جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 109096 |
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۹ |
ارسال به دوستان
پ

قیمت جدید دام زنده در کشور اعلام شد+ جدول قیمت

شوک قیمت گوشت قرمز در پایان سال ۱۴۰۲ درحالی است که معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی وعده داده که در سال آینده قیمت گوشت به زیر ۵۰۰ هزار تومان سقوط می‌کند.

اقتصادسنج| مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود روند نگران‌کننده‌ای از تولید گوشت قرمز در زمستان امسال را به تصویر کشیده که به خوبی دلیل دو برابر شدن قیمت گوشت قرمز در طول یک سال را نشان می‌دهد. چنانکه این آمار می‌گوید عرضه گوشت قرمز در کشور به کف ۴۵ ماهه خود رسیده و دولت برای کنترل قیمت در بازار اقدام به واردات کرده است. در واقع از تابستان ۱۳۹۹ که اوج پاندمی کرونا بوده تاکنون، میزان تولید و عرضه گوشت تا این حد پایین نیامده بود و حالا این اتفاق افتاده است.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ۱۵درصدی مقدار عرضه گوشت قرمزدر کشتارگاه‌های رسمی کشور است. این درحالی است که مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نیز نشان‌دهنده کاهش ۱۸‌درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور بود.

مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، آذر‌ماه، در حدود ۹درصد کاهش داشته است.

این نتایج درحالی منتشر شده که هم‌اکنون قیمت گوشت گوسفندی در بازار به بیش از ۶۰۰ هزار تومان در هر کیلو رسیده و قیمت گوشت گاو و گوساله نیز که عمدتا با تقاضای کمتری در بازار مواجه است؛ همپای این رقم حرکت می‌کند. در واقع قیمت گوشت گوسفندی به عنوان مبنای قیمت گوشت قرمز قرار گرفته و از آن برای یک نوع کشف قیمت گوشت گوساله و گاو استفاده می‌شود. دولت برای تنظیم بازار گوشت دست به واردات محدودی زده که احتمالا در قالب تهاتر با کشورهای همجوار صورت گرفته است. اما واردات گوشت قرمز همچنان سیل تقاضای موجود را پاسخ نداده و در روزهای اخیر فیلم‌های بسیاری از صف‌های طولانی مقابل مراکز توزیع گوشت قرمز یارانه‌ای منتشر شده است.

اما چرا گوشت قرمز از ۲۵۰ هزار تومان در ابتدای سال حالا به ارقامی بیش از دو برابر آن رسیده است؟

گزارش مرکز آمار از مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ نشان‌دهنده کاهش ١۵درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار تولید گوشت در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۱ برای گوسفند و بره ١٩‌درصد، برای بز و بزغاله ۱۹درصد، برای گاو و گوساله ١٣درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ٢٠ درصد کاهش و برای شتر و بچه‌شتر ۵۴درصد افزایش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، دی ماه، در حدود یک درصد کاهش داشته است.

براساس گزارش مرکز آمار، مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در آذر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، آبان ماه، حدود یک درصد کاهش داشت. این رقم در آبان ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، مهر ‌ماه، در حدود ۴درصد کاهش نشان داد. آمارها نشان می‌دهد عرضه گوشت قرمز در مهر امسال نسبت به ماه قبل، شهریورماه، نیز حدود ٢‌درصد کاهش داشت. براساس آمارهای رسمی، شهریور ماه امسال نیز در مقایسه با ماه مشابه سال ۱۴۰۱ عرضه گوشت قرمز ۳۲درصد کاهش و در مقایسه با مرداد امسال در حدود ۴درصد کاهش داشت.

این مقدار در مرداد ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، تیر ماه، در حدود ٨درصد کاهش و در تیر ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، خردادماه، در حدود ۳ درصد کاهش داشت. کاهش تولید گوشت قرمز درحالی است که مقدار تولید گوشت انواع طیور در کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه قبل، دی ماه، در حدود ۱۲درصد افزایش داشته است. همچنین مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در بهمن ۱۴۰۲ با ماه مشابه سال قبل، نشان‌دهنده افزایش۱۰درصدی مقدار تولید گوشت انواع طیور است. مقدار عرضه گوشت طیور در بهمن ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل برای مرغ ۱۱‌درصد، برای بوقلمون ۳۷درصد و برای بلدرچین ۵۱‌درصد افزایش، و برای شترمرغ ۳۴ درصد و برای سایر انواع طیور ۲۳ درصد کاهش داشته است.

قیمت گوشت به ۵۰۰ هزار تومان می‌رسد؟

شوک قیمت گوشت قرمز در پایان سال ۱۴۰۲ درحالی است که معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی وعده داده که در سال آینده قیمت گوشت به زیر ۵۰۰ هزار تومان سقوط می‌کند.

نوذری درباره استدلال خود برای کاهش قیمت گوشت می‌گوید که افزایش تولید گوشت داخلی به خاطر بارندگی‌های اخیر، افت قیمت نهاده و نیز توزیع نهاده مدت‌دار ۶ ماهه برای عشایر باعث افزایش انگیزه دامداران به تولید شده است. به گفته نوذری واردات گوشت منجمد هم نسبت به پارسال دو برابر شده و تا پایان ماه رمضان به ۱۰۰ هزار تن می‌رسد و روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن هم گوشت گرم در داخل کشور توزیع می‌شود.

قیمت دام زنده:

قیمت دام زنده


    برچسب ها:
به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید