پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 35798 |
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۰:۴۵ |
ارسال به دوستان
پ

مهم ترین نکاتی که باید درباره فسخ قراردادهای مِلکی بدانیم

برخی شایعات درباره قرارداد های معاملات ملکی باعث شده که طرفین معاملات تصورات اشتباهی را در خصوص امکان فسخ مبایعه نامه داشته باشند. یکی از همین شایعات درباره امکان فسخ مبایعه­ نامه ­های ملکی یا قرارداد های خرید و فروش خانه و آپارتمان و هر نوع ملک و مستغلات است؛ که لازم دیدیم ضمن معرفی این شایعات درباره امکان فسخ قرارداد، خیال شما را از بابت هر نوع نگرانی درباه آن ها راحت کنیم.

اقتصادسنج؛| اکوپدیا؛ برخی شایعات درباره قرارداد های معاملات ملکی باعث شده که طرفین معاملات تصورات اشتباهی را در خصوص امکان فسخ مبایعه نامه داشته باشند. یکی از همین شایعات درباره امکان فسخ مبایعه­ نامه ­های ملکی یا قرارداد های خرید و فروش خانه و آپارتمان و هر نوع ملک و مستغلات است؛ که لازم دیدیم ضمن معرفی این شایعات درباره امکان فسخ قرارداد ، خیال شما را از بابت هر نوع نگرانی درباه آن ها راحت کنیم.

فسخ قرارداد یعنی چه؟ 

در حقیقت فسخ قرارداد یکی از راه های برهم زدن یا پایان دادن به قرارداد است؛ به تعبیری طرفین قرارداد یا یکی از آن ها این حق را دارند؛ که درمورد بقا یا از بین رفتن قرارداد تصمیم گیری کنند.

در اصطلاح حقوقی به حق فسخ قرارداد(خیار فسخ) می گویند. خیار به معنای اختیار است که منظور از آن اختیاری است که فرد در فسخ معامله دارد؛ در واقع خیار حقی است که قانون در مواردی به یکی از طرفین معامله یا هر دو می دهد تا قراردادی را که منعقد کرده‌اند، برهم بزنند؛ این حق نیاز به توافق طرفین ندارد.

قوانین فسخ معامله ملک

طبق قانون هر یک از طرفین معامله می‌ توانند در مدت ‌زمان مشخصی که در سند تنظیم ‌شده است و بنا به دلایل موجهی اقدام به فسخ قرارداد فی ‌ما بین بکنند. بنابر این به یاد داشته باشید که تحت هر شرایطی و با وجود اطمینانی که به بنگاه معاملات ملکی دارید، حتماً متن قرارداد های خود را دقیق بخوانید و در خصوص ابهامات آن سؤال کنید.

شایعه امکان فسخ مبایعه نامه

شایعه شده که، فروشنده یا خریدار حق دارند تا ۴۸ ساعت پس از انجام معامله و امضای قرارداد آن را فسخ و منحل کنند! 

اما واقعیت این است که چنین تصوری وجود واقعی ندارد مگر این که حق فسخ ظرف مدت ۴۸ ساعت از زمان قرارداد قبلاً شرط شده باشد و در مبایعه نامه نوشته شود؛ این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد و خریدار و فروشنده اگر قرارداد ملکی را تنظیم و امضا کنند باید به تمام تعهدات خود که در آن قرارداد درج شده است عمل کنند. تنها زمانی می توانند قرارداد را فسخ کنند که از خیارات قانونی استفاده کنند.

البته توجه داشته باشید که اگر جمله اسقاط کافه خیارات در قرارداد درج شده باشد دیگر این امکان برای شما در قرارداد وجود ندارد؛ و یا هم شرط فاسخ و انفساخی با توافق طرفین در قرارداد درج شده باشد. یعنی در این صورت هم می توانید از این شروط استفاده کرده و قرارداد را منحل کنید؛ در غیر این صورت حتی اگر فروشنده پول را هم پس بدهد هیچ تاثیری در قرارداد ایجاد نخواهد کرد و نمی تواند آن را یک طرفه فسخ کند.

شایعات معاملات ملکی

مهم ترین نکته در خصوص فسخ قرارداد های ملکی

مهم‌ ترین نکته‌ ای که باید در خصوص فسخ قرارداد خرید و فروش ملک بدانید این است که تحت هیچ شرایطی به ‌صورت یک‌ طرفه نمی‌ توانید معامله را فسخ کنید. این فقط در صورتی امکان‌ پذیر است که این حق برای شما یا طرف مقابلتان در قولنامه ذکر شده باشد؛ این درست مثل قانون فسخ قولنامه در قرارداد های اجاره‌ی ملک است.

اما مورد دیگری که باید در خصوص فسخ قرارداد خرید و فروش ملک بدانید این است که اگر پا فشاری کنید که این کار را انجام دهید باید برای آن دلیل موجهی داشته باشید و توضیح این‌ که شما از این معامله فقط پشیمان هستید و دلیل موجه دیگری ندارید، اصلاً پذیرفتنی نبوده و قانون به خاطر آن به شما اجازه‌ی  فسخ قرارداد خرید و فروش را نمی‌دهد.

کلام پایانی

در این مطلب به آنچه که باید در مورد فسخ قراردادها و شایعات معاملات ملکی  بدانید پرداختیم. نوشتن قرارداد و اختیاراتی که باید در آن ذکر کنید، نیازمند دانش حقوقی و یک مشاور کار بلد است تا بتوانید از ضرر و زیان‌ های احتمالی در معامله جلوگیری کنید.

سهیلا حسن وند|

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید