جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 35626 |
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه از بورس سکه بخریم؟

طلا از گذشته یکی از امن‌ ترین و رایج‌ ترین، گزینه‌ های  سرمایه‌ گذاری در کشورمان بوده است. به منظور حفظ ارزش سرمایه، خرید طلا مخصوصا به شکل آب شده و سکه به دلیل نداشتن کارمزد و سایر هزینه‌ های جانبی، بین مردم محبوب است. این در حالی است که در بورس کالا امکان خرید سکه و طلا وجود داشته و کلیه سرمایه ­‌گذاران می ­توانند با هر مقدار سرمایه­ ای و بدون دغدغه نگهداری فیزیکی اقدام به خرید سکه و طلا نمایند.

اقتصادسنج؛| اکوپدیا؛ طلا از گذشته یکی از امن‌ ترین و رایج‌ ترین، گزینه‌ های  سرمایه‌ گذاری در کشورمان بوده است. به منظور حفظ ارزش سرمایه، خرید طلا مخصوصا به شکل آب شده و سکه به دلیل نداشتن کارمزد و سایر هزینه‌ های جانبی، بین مردم محبوب است. این در حالی است که در بورس کالا امکان خرید سکه و طلا وجود داشته و کلیه سرمایه ­‌گذاران می ­توانند با هر مقدار سرمایه­ ای و بدون دغدغه نگهداری فیزیکی اقدام به خرید سکه و طلا نمایند.

نحوه خرید سکه در بورس

روش اول؛ خرید گواهی سپرده

گواهی سپرده یکی از روش‌های خرید سکه در بورس است که به‌تازگی جایگزین خرید فیزیکی سکه از صرافی‌ها و طلافروشی‌ها شده است. در این روش شما در ازای پرداخت هزینه‌ای مشخص، اوراق بهاداری دریافت می‌ کنید که به نام شما ثبت می‌ شود. در این روش نه تنها می‌ توانید به‌صورت مستقیم گواهی سپرده را از بازار بورس تهیه کنید، بلکه امکان خریداری گواهی بورس از صندوق‌ های سرمایه‌گذاری وابسته نیز برای شما فراهم است.

روش دوم؛ سرمایه‌ گذاری در صندوق طلا

دومین روش خرید سکه در بورس، سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های طلا است. صندوق‌ های طلا در واقع سرمایه‌ های جمع‌ آوری‌ شده از سرمایه‌ گذاران است که پشتوانه طلا دارد. اگرچه در این روش شما به‌ صورت مستقیم نسبت به خرید سکه در بورس اقدام نمی‌ کنید، با این حال بخش زیادی از این صندوق‌ ها بر پایه خرید و فروش سکه در بازار بورس هستند؛ بنابر این بدون آنکه سکه فیزیکی در اختیار شما قرار بگیرد، سهام بورسی این سکه‌ها را دریافت می‌ کنید.

چگونه از گواهی سپرده سکه استفاده کنیم؟

درباره این روش خرید سکه از بورس گفتیم گواهی سپرده سکه (به‌ اصطلاح قبض انبار) اوراقی است که خریدار آن هم می‌تواند بعد از خرید با آن سکه خود را از خزانه بانک مربوطه تحویل بگیرد و هم می‌تواند این اوراق را به‌ صورت سهام نگه دارد و با افزایش قیمت آن نماد، گواهی سپرده سکه خود را بفروشد. هر نماد گواهی سپرده سکه یک تاریخ سررسید دارد. خریدار هم می‌ تواند بعد از خرید سکه، آن را تحویل بگیرد و هم می‌ تواند این اوراق را تا سر رسید نگهداری کند. درصورتی‌که سر رسید نماد سکه تمام شده باشد و دارنده این اوراق، گواهی سپرده سکه خود را نفروخته باشد، طبق قانون گواهی سپرده کالایی باید سکه های خود را تحویل بگیرد؛ اما معمولاً برای گواهی سپرده سکه نماد جدیدی تعریف می‌ شود و این نماد به نماد بعدی با سر رسید جدید انتقال می‌ یابد.

نحوه سرمایه‌ گذاری در صندوق طلای کارگزاری‌ ها

برای سرمایه‌ گذاری در صندوق طلا ابتدا نیاز است سرمایه‌ گذار به یکی از کارگزاری‌ ها مراجعه و فرآیند ثبت‌ نام خود را (در صورتی که قبلا انجام نداده باشد) تکمیل کند و پس از دریافت کد بورسی به سامانه‌ های معاملاتی وارد شود.

صندوق‌ طلا از نوع صندوق‌ ETF یا قابل معامله است که برای معامله کردن آن کافیست نام صندوق در سامانه‌ های معاملاتی جست‌ و جو شود و سپس سرمایه‌ گذار نسبت به خرید صندوق اقدام کند. بیش‌ تر کارگزاری‌ های حوزه کالایی در حال حاضر صندوق طلای عیار را در لیست صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری خود دارد که این صندوق روی گواهی سپرده‌ کالایی سکه طلا سرمایه‌ گذاری می‌ کند.

مزایا و معایب سرمایه گذاری طلا در بازار بورس

مزایای سرمایه‌ گذاری سکه در بورس

یکی از مهم‌ ترین مزایای خرید گواهی سپرده، امنیت آن است. از آن جایی که گواهی‌ های سپرده طلا فقط به نام خریدار ثبت می‌ شود، حتی در صورت سرقت اوراق، سارق نمی‌ تواند نسبت به نقد کردن یا دریافت سکه‌ های شما اقدام کند. علاوه بر آن اگر بستر امنی برای نگهداری از دارایی‌ های خود ندارید، می‌ توانید صرفاً نسبت به نگهداری گواهی سپرده اقدام کنید و سکه‌ ها را در همان بانک مرکزی نگهداری کنید. بنابراین اگر امنیت برای شما حرف اول و آخر را می‌ زند، احتمالاً نباید در خرید و سرمایه‌گذاری طلا در بورس شک کنید.

معایب خرید سکه در بورس

تا این بخش از مقاله، درباره روش‌ های خریداری سکه در بورس و مزایای آن صحبت کردیم. اما متأسفانه این نوع از سرمایه‌ گذاری، سراسر مزیت نیست. در ادامه برخی از معایب خرید سکه در بورس را برای شما لیست کرده‌ایم تا پیش از آغاز فرایند سرمایه‌گذاری، دید روشنی نسبت به این راه به دست آورید.

_ نیاز به کد معاملاتی در خرید و فروش سکه در بورس

_ محدودیت خرید و فروش سکه در بورس به ساعات مشخص و بسته‌ شدن صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری

_ سود دهی طولانی‌ مدت و عدم امکان خرید و فروش آنی

_ هزینه بالای نقل و انتقالات و پرداخت کارمزد نگهداری سکه در بانک

تمامی این موارد باعث شده که بسیاری از سرمایه‌ گذاران، به‌دنبال روشی جایگزین برای سرمایه گذاری در طلا باشند.

خرید سکه از بورس تا الان سودآور بوده است؟ 

خرید سکه از بورس تا الان سود آور بوده است. در شرایطی که بازار سنتی طلا و ارز دستخوش نوسانات زیاد است و خرید اسکناس و سکه خالی از خطر نیست، سرمایه‌ گذاران می‌ توانند راه بورس را در پیش بگیرند و بدون نگرانی از پرداخت مالیات یا محدودیت‌ های معمول، تا سقف ۱۰۰ سکه طلا خریداری کنند. سر رسید اوراق سکه شش ماه دیگر تعیین شده است. تا آن زمان می‌توان با خرید و فروش اوراق به سود رسید. یک راه دیگر هم انتظار کشیدن تا روز سر رسید و دریافت سکه به‌صورت فیزیکی است. در هر دو حالت شانس دریافت سود زیاد است.

سخن پایانی

به طور کلی آموزش خرید طلا و سکه در بورس یکی از روش های امن سرمایه‌ گذاری و افزایش سرمایه در بورس است. امیدواریم که این مقاله، مورد استفاده شما قرار گرفته باشد و بتواند در سود آوری به شما کمک کند.

سهیلا حسن وند

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید