جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 35115 |
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ |
ارسال به دوستان
پ

همه چیز درباره گارانتی وسایل الکترونیکی/ نحوه تشخیص گارانتی اصل از تقلبی

یکی از بزرگ ترین دغدغه‌ هایی که افراد در زمان خرید وسایل الکترونیکی با آن مواجه هستند، گارانتی یا ضمانت‌ نامه است؛ اما مسئله این‌ جاست که وقتی قرار است مبلغ بالایی برای خرید یک وسیله الکترونیکی پرداخت کنیم که شاید به میلیون‌ ها تومان برسد، قطعاً انتظار داریم برای تعمیر خرابی‌ های آینده دستگاه اطمینان خاطری داشته باشیم. در چنین شرایطی است که موضوع گارانتی وسایل الکترونیکی اهمیت پیدا می‌ کند.

اقتصادسنج؛| اکوپدیا؛ یکی از بزرگ ترین دغدغه‌ هایی که افراد در زمان خرید وسایل الکترونیکی با آن مواجه هستند، گارانتی یا ضمانت‌ نامه است؛ اما مسئله این‌ جاست که وقتی قرار است مبلغ بالایی برای خرید یک وسیله الکترونیکی پرداخت کنیم که شاید به میلیون‌ ها تومان برسد، قطعاً انتظار داریم برای تعمیر خرابی‌ های آینده دستگاه اطمینان خاطری داشته باشیم. در چنین شرایطی است که موضوع گارانتی وسایل الکترونیکی اهمیت پیدا می‌ کند.

گارانتی چیست؟

گارانتی یا ضمانت‌ نامه تعهدی است که فروشنده یا تولید کننده یک محصول ارائه می‌ کند و بر طبق آن متعهد می شود که خدماتی عرضه کند؛ این خدمات می توانند شامل: تعویض قطعات، پس گرفتن کالا، تعمیر و… باشد. گارانتی یک محصول ممکن است که از طرف شرکت های مختلفی ارائه بشود و اعتبار شرکت ارائه دهنده گارانتی بسیار مهم است. هم چنین شرکت های مختلف، موارد متفاوتی را تحت گارانتی قرار می دهند و خدمات گوناگونی نیز ارائه می کنند.  هرچه گارانتی یک محصول کامل تر و معتبرتر باشد، به دنبال آن قیمت محصول هم بالاتر می‌ رود.

شرایط گارانتی 

گاهی نداشتن اطلاعات کافی درباره موارد تحت پوشش گارانتی و مشکلات احتمالی در ضمانت‌ نامه محصولات، باعث نارضایتی خریداران لوازم خانگی می‌ شود. بنابر این بهتر است در هنگام خرید هر محصول به شرایط کلی گارانتی محصولات برقی، ضمانت‌ نامه شرکت و همچنین به مواردی در محصول مورد نظر که تحت پوشش گارانتی قرار نمی‌ گیرند، توجه نمایید. در ادامه برخی شرایط کلی ضمانت‌ نامه را بیان کرده‌ایم:

کارت یا برچسب گارانتی بدون هولوگرام فاقد اعتبار است.

کارت گارانتی قابلیت انتقال به محصولات دیگر را ندارد.

خریدار می‌ بایست از صحت کارکرد دستگاه پیش از خرید اطمینان حاصل کند.

قطعاتی که توسط مرکز خدمات گارانتی تعویض شود، متعلق به آن هاست و برگشت داده نمی‌ شود.

در دوره گارانتی دستمزدی بابت تعویض قطعات دریافت نمی‌ شود.

در هنگام خرید دقت کنید که گارانتی تنها تعمیر و تعویض قطعات را پوشش می‌ دهد یا تعویض کلی دستگاه نیز جزو آن محسوب می‌ شود.

هزینه ارسال محصول به مرکز خدماتی برای تعمیر به عهده خریدار است.

مدت زمان ضمانت نامه مهم است!

این که گارانتی شما شامل چه مدت زمانی پس از خرید کالا باشد، بسیار مهم است. اکثر ضمانت نامه ها به طور معمولی از ۱ تا ۲ سال پس از خرید کالا اعتبار دارند. این زمان می تواند بیشتر از این هم باشد و در این صورت برای خرید خیلی بهتر است. به طور کلی هرچه مدت زمان اعتبار یک گارانتی بیشتر باشد، آن ضمانت نامه گارانتی بهتری است. البته نباید این طور فکر کنید که به صرف طولانی بودن مدت یک گارانتی، آن گارانتی عالی است.

طولانی مدت بودن یک گارانتی زمانی یک مزیت محسوب می شود که خدمات یک گارانتی نیز مناسب و قابل قبول باشد. هم چنین باید به این نکته توجه کنید که اگر می خواهید یک کالای دست دوم بخرید، به گارانتی آن و مدت زمانی که باقی مانده توجه کنید. هرچه از گارانتی این کالا مدت زمان بیشتری باقی مانده باشد، اولویت خرید آن نیز بالاتر است

گارانتی از چه زمانی محاسبه می شود؟

گارانتی از زمانی که سرویسکار حضوری برای نصب کالا اقدام کرده باشد و مهر نصاب شرکت گارانتی  توسط سرویسکار زده شده باشد.

اگر گارانتی نکنیم چه می شود؟

از آن جایی که ما در برابر ارائه خدمات  گارانتی و تعمیر و راهنمایی تنظیمات و نصب و کلیه خدمات پس از فروش تعهدی ندادیم؛ پیشنهاد ما این است که کالا را گارانتی کنید و از این خدمات ارزنده استفاده کنید.

برای چه وسایلی می توانید بیمه لوازم خانگی دریافت کنید؟

بیمه لوازم خانگی می تواند مواردی مانند موارد زیر را پوشش دهد:

یخچال

فریزر

فر

اجاق گاز

ماشین ظرفشویی

ماشین لباسشویی

خشک کن

مایکروویو

تلویزیون

کنسول های بازی

برای موارد کوچکتر، می توانید به بیمه گجت بپردازید.

این برای مواردی مانند رایانه لوحی، تلفن همراه یا لپ تاپ خوب است.

گارانتی تقلبی وسایل الکترونیکی

یکی از اساسی ترین و البته رایج ترین مسائل در رابطه با گارانتی وسایل الکترونیکی ، تقلبی بودن آن ها است. به طور کلی می توان گفت که نمونه های تقلبی کارت های ضمانت با کارت های اصلی شباهت بسیار زیادی دارند که باعث می شود کسی از تفاوت آنها باخبر نشود. بنابراین تنها راهی که برای جلوگیری از تقلبی بودن کارت ضمانت می توان انجام داد آن است که شمار سریال گارانتی را از شرکت گارانتی کننده استعلام نمایید. امروزه شرکت های گارانتی و ضمانت کننده معمولا از یکی از سه روش اینترنتی، تلفنی و پیامکی را برای این استعلام پیش روی افراد قرار می دهند.

روش  استعلام اصالت گارانتی کالا‌های خریداری شده 

تمامی خریداران کالا‌ هایی مانند لوازم خانگی و موبایل می‌ توانند با مراجعه به سامانه جامع گارانتی از «مدل، برند، مرجع سازنده، شرکت گارانتی کننده، نحوه فعالسازی گارانتی، شرح کالا، تاریخ شروع گارانتی، تاریخ اعتبار گارانتی، مدت گارانتی و شناسه کالا» محصول خریداری شده، اطلاع بدست بیاورند.

استعلام اصالت و گارانتی کالا برای کالا های مشمول به وسیله شناسه رهگیری، برند و سریال مندرج بر دستگاه امکان پذیر است. مصرف‌ کننده می‌ تواند این شناسه را از روی جعبه (بسته بندی)، بدنه یا کارت گارانتی را یادداشت و از طرق زیر استعلام بکند:

۱- از طریق درگاه وب سامانه جامع گارانتی به آدرس www.Irangs.ir (استعلام با شناسه رهگیری و سریال کالا)

۲- از طریق اپلیکیشن سامانه جامع تجارت (استعلام با شناسه رهگیری)

۳- با شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷*۴* و انتخاب گزینه سامانه جامع گارانتی (استعلام با شناسه رهگیری)

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید