شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-11
کد خبر: 73736 |
تاریخ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۱۹ |
ارسال به دوستان
پ

هوش مصنوعی جایگزین کدام پزشکان و متخصصان می شود؟

دکتر محمدجعفر فره‌وش: هوش مصنوعی جای بسیاری از پزشکان را خواهد گرفت/ ۷۵ درصد «تشخیص‌های پزشکی» به درستی با هوش مصنوعی انجام می‌شود/ جان های بسیاری نجات پیدا خواهند کرد.

اقتصادسنج | یک فوق تخصص بیماری های گوارش درباره‌ آینده هوش مصنوعی در عرصه پزشکی می گوید: هوش مصنوعی پدیده ای جهانی است و در هر کجای جهان نفوذ خواهد کرد. این تکنولوژی وارد ایران هم خواهد شد. افرادی که پشت این تفکر قرار دارند جهانی هستند، شاید حوزه پزشکی در ایران هم یکی از اولین بخش هایی باشد که از هوش مصنوعی استقبال کند. طراحانان این پدیده عقیده دارند در آینده تمامی انسان ها باید به طور برابر از این امکان استفاده کنند، احتمالا سود آن ها از تولیدات دیگر باشد.

هوش مصنوعی امروزه با عنوان انقلاب چهارم در صنعت و اقتصاد معرفی می شود

دکتر محمدجعفر فره وش در پاسخ به این سوال که هوش مصنوعی چگونه می تواند در علم پزشکی به کار بیاید؟ اظهار داشت: هوش مصنوعی امروزه با عنوان انقلاب چهارم در صنعت و اقتصاد معرفی می شود و صحبت های زیادی در له و علیه اش وجود دارد. گفته می شود ممکن است این امکان به ضرر انسان تمام شود یا به نفع انسان تمام شود، این بحثی است که وجود دارد. انسان های زیادی نگران هستند که ربات ها و کامپیوتر ها جای آن ها را بگیرند. هوش مصنوعی از سال های پیش مسیر خود را به زندگی بشر باز کرده است. در گوشی های موبایل با جست و جو گر از امکانی استفاده می کنیم که مبنای آن بر اساس هوش مصنوعی است.

۷۰ تا ۷۵ درصد تشخیص های پزشکی به درستی با هوش مصنوعی انجام می شود

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی می تواند در پزشکی نیز بسیار مفید باشد گفت: زیرا دقت را بالا می برد. دیده شده که ۷۰ تا ۷۵ درصد تشخیص های پزشکی به درستی با هوش مصنوعی انجام می شود بخصوص در حوزه گوارش در اندوسکوپی و کلونسکوپی و مراحل تشخیصی استفاده می کنند. سیستم هایی که در اندوسکوپ ها قرار داده شده می تواند تشخیصی بسیار دقیق ارائه بدهد و ضایعه را بدون نمونه برداری تشخیص بدهد و جای آن را نشان بدهد. برخی از ضایعات فلت هستند و ممکن است پزشک به آن ها توجه نکند ولی با این ابزار در آینده بدون برداشتن نمونه می توان تشخیص داد.

دکتر فره وش در مورد اینکه آیا هوش مصنوعی در پزشکی تکنولوژی خاصی دارد؟ تصریح کرد: تکنولوژی نرم افزاری و سخت افزاری دارد. ما دیتا های قبلی را به تعداد زیاد ارائه می کنیم و تصویر پولیپ یا یک تعداد ضایعه و آسیب شناسی را به برنامه می دهیم تا برنامه بشناسد و سپس آموزش می دهیم که با دیدن هر ضایعه چه تشخیصی بدهد. خوشبختانه اکثر آندوسکوپ های دهه اخیر توانایی بزرگنمایی را دارند و می توان با زدن یک دکمه عروق را بهتر دید. می توان با دادن هزاران نمونه و با وارد کردن گزارش آسیب شناسی و آموزش به سیستم بتواند با دیدن ضایعه تشخیص بدهد. در سی تی اسکن و ام آر آی توانسته اند با ارائه تصویر سی تی و ام آر ای به این برنامه ها و تشخیص های درست به دستگاه آموزش بدهند که تشخیص هر ضایعه ای چیست؟ این برنامه آنقدر دقیق است که بهتر و سریعتر از انسان تشخیص می دهد.

شاید در آینده نزدیک هوش مصنوعی جای پزشکان را بگیرد

شکی نیست که دانش مصنوعی بدون هیچ شبهه ای در رشته پزشکی مورد تایید و استفاده خواهد بود

وی افزود: برای آموزش این مورد به یک پزشک متخصص و آندوسکوپیست حداقل شش ماه زمان لازم است که بتوانیم بگوییم وقتی چنین الگویی را می گیرید باید تشخیص چه باشد! ولی این هوش این زمان را نمی خواهد و با زدن یک دکمه تشخیص آسیب شناسی می دهد و کم کم جای پزشک را می گیرد زیرا دقیتر است و سرعت را زیاد می کند و احتمال خطا کم می شود. برخی از شرکت ها این برنامه ها را ساخته اند و می فروشند. شاید در آینده نزدیک این هوش جای پزشکان را بگیرند. در سایر حوزه های پزشکی در تحقیقات و پیدا کردن دارو و روش های درمان و روش های تشخیصی توانایی هوش مصنوعی بالا است. زیرا هم دقت و هم سرعت بیشتری دارد. شکی نیست که این دانش بدون هیچ شبهه ای در رشته پزشکی مورد تایید و استفاده خواهد بود. حتی شاید کار به جایی برسد که فرد خود اطلاعات اش را وارد کند و تشخیص هوش مصنوعی را بگیرد و دارو به در خانه اش ارسال شود. آینده به این سمت در حرکت است.

می توان جراحی های رباتیک بر روی انسان را پیش بینی کرد

این متخصص گوارش با بیان اینکه می توان جراحی های رباتیک بر روی انسان را پیش بینی کرد گفت: هوش مصنوعی قادر به انجام این کار خواهد بود و به مرحله ای می رسد که اعمال جراحی پیچیده را به راحتی در فضایی کوچک انجام بدهد. وسایل تشخیصی بسیار ریز می تواند در آینده با اندزاه صفر بایت وارد سلول های بدن شود و تشخیص انجام بدهد. قدم اول ارائه اطلاعات درست است زیرا این هوش یک ماشین است و با اطلاعاتی که می گیرد طلاعات را وارد لایه های مختلف و سطوح مختلف می کند و از همه جا استفاده می کند. هوش مصنوعی می تواند مقاله تهیه کند و کافی است به این سیستم موضوع بدهید تا با دیتا های خود عمل کند. این وضعیت بهتر و بهتر خواهد شد.

هوش مصنوعی زندگی را برای بشر آسانتر خواهد کرد

هوش مصنوعی در پزشکی جایگاه بسیار خوبی خواهد داشت

وی ادامه داد: خارج از حوزه پزشکی در بانکداری، سیستم های چهره نگاری و شناسایی، کشاورزی، هواشناسی و… می تواند تحولی عظیم به جا بگذارد و شکی نیست که زندگی را برای بشر آسانتر خواهد کرد اما باید سوء استفاده ها را نیز در نظر گرفت؛ از جمله ورود اطلاعات غلط این ها مسائلی است که همه جا وجود دارد. اخیرا در اروپا قانونی گذرانده شده است و هر کسی نمی تواند داده های هوش مصنوعی را وارد کند. در حوزه پزشکی باید اطلاعات صحیح وارد شود و دوز و کلکی در تشخیص وجود ندارد. در تحقیق پزشکی و در درمان باید به جایگاه هوش مصنوعی توجه کرد. بشر وارد این دوران شده و چه بخواهد و چه نخواهد وارد این فضا شده ایم. شاید این آینده کمی مبهم به نظر برسد ولی می توان پیش بینی کرد که هوش مصنوعی در پزشکی جایگاه بسیار خوبی خواهد داشت و جان های بسیاری را نجات خواهد داد.

زمانی می رسد که بسیاری از اعمال پزشکی از جمله جراحی ها توسط ربات ها انجام می شود

دکتر فره وش درباره اینکه پیامد ها و تبعات گسترش هوش مصنوعی در حوزه پزشکی چیست؟ آیا می توان گفت تعداد پزشکان کمتر خواهد شد؟ گفت: همانطور که تعداد کارمندان بانک و کارکنان بسیاری از شرکت ها کم شده و در خانه به راحتی بسیاری از کارها را انجام می دهیم، در حوزه پزشکی نیز این اتفاق را می توان تصور کرد اما مشاغل جدیدی ایجاد می شود. چون هنوز کارهای زیادی وجود دارد که کامپیوتر از انجام اش ناتوان است. امروز پزشکان جایگاه دارند ولی بالاخره زمانی می رسد که بسیاری از اعمال پزشکی از جمله جراحی ها توسط ربات ها انجام می شود ولی در آن شرایط هم مشاغل جدید به وجود می آید که تعدادشان کم نیست، افرادی باید این سیستم ها را کنترل کنند و کارهای دیگری انجام بدهد.

به نظر نمی رسد در یکی دو دهه آینده شاهد تغییر محسوسی در تعداد پزشکان باشیم

در آینده دورتر باید هر جامعه ای خود را با تحولات ایجاد شده توسط هوش مصنوعی سازگار کند

وی تصریح کرد: به نظر نمی رسد در یکی دو دهه آینده شاهد تغییر محسوسی در تعداد پزشکان باشیم اما در آینده دورتر باید هر جامعه ای خود را با تحولات ایجاد شده توسط هوش مصنوعی سازگار کند و برای سیستم جدید آموزش بدهد. امروز هم بسیاری از کار ها دستی نیست و این مقدمه ای برای آن دوره است. بشر باید به سمت علومی برود که بتواند در آن فضا فعال شود. باید خوشبین بود شاید بشر در آن دوره راحتتر باشد و بتواند با استرس کمتری فکر کند و از زندگی بیشتر لذت ببرد.

شاید حوزه پزشکی در ایران هم یکی از اولین بخش هایی باشد که از هوش مصنوعی استقبال کند

در آینده تمامی انسان ها باید به طور برابر از امکانات هوش مصنوعی استفاده کنند

دکتر فره وش در مور اینکه آینده هوش مصنوعی در ایران را چطور پیش بینی می کنید؟ اظهار داشت: هوش مصنوعی پدیده ای جهانی است. در هر کجای جهان نفوذ خواهد کرد. این تکنولوژی وارد ایران هم خواهد شد.

افرادی که پشت این تفکر قرار دارند جهانی هستند، شاید حوزه پزشکی در ایران هم یکی از اولین بخش هایی باشد که از هوش مصنوعی استقبال کند. طراحانان این پدیده عقیده دارند در آینده تمامی انسان ها باید به طور برابر از این امکان استفاده کنند. احتمالا سود آن ها از تولیدات دیگر باشد.

 

شفقنا/

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید