پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 63107 |
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰ |
ارسال به دوستان
پ

پیشنهادهای مخفیانه و وسوسه کننده آمریکا، ایران را از روسیه دور می کند؟ 

خبرگزاری روسی رگنیوم روسیه در گزارشی به پیشنهادات مخفیانه آمریکا به ایران در قبال دور شدن تهران از مسکو پرداخت.

اقتصادسنج | خبرگزاری روسی رگنیوم روسیه در گزارشی به پیشنهادات مخفیانه آمریکا به ایران در قبال دور شدن تهران از مسکو پرداخت و نوشت:

دولت جو بایدن در حال مذاکره محرمانه با ایران برای دستیابی به یک توافق غیررسمی است که برخی از مقامات جمهوری اسلامی آن را آتش بس سیاسی می نامند. حقیقت مذاکرات ضمنی واشنگتن با تهران به طور مستقل، توسط سه مقام بلند پایه اسرائیل، یک مقام ایرانی و یک مقام امریکایی تایید شده است.

امریکا از تهران انتظار دارد که برنامه هسته ای خود را محدود کند (به طور دقیق تر، از غنی سازی اورانیوم بالاتر از سطح تولید فعلی خودداری کند) و شهروندان امریکایی ایرانی الاصل را که اکنون در زندان های ایران هستند، آزاد کند. و از همه جالبتر، خودداری از فروش تسلیحات موشکی به روسیه.

در مقابل، ایران انتظار دارد که امریکا تحریم ها را افزایش ندهد، نفتکش های خارجی را توقیف نکند و به دنبال قطعنامه های تنبیهی جدید در سازمان ملل متحد نباشد. تهران همچنین، از واشنگتن انتظار دارد که میلیاردها دلار از دارایی های ایران را در ازای شهروندان زندانی آزاد کند.

ایران در شرایط سخت اقتصادی قرار دارد. ولادیمیر ساژین، محقق ارشد موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه، گفت که بیش از ۱۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران در امریکا بلافاصله پس از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی مسدود شد.  تا اواسط دهه ۲۰۱۰ میلادی، مجموع وجوهی که در خارج از کشور به دلیل تحریم ها بلوکه شده بود، از ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار متغیر بود.

وی گفت: «مسئله افراد دستگیر شده نیز وجود دارد و این نیز عامل مهمی است، به ویژه برای امریکایی ها. امید به نوعی پیشرفت وجود دارد، به خصوص که مذاکرات متوقف نشده و مدت هاست که از طریق واسطه های عمانی و حتی، گاهی مستقیم انجام شده است. این نشان می دهد که هم تمریکا و هم، ایران به حل این مشکل علاقه مند هستند».

در نشست ماه مه G7 در هیروشیما، کشورهای گروه ۷ به رهبری امریکا خواستار حل و فصل موضوع برنامه هسته ای ایران با تمرکز بر برجام شدند. در همان زمان، رهبران گروه ۷ به تهران هشدار دادند که لازم است، از حمایت از روسیه در درگیری با اوکراین دست بردارد. در غرب، تصور می شود که ایران پهپادهای کامیکازه شاهد ۱۳۶ را به روسیه ارائه می دهد. در ماه مارس، لوید آستین اعلام کرد که گفته می شود، مسکو تصمیم گرفته است، با تهران در زمینه تسلیحات موشکی و دفاع هوایی همکاری بی سابقه ای آغاز کند.

ایوان تیموفیف، مدیر برنامه شورای امور بین الملل روسیه و باشگاه گفتگوی بین المللی والدای گفت: «انگیزه امریکایی ها برای دستیابی به توافق با ایران قابل درک است. در چارچوب بحران انرژی، برای امریکا سودمند است که حجم بیشتری از سوخت را در بازار آزاد سازی کند».

دلیل دوم این است که اکنون کاهش تعداد مخالفان آشکار، کاهش شدت رویارویی با ایران و تمرکز بر رویارویی با روسیه و چین برای امریکایی ها سودمند است. اولین نشانه های توافق میان امریکا و ایران ممکن است، این اطلاعات باشد که هفته گذشته، امریکا مجوز پرداخت ۲.۷۶ میلیارد دلار بدهی انرژی به ایران را به عراق صادر کرد. این پول فقط توسط فروشندگان شخص ثالث مورد تایید امریکا برای خرید مواد غذایی و تجهیزات پزشکی برای شهروندان ایرانی استفاده خواهد شد.

چندی پیش، آیت الله علی خامنه ای ناگهان سخنان خود را تغییر داد و گفت که اگر زیرساخت های هسته ای ایران دست نخورده باقی بماند، می تواند توافق با غرب را تایید کند. وی همچنین، گفت که ایران باید حداقل با بازرسان هسته ای بین المللی همکاری کند. ساژین پیش بینی می کند که برای هر یک از نکات ذکر شده، احتمالا یک معامله وجود دارد و هنوز هم پیشرفت هایی در این مسیر وجود خواهد داشت. این خاورشناس خاط رنشان کرد: «رادیکال هایی در رهبری ایران وجود دارند که به طور کلی، مخالف هرگونه گفتگو با غرب هستند. از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور به نظام ایران اجازه نمی دهد که برای حل این مشکل فرصت ها را از دست دهد».

تیموفیف با تردید خاطرنشان کرد: «برخی تبادل سیگنال های دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن ممکن است، اما موانع زیادی وجود دارد. مانع اصلی این است که ایران هیچ تضمینی ندارد که امریکایی ها در هر لحظه، نظر خود را تغییر ندهند. اگر آنها برخی تحریم ها را کاهش دهند، با یک ضربه قلم می توانند آنها را بازگردانند. یک چیز دیگر هم وجود دارد: بیشتر تحریم ها علیه ایران به طور قانونی، در امریکا گنجانده شده است. رئیس جمهور می تواند، اجرای آنها را متوقف کند، اما نفر بعدی می تواند، آنها را بازگرداند. این همان چیزی است که در مورد توافق هسته ای ایران اتفاق افتاد».

به نظر می رسد، جالب ترین مورد در توافق احتمالی، کاهش همکاری های نظامی ایران و روسیه باشد. ساژین یادآور می شود که ایران متحد استراتژیک روسیه نیست و هر دو کشور به دلیل تحریم ها، در یک طرف قرار گرفتند که آنها را متحد می کند. در ایران، بسیاری از اعضای رهبری مخالف نزدیک شدن به روسیه هستند و معتقدند، نوبت اتحادیه اروپا است که می تواند مشکلات را حل کند.

ساژین گفت: «اگر امریکا حتی با کاهش نسبی تحریم ها موافقت کند، این به کاهش تورم و کاهش بیکاری کمک می کند». تیموفیف تاکید کرد که عرصه تجارت مایل است، تحریم ها برداشته یا کاهش یابد تا در بازارهای بین المللی کارآمدتر کار کنند. اما، او افزود که منافع راهبردی در قالب برنامه هسته ای نیز وجود دارد که موضوع امنیت ملی است.

ساژین گفت: «همچنین لازم است، عامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، «دولت در یک دولت» که جایگزین بسیاری از وظایف ارگان های رسمی ایران از جمله وزارت امور خارجه می شود، در نظر گرفته شود. سپاه همچنین، یک سازمان اقتصادی است: صاحب بسیاری از شاخه های صنعتی – و بالاتر از همه، ارتش است. سپاه می تواند، کارهایی را انجام دهد که ممکن است، دولت ایران نداند. به نظر من ارسال «شاهد» به روسیه، به ابتکار عمل سپاه بوده است. رهبری رسمی ایران نمی خواهد، در درگیری اوکراین دخالت کند. برای ایران، روسیه نه فقط در حوزه نظامی-فنی، بلکه در توسعه همکاری های اقتصادی نیز یک مسیر امیدوارکننده است».

تیموفیف به نوبه خود، گفت: «روسیه بازار بزرگی است که اکنون، در حال خالی شدن است. بعید است که رهبری ایران به رغم همه وعده های واشنگتن، این منافع را قربانی کند».

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید