمات پرستاری را دریافت می‌کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «شاخص دیگر برای محاسبه، تعداد تخت است. آنطور که وزارت بهداشت تعیین کرده، به ازای هر تخت باید دو پرستار فعال داشته باشیم. اما در ایران به ازای هر تخت یک پرستار داریم. بنابراین بر اساس شاخص تخت نیز نصف استاندارد تعیین‌شده پرستار فعال داریم.»

شریفی‌مقدم می‌گوید: «مردم ایران اکنون نصف حداقل خدمات پرستاری را دریافت می‌کنند. خدمات پرستاری مانند خدمات ساختمانی نیست که مدتی سرعت کار را کم کنیم. بیماران باید خدمات دریافت کنند؛ در غیراین صورت سلامتی آنها به خطر می‌افتد و حتی ممکن است جان خود را از دست دهند.»

به گفته او بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، اگر تعداد پرستاران از حداقل نیاز، کمتر شود به همان نسبت آمار مرگ و میر بالا می‌رود. تا این اندازه مردم خسارت می‌بینند.»

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 19
    1. نویسنده :ناشناس

      سلامتی و وقتمون خیلی باارزش تر از اینه که برای حقوق ناچیز کار زیاد و تعرفه هایی که ازمون دزدیده میشه همچنین شغل پر استرسو سختیو ادامه بدیم و بقیه برامون تصمیم گیریکنن که کجا برن و چقدر پول بهش بدیم و تعرفه هاشو به نام کی ثبت کنیم و ما احمقانه سکوت کنیم و نتونیم چیزی بگیم

    1. نویسنده :ناشناس

      سلام تعداد زیاد راننده و تعداد کم مسافر سبب پایین بودن قیمت کرایه خودرو و بالا بودن پورسانت شرکت شده است. این فرایند با توجه به قیمتهای بالای قطعات یدکی و دستمزد مکانیک به همراه تصادفهایی که غیر قابل گذشت هم نیستند اسنپ را به امری ضرر ده تبدیل کرده است که تنها نفع ان به موسسین انها برمیگردد که با راه اندازی شرکتهای جانبی خدمات سعی در کمک به رانندگان و صد البته بردن سود در این زمینه را هم دارند

    1. نویسنده :ناشناس

      من اسنپ کار میکنم نون کمیه، بعد پرستار آمده اسنپ کار کنه خنده داره

    1. نویسنده :ناشناس

      من راننده تپسی هستم میشه شغلم رو با پرستاری عوض کنم.
      خوشی زیر دلشون رو زده ،بعد شیفت که کسی باهاتون کار نداره.
      بزار ماشین به خرج بیفته تازه میفهمید اسنپ و تپسی چیه.
      کرایه رو نده بره صندلیت رو پاره کنن و….

      1. نویسنده :ناشناس

        من راننده اسنپ م شغل اولم هس دقیقا لاستیک نمیتونم بخرم فعلا بیمه ماشین هم نمیتونم پرداخت کنم

      1. نویسنده :ناشناس

        باسلام اول تو این کشور تو یکی پیدا کن که به فکر مردوم باشه بعددچرا دارین الکی میگین پرستار میاد اسنپ اسنپ فقت برا معسولین کار میکنی شما کرایه ۲۰تونان ۱۶تومان گیرت میاد بنزین استهلاک خطر دستموزد لاستیکی که ۱۰۰هزارتومان باید باشه سه ملیون ونیم باید بخری میخایی همایت بکنی از پرستار کارخوبی هست ولی دروغ نگو

      1. نویسنده :ناشناس

        چرته

      1. نویسنده :ناشناس

        چرته همش چرته

    1. نویسنده :ناشناس

      چشم مسئولین محترم و نمایندگان مجلس ناکارآمد روشن!!!!!!!!
      اسنپ فقط به خودش فکر می‌کنه و درآمد خودش،واقعا کار کردن در اسنپ با این هزینه های سرسام آور خودرو یک نوع کندذهنی است.

    1. نویسنده :ناشناس

      آره بخدا اسنپ نبود چکار میکردیم بدبختی ملت شده همین اسنپ تپسی با کرایه مجانی دراختیار گرفتن رانندگان نیازمند هستش یک نو استعمار هستش چکار داره مثل این میمونه که ایران ارزانی برگشته ونوک پیکان دراولین مسیر خورده به اسنپ تپسی این درشرکت سر اینکه چه کسی کرایه پایین‌تر راننده را بفرستن سراغ مسافر رقابت دارن وای به حال رانندگان بدبخت

      1. نویسنده :ناشناس

        خدا اسنپ وتپسی رو لعنت بکنه وبه زمین گرم بزنه

    1. نویسنده :ناشناس

      متاسفانه اسنپ و تپسی فقط فکر منافع خودشونن و حق راننده هارو بسیار ناعادلانه میخورن و جوابگو هم نیستن.بنظرم برای راننده ها ضررش بیشتره تامسافرین. من هم به اجبار شغل سومم راننده اینترنتی هستم وکاملا ناراضی و حتی درامدم کفاف یک هفته هزینه های زندگی رو نمیده.

      1. نویسنده :ناشناس

        خوب مجبوری اسنپ کار کنی تا شماها هستید این اسنپ واپسی همین جوری خون راننده بیچاره تو شیشه میریزه

    1. نویسنده :ناشناس

      شرایط مالی باشه همه حاضرن خروج کنن چون کسی به فکر مردم نیس

    1. نویسنده :ناشناس

      خدا اسنپ وتپس رو به زمین گرم بزنه برای راننده ها گداخونه باز کرده آدم بره گدایی بکنه بیشتر وبهتر می تونه پول در بیاره همش وفقط وفقط به نفع مشتری ومسافر داره کار می کنه آخه هیچکس نیست به این بی همه چیزها بگه توایران چی ارزون هست که تابخواد کرایه ارزون باش آدم ماشین یا موتور دزدی هم داشته باش بهتره که برای اسنپ وتپسی کار نکنه چه برسه که وسیله نقلیه برای خود آدم باش

    1. نویسنده :ناشناس

      اسنپ همچین اش دهن سوزی نیست من راننده اسنپ در شهر قم هستم کرایه ها اینقدر پایینه و مخارج ماشین اینقدر گران که ادم اشتیاقی برای قبول سفر نداره من اکثرا بیکارم

    1. نویسنده :ناشناس

      کرایه ها اینقدر پایینه و هزینه خودرو بالا که ادم اشتیاقی برای قبول سفر نداره من راننده اسنپ در شهر قم هستم و اکثرا بیکار بعضی وقتها کرایه به اندازه پول یک نوشابه یا ادامس هست واقعا نمیدانم چطور بعضی ها در اسنپ کار میکنند عاقلانه نیست

    1. نویسنده :ناشناس

      بادرود
      تعجبی ندارد!؟
      ۵۰درصد رانندگان اسنپ و …داری لیسانس یا فوق لیسانس حقوق هستند!؟
      هرسال هم به بیکاران رشته حقوق افزایش پیدا می کنند!؟
      راه مهاجرت هم برای آنها بسته است زیرا مدرک آنها را هیچ کشوری قبول ندارد!؟
      ودیگر اندکی انصاف

    1. نویسنده :ناشناس

      حالا فکر کردید اسنپ خیلی خوبه از توی چاله در آوردید خودتون رو انداختید توی چاه.