جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 88857 |
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۴ |
ارسال به دوستان
پ

کدام بازارها بیشترین و کمترین بازدهی را در هفته اخیر داشتند؟+ طلا در صدر بازارها

در حالی که این هفته بازارها روند خاصی نداشت اما در روزهای پایانی هفته افزایش قیمت طلای‌ جهانی بازارهای مالی به ویژه طلا و سکه را با خود همراه کرد. روند معاملات در تمام بازارها در رکود قرار دارد و تحلیلگران اقتصادی با این دیدگاه آن را رصد می‌کنند.

اقتصادسنج| در حالی که این هفته بازارها روند خاصی نداشت اما در روزهای پایانی هفته افزایش قیمت طلای‌ جهانی بازارهای مالی به ویژه طلا و سکه را با خود همراه کرد. روند معاملات در تمام بازارها در رکود قرار دارد و تحلیلگران اقتصادی با این دیدگاه آن را رصد می‌کنند.

در اولین هفته آذر بر خلاف هفته گذشته بازدهی بازارها روند مثبت داشت. در هفته جاری بر خلاف هفته گذشته بازارهای مالی افزایش قیمت محدودی داشتند و بازار طلا پرچمدار بیشترین بازدهی بود.

بازدهی بازارهای مالی

با نزدیکی به سه ماهه دوم سال‌جاری و تاکید کارشناسان اقتصادی بر خروج بازارهای مالی از شرایط رکودی، برخی معامله‌گران در انتظار اخبار مشخصی در خصوص وعده‌های پیشین سیاست‌گذار هستند. در ماه‌های گذشته فعالان بازار ارز وزن اخبار مثبت سیاسی را در جهت کاهش قیمت‌ها سنگین‌تر می‌دانند. از سوی دیگر توجه معامله‌گران به رشد تقاضای پایان سال نیز هست و به نظر می‌رسد همین موضوع رشد بازدهی بازارهای مالی را به همراه داشته است.  تحلیلگران بازارهای مالی همواره تاکید می‌کنند تا زمانی که انتظارات تورمی افزایشی است و متغیرهای کلان اقتصادی تغییری نکرده نباید انتظار کاهش قابل توجه و ثبات قیمت دلار را داشت.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از دوم تا امروز ۹ آذر نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با افزایش ۲۰۰ تومانی قیمت، بازدهی مثبت طی مدت یاد شده داشته است. این اسکناس در روز جاری با قیمت ۵۰ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شد و نسبت به مدت مشابه هفته گذشته بازدهی ۰.۴۰ درصدی داشت.

قیمت طلا

امروز۹ آذر هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۴۷۸ هزار تومان رسید و با افزایش قیمت ۵۴ هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. این هفته طلا در بازارهای مالی بازدهی مثبت ۲.۲۳ درصدی داشت.

گفتنی است قیمت طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۰۳۸ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۴۶ دلار افزایش قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی بازدهی ۱.۸۹درصدی داشت این قطعه در روز جاری با قیمت ۲۹ میلیون و ۱۹۸ هزار تومان به کار خود پایان داد و افزایش قیمت ۵۴۱ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

بورس

بازار سهام که هفته نخست آذر را در مسیری نزولی آغاز کرده بود، به تدریج در طول هفته در جاده افزایشی قرار گرفت و با جهش روز چهارشنبه، هفته را در روندی صعودی به پایان رساند. معاملات آخرین روز هفته نخست آذرماه، برای سهامداران و اهالی بازار سرمایه مسرت‌بخش و امیدوارکننده بود.

با این حال اما بر اساس دیدگاه‌های کارشناسان بازار سرمایه، نمی‌توان رشدها و جهش‌های یک روزه را به‌عنوان سیگنال صعود بازار تلقی کرد؛ چرا که هم در مسیر نزولی و هم در مسیر صعودی، در صورتی که راه ادامه‌دار و تکرارشوند باشد، به معنای شکل‌گیری یک روند خواهد بود.

به این ترتیب گفته می‌شود اگرچه در آخرین روز معاملاتی هفته نخست آذرماه، سهامداران با دل خوش به تعطیلات رفتند اما احتمالا در آغاز معاملات هفته آینده، همچنان جانب احتیاط و البته تردید را رعایت خواهند کرد.

بازدهی شاخص‌های بازار سهام

در نخستین هفته آذرماه سال ۱۴۰۲، شاخص کل بورس از کف دو میلیون و ۲۲ هزار و ۳۳۲ واحدی با رشد ۳۸ هزار و ۴۰ واحدی به ارتفاع دو میلیون و ۶۰ هزار و ۳۷۲ واحدی رسید و توانست بازدهی ۱.۸۸ درصدی را ثبت کند.

طی این هفته معاملاتی همچنین شاخص هم‌وزن از کف ۷۰۶ هزار و ۲۲۴ واحدی با رشد ۱۴ هزار و ۴۱۹ واحدی روبرو شد و در سطح ۷۲۰ هزار و ۶۴۳ واحد قرار گرفت تا بازدهی ۲.۰۴ درصدی را ثبت کرده باشد.

به این ترتیب این هفته برخلاف هفته گذشته هر دو شاخص در یک مسیر حرکت کردند و از فاصله آنها در مسیر صعودی کاسته شد.

میانگین حجم و ارزش معاملات خرد

در طول نخستین هفته آذرماه، حجم معاملات خرد مانند هفته‌های قبل در سطوح ۶ و هفت میلیارد برگه سهم پیگیری می‌شد اما در پایان هفته، حجم معاملات خرد به یکباره جهش کرد و به ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم در روز چهارشنبه رسید. به این ترتیب میانگین حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در نخستین هفته آذرماه به هفت میلیارد و ۷۶۰ میلیون برگه سهم رسید.

ارز معاملات خرد نیز در طول این هفته در سطح چهار هزار میلیارد تومان در جا می‌زد؛ با این حال در جهش روز چهارشنبه، ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی به ۶ هزار و ۳۸۸ میلیارد تومان رسید تا میانگین ارزش معاملات خرد را در نخستین هفته آذرماه به چهار هزار و ۶۲۶ میلیارد تومان برساند.

ورود و خروج پول حقیقی

در نخستین هفته آذرماه، طی سه روز میانی هفته بازار سهام شاهد خروج پول حقیقی بود اما در نخستین و آخرین روز هفته، تراز پول حقیقی مثبت بود. در نهایت نیز تراز پول حقیقی به سمت خروج سنگینی کرد و به منفی ۹۳ میلیارد تومان رسید.

تجارت نیوز/

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید