نگاهی به داده‌های نرخ بیکاری زنان حاضر در سن کار و مقایسه آن با همین رقم در گروه مردان نشان می‌دهد که نسبتی از زنان که تمایل به مشارکت در بازار کار داشته و بیکار مانده اند، بیشتر از این نسبت در گروه مردان بوده است. به بیان دیگر نرخ بیکاری زنان در سطوح بالاتری نسبت به مردان قرار داشته و تقریبا دو برابر آن برآورد شده است.

البته زنان با رسیدن به سن ۵۰ تا ۵۴ سالگی تقریبا نرخ بیکاری برابر با مردان داشته اند. در سنین بالاتر از ۵۵ سال نیز نرخ بیکاری زنان سطح کمتری نسبت به مردان داشته است. دلیل این امر کاهش نرخ مشارکت زنان حاضر در این رده سنی نسبت به مردان است. به عبارت دیگر توان و تمایل و جست و جوی زنان در این بازه سنی کمتر از مردان بوده است.

شواهد همچنین نشان می دهد که نرخ بیکاری زنان در گروه ۶۰ تا ۶۴ ساله و ۶۵ ساله ها و بیشتر صفر اعلام شده است. این بدان معناست که تمامی زنان حاضر در این دو گروه سنی که تمایل به فعالیت در بازار کار داشته اند، موفق به یافتن شغل شده اند.

در سوی دیگر این طیف زنان ۲۰ تا ۲۴ ساله نیز همانند مردان این گروه، بالاترین نرخ بیکاری را به ثبت رسانده و این رقم در میان افراد در گروه های سنی بالاتر و زنان کم سن و سال تر، کمتر اعلام شده است. به نظر می رسد دلیل این امر آن باشد که به دلیل سخت بودن ایجاد تعادل بین کار و تحصیل، شمار کمتری از کارفرمایان تمایل به استخدام این دسته از بانوان داشته‌اند. لذا نرخ بیکاری در میان جوانان متمایل به مشارکت در بازار کار در این رده سنی بیشتر بوده است.

030216