جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-17
کد خبر: 115770 |
تاریخ انتشار : ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۲ |
ارسال به دوستان
پ

با خودروهای شاسی‌بلند محبوب و کم مصرف آشنا شوید

برخی خودروهای شاسی بلند جدید سال ۲۰۲۴ با مصرف سوخت فوق‌العاده پایین خود عملکردی هم‌تراز با اتومبیل‌های سواری ارائه می‌دهند! در ادامه با این خودروها آشنا خواهیم شد.

اقتصادسنج| برخی خودروهای شاسی بلند جدید سال ۲۰۲۴ با مصرف سوخت فوق‌العاده پایین خود عملکردی هم‌تراز با اتومبیل‌های سواری ارائه می‌دهند! در ادامه با این خودروها آشنا خواهیم شد.

اخبار مربوط با قیمت بنزین و تغییر در روش سهمیه‌بندی در کنار واردات خودروهای کم مصرف همچنان داغ است و دولت امیدوار است با ورود این خودرو مشکل کمبود سوخت در کشور حل شود. در صورت اجرای این تصمیم هم مشکل بنزین حل خواهد شد و هم طبقه ثروتمند و مرفه جامعه از یک کالای لوکس اما کم مصرف بهره‌مند خواهند شد.

خودروهای شاسی بلند به دلیل ابعاد بزرگتر، وزن سنگین‌تر و آیرودینامیک پایین‌تر به‌طور کلی مصرف سوختی بالاتر از خودروهای سواری دارند. با این وجود گرایش به این دسته خودروها در بازارهای مختلف دنیا روز به روز در حال افزایش است. همین مساله باعث شده خودروسازان روز به روز پیشرفت‌های بیشتری را در زمینه‌های عملکردی و مصرف سوخت این دسته خودروها رقم بزنند؛ به‌طوری که برخی شاسی بلندهای کنونی بازار مصرف سوخت بسیار مناسبی داشته و کاملا قابل قیاس با سدان‌ها و هاچبک‌ها عمل می‌کنند.

در ادامه تعدادی از مطرح‌ترین خودروهای شاسی بلند جدید سال ۲۰۲۴ را مشاهده خواهید کرد که مصرف سوخت بسیار مناسب‌تری در مقایسه با برخی محصولات دیگر هم‌رده دارند. این دستاورد آن‌ها همچنین بدون استفاده از طراحی‌های خاص، نظیر سری تویوتا پریوس میسر شده تا ضمن ارائه ظاهر جذاب، مصرف سوختشان نیز بهینه باشد. در این لیست هم خودروهای بنزینی و هم محصولات هیبریدی گنجانده شده‌اند. با این وجود خبری از خودروهای برقی یا پلاگین هیبرید در لیست زیر نیست تا مفهوم مصرف بهینه سوخت در آن‌ها تعبیر معناداری پیدا کند.

Honda CR-V Hybrid

مصرف سوخت: ۵.۸۸ لیتر در هر صد کیلومتر

نسل ششم از پرفروش‌ترین شاسی بلندهای هوندا، هوندا CR-V، که در سال ۲۰۲۳ روانه بازار شده نیز در ادامه تلاش‌های گسترده هوندا در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت در اتومبیل‌هایش موفق شده رکوردهای بسیار خوبی را در این زمینه به ثبت برساند. مصرف سوخت این شاسی بلند در مسیرهای شهری ۵.۴۷ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و در جاده‌ها نیز به ۶.۵۳ لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد تا به‌طور کلی میزان مصرف ۵.۸۸ لیتر در هر صد کیلومتر برای آن ثبت شود. دستیابی به این اعداد البته نیازمند انجام تنظیماتی در این خودروست که میزان بازتولید انرژی را به حداکثر برساند. البته این مساله ممکن است برای بسیار رانندگان ناخوشایند باشد؛ چراکه باعث می‌شود بلافاصله پس از برداشتن پا از روی پدال گاز، افت شتاب‌گیری محسوسی در این شاسی بلند احساس شود!

هوندا البته امکان تنظیم میزان بازتولید انرژی را به رانندگان داده؛ به‌طوری که می‌توان با کاهش آن رانندگی اسپرت‌تر و پرهیجان‌تری را تجربه کرد. در عین حال بد نیست بدانید که تست‌های واقعی انجام شده روی این خودرو، از مصرف ۷.۸۴ لیتری آن در هر صد کیلومتر حکایت می‌کنند که هرچند پایین‌تر از بسیاری رقباست؛ اما با ارقام اعلام شده تفاوت‌های فاحشی دارد.

Toyota Grand Highlander Hybrid

مصرف سوخت: ۶.۵۳ لیتر در هر صد کیلومتر

مدل ۲۰۲۴ تویوتا گرند هایلندر هیبرید با ارائه مصرف متوسط ۶.۳۵ لیتر در هر صد کیلومتر در مسیرهای شهری و ۶.۹۱ لیتر در جاده، مصرف میانگین ۶.۵۳ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کرده که آماری فوق‌العاده به شمار می‌رود؛ خصوصا با در نظر گرفتن ابعاد بزرگ و فضای داخلی بسیار وسیع این خودرو که به‌راحتی امکان نشست سه سرنشین در صندلی‌های عقب را فراهم می‌کند! این شاسی بلند جذاب و کارامد قدرتی ۲۴۵ اسب بخاری داشته و گشتاور را به محور جلو منتقل می‌کند.

البته مدل‌هایی از این خودرو که به پیشرانه Hybrid Max مجهز هستند عملکرد ضعیف‌تری دارند. این موتور قدرتمند که توان بالاتر حدودا ۳۶۲ اسب بخاری را برای گرند هایلندر رقم می‌زند مصرف سوخت را به ۸.۷۱ لیتر در هر صد کیلومتر ارتقا می‌دهد. البته حتی این آمار نیز در تست‌های واقعی به ۱۰.۶۹ لیتر در هر صد کیلومتر افزایش پیدا می‌کند!

Ford Escape HEV

مصرف سوخت: ۶.۰۳ لیتر در هر صد کیلومتر

بهینه‌ترین عضو خانواده فورد اسکیپ از نظر مصرف سوخت، مدل پلاگین هیبرید این خودروست. در عین حال این دسته خودروها همان‌طور که اشاره شد جایی در لیست امروز ندارند! در عین حال مدل هیبریدی این شاسی بلند نیز عملکرد بسیار خوبی را از نظیر مصرف سوخت ارائه داده و شایسته حضور در لیست بهترین شاسی بلندهای جدید ۲۰۲۴ از این نظر است. این خودرو در شهر مصرفی ۵.۶ لیتری داشته و در جاده نیز ۶.۵۳ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف دارد تا به‌طور میانگین، مصرف ۶.۰۳ لیتر در هر صد کیلومتر را به ثبت برساند. پیشرانه هیبریدی این خودرو متشکل از یک موتور چهار سیلندر ۲.۵ لیتری در کنار دو موتور الکتریکی است. همچنین برای ارائه بهترین مصرف سوخت ممکن، فورد، شاسی بلند جدیدش را به‌جای چهار چرخ متحرک، دیفرانسیل جلو طراحی کرده است.

مدل Escape همچنین در سال ۲۰۲۳ با برخی تغییرات جزیی ظاهری هم همراه شده تا چهره‌ای شبیه به سایر خودروهای فورد داشته باشد. علاوه بر این، در داخل کابین نیز شاهد رخ دادن تغییرات مثبتی بوده‌ایم؛ هرچند که از نظر طراحی داخلی هنوز فاصله زیادی میان فورد و رقبای مهمش وجود دارد.

Nissan Kicks

مصرف سوخت: ۷.۱۳ لیتردر هر صد کیلومتر

با وجود این که مصرف سوخت نیسان کیکس هرگز در حد و اندازه‌های یک خودروی هیبریدی نیست؛ اما قطعا بهترین میزان مصرف برای یک خودروی کراس اور احتراق داخلی به شمار می‌رود. این شاسی بلند ژاپنی درون شهر مصرف ۷.۵۹ لیتری و در جاده مصرفی ۶.۵۳ لیتری را به ازای هر صد کیلومتر ارائه می‌کند تا مصرف متوسط آن در هر صد کیلومتر به ۷.۱۳ لیتر برسد. خودروی Nissan Kicks یک کراس اور اقتصادی به شمار می‌رود که رقبای سرسختی در بازارهای جهانی دارد. به‌طور خاص، سوبارو کراس‌ترک یکی از مهم‌ترین رقبای این ماشین به شمار می‌رود که علیرغم قیمت اولیه بالاتر ظاهر بروزتری داشته و کابین جادارتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

نیسان البته به‌تازگی از مدل ۲۰۲۵ این خودرو رونمایی کرده است. این مدل با تغییرات ظاهری گسترده‌ای همراه شده تا بزرگترین ایراد نسل قبلی را رفع کند. همچنین حجم موتور این نسل نیز از ۱.۶ لیتر به ۲ لیتر ارتقا یافته و همچنان فاقد هرگونه پیشرانه هیبریدی است. نیسان البته هیچ‌گونه اطلاعات رسمی در خصوص میزان مصرف سوخت این مدل اعلام نکرده؛ هرچند که به نظر می‌رسد مدل ۲۰۲۵ پرمصرف‌تر از مدل‌های کنونی خواهد بود!

Hyundai Tucson Hybrid

مصرف سوخت: ۶.۳۵ لیتر در هر صد کیلومتر

هیوندای توسان هیبریدی یک شاسی بلند خانوادگی کامل و کم‌نقص به شمار می‌رود. این خودرو خوش‌قیمت و پرآپشن بوده و کابینی جادارا را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. همچنین مصرف سوخت آن نیز فوق‌العاده ارزیابی می‌شود؛ به‌طوری که در رانندگی شهری مصرف سوخت برابر با ۶.۳۵ لیتر اعلام شده و در رانندگی جاده‌ای شاهد ارائه مصرف سوخت ۶.۵۳ لیتر هستیم تا مصرف سوخت میانگین آن به ۶.۳۵ لیتر برسد.

موتور احتراق داخلی توسان هیبریدی چهار سیلندر و توربوشارژ بوده و حجم ۱۶۰۰ سی سی دارد. همچنین در کنار این پیشرانه بنزینی نیز موتور الکتریکی قرار گرفته که قدرت کلی را به ۲۲۶ اسب بخار می‌رساند. این خودرو برای رانندگی در شهر یا حتی جاده کاملا کافی به شمار می‌رود؛ هرچند نمی‌توان انتظار رانندگی پرهیجانی را از این خودرو، حتی در مد اسپرت، داشت.

البته شتاب‌گیری و رانندگی هیجان‌انگیز هیچ‌وقت دلیل اصلی خرید یک توسان نبوده؛ چراکه این خانواده همیشه به خاطر ارائه مصرف سوخت بهینه و رانندگی راحت و بی‌دغدغه مشهور بوده‌ و به گزینه‌هایی ایده‌آل برای خانواده‌ها تبدیل شده بودند. علاوه بر این، قیمت رقابتی این شاسی بلند هیوندای نیز دیگر برگ برنده آن به شمار می‌رود که جایگاه آن را در میان خودروهای شاسی بلند خانوادگی بیش از پیش محکم می‌کند.

Toyota Venza

مصرف سوخت: ۶.۰۳ لیتر در هر صد کیلومتر

دستیابی به کمترین مصرف سوخت در یک خودرو معمولا نیازمند فدا کردن سیستم انتقال قدرت چهار چرخ متحرک است. با این وجود در تویوتا ونزا چنین اتفاقی رخ نداده است! موتور ۲.۵ لیتری چهار سیلندر احتراق داخلی در این شاسی بلند تویوتا در کنار یک پیشرانه الکتریکی به کار گرفته شده تا مصرف ۵.۸۸ لیتری در شهر و ۶.۳۵ لیتر در هر صد کیلومتر جاده برای این شاسی بلند به ثبت رسیده و مصرف سوخت کلی آن به ۶.۰۳ لیتر برسد.

در مدل ۲۰۲۳ این شاسی بلند شاهد ارتقای چشمگیری فناوری‌های اطلاع‌رسانی/سرگرمی و ایمنی این خودرو بودیم؛ به‌طوری که تویوتا ونزا اکنونی یکی از مجهزترین شاسی بلندهای تویوتا به شمار می‌رود. همچنین بسیاری مشخصه‌های فنی و رفاهی این اتومبیل نیز با راوفور هیبریدی یکسان هستند.

البته تویوتا ونزا با قدرت ۲۱۹ اسب بخاری خود، همانند توسان هیبریدی، به هیچ وجه قرار نیست رانندگی پرشتاب و قدرتمندی به شما ارائه دهد. با این وجود قیمت بسیار مناسب، مصرف سوخت ایده‌آل و آپشن‌های رفاهی متعدد، مهم‌ترین قابلیت‌های این خودرو به شمار خواهند رفت. البته رقابت در این کلاس عملکردی بسیار سنگین بوده و رقبای متعددی مثل هوندا، کیا و هیوندای رقبایی سرسخت برای تویوتا به شمار می‌روند.

Volkswagen Taos

مصرف سوخت: ۷.۵۸ لیتر در هر صد کیلومتر

فولکس واگن تائوس از نظر مصرف سوخت قادر نیست با خودروهای هیبریدی رقابت کند.‌ با این وجود افرادی که همچنان به اتومبیل‌های بنزینی علاقمند هستند احتمالا گزینه‌ای خوش‌ساخت‌تر و کم‌مصرف‌تر از تائوس پیدا نخواهند کرد. طراحی Taos بسیار باکلاس انجام شده و کابین آن نیز فوق‌العاده جادار است. با این وجود امکانات، قابلیت‌ها و به‌طور کلی طراحی این مدل خسته‌کننده‌تر از رقبای ژاپنی، کره‌ای و حتی چینی ارزیابی می‌شود.

با وجود آن که تمامی تریم‌های فولکس واگن تائوس انتقال توان چهارچرخ متحرک را به‌عنوان یک آپشن در اختیار مشتریان قرار می‌دهند، اما کم‌ترین مصرف سوخت این خودرو در مدل دیفرانسیل جلو خواهد بود که از تنها یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر و توربوشارژ بهره می‌برد. این موتور فولکس واگن تائوس را از حیث مصرف سوخت به یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند بنزینی جدید در سال ۲۰۲۴ تبدیل می‌کند. با این وجود عملکرد آن در مقایسه با شاسی بلندهای مشابهی از دیگر برندها مثل مزدا مشخصا ضعیف‌تر خواهد بود.

Kia Sportage Hybrid

مصرف سوخت: ۵.۴۷ لیتر در هر صد کیلومتر

کیا اسپورتیج هیبرید یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای هیبریدی است که در بازارهای جهانی حضور دارد. مصرف متوسط این شاسی بلند در شهر و جاده به ترتیب ۵.۶ و ۵.۳۴ لیتر در هر صد کیلومتر است تا رکورد مصرف متوسط ۵.۴۷ لیتر توسط این خودرو به ثبت رسیده و آن را به یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند جدید سال ۲۰۲۴ تبدیل کند. نکته حائز اهمیت در خصوص آمار اعلام شده توسط کیا البته آن است که آمار و ارقام واقعی تست‌های این خودرو سازگاری کاملی با اطلاعات رسمی اعلام شده داشته و بسیار نزدیک به آن است.

به جز مصرف بهینه سوخت، کیا اسپورتیج هیبرید همچین مزیت‌های فراوان دیگری را هم به مشتریان ارائه می‌دهد، فضای داخلی جادار و فکرشده، تریم‌های چرم بسیار جذاب، سیستم سرگرمی/اطلاع‌رسانی پیشرفته و صندوق فوق‌العاده حجیم از مهم‌ترین مزیت‌های این شاسی بلند خوش‌ساخت کره‌ای به شمار می‌روند. علاوه بر این، قیمت بسیار رقابتی ۲۸ هزار دلاری این خودرو نیز مساله دیگری است که کار را برای رقبای آن واقعا سخت می‌کند!

 

    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید