پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 88538 |
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۸ |
ارسال به دوستان
پ

افزایش قیمت گوشت گوسفندی در راه است

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، نگرانی خود را از افزایش پیوسته قیمت گوشت گوسفندی در ایران اعلام کرد و این افزایش را به کاهش تعداد دام و خشکسالی‌های سه سال گذشته نسبت داد. وی بر اهمیت افزایش واردات گوشت تأکید و تصریح کرد که تنها با این راه می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

اقتصادسنج| قیمت گوشت به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی در بازار، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل عوامل داخلی و خارجی هستند. عوامل داخلی شامل تقاضا و عرضه در بازار گوشت هزینه‌های تولید و نگهداری دام، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های بسته‌بندی محصولات گوشتی هستند. عوامل خارجی شامل تقاضا و عرضه در بازار جهانی، تغییرات ارزش ارز، تغییرات قوانین و مقررات صادرات و واردات، شرایط آب و هوایی و بیماری‌های دامی در سطح جهانی هستند. بنابراین، قیمت گوشت تحت تاثیر مستقیم این عوامل قرار می‌گیرد و تغییرات در هر یک از این عوامل می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت گوشت داشته باشد.

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره افزایش قیمت گوشت اظهار کرد: در هفته نخست آذرماه قیمت گوشت گوسفندی ۲۰ هزار تا ۲۵ هزار تومان بالا رفت و این جریان افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد یافت.

وی در ادامه گفت: هر چند گوشت وارداتی به چرخه بازار وارد شده و تا اندازه‌ای بازار را تعدیل کرده است، اما پاسخگوی تقاضای بازار نیست. در ابتدای آذر تقاضا برای گوشت گوسفندی بالا رفت و همین افزایش تقاضا قیمت‌ها را رشد داد.

ملکی تصریح کرد: دام در ایران به تعداد کافی وجود ندارد و این امر امکان ورود دامدارها به نرخ‌گذاری را فراهم کرده است.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی خاطرنشان کرد: دام زنده گران شده و هر ۱۰ هزار تومانی که بر قیمت دام زنده افزوده شود ۲۰ هزار تومان قیمت گوشت بالا می‌رود. در حال حاضر قیمت گوشت وارداتی گوسفند برای مصرف‌کننده ۲۸۵ هزار تومان در هر کیلو و گوشت گرم ۴۸۰ تومان در هر کیلو است.

به گفته ملکی تنها در صورتی قیمت گوشت گوسفند پایین می‌آید که واردات گوشت افزایش یابد وگرنه جریان افزایش قیمت ادامه پیدا خواهد کرد.

وی درباره دلایل کاهش گوسفند در ایران گفت: خشکسالی‌های سه سال گذشته سبب شده بسیاری از دامداران دام‌های مولد خود را راهی کشتارگاه کنند.

ملکی در پاسخ به این پرسش که پربارش بودن سال جاری می‌تواند به افزایش شمار دام در داخل کشور بینجامد، گفت: در صورتی که امسال پربارش باشد تاثیرات آن در سال آینده نمایان می‌شود و بر عرضه گوشت در سال جاری تاثیری نمی‌گذارد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید