شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-11
کد خبر: 36373 |
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۰:۰۳ |
ارسال به دوستان
پ

چگونه در سامانه سجام ثبت نام کنیم؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامیده می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. در این مطلب نحوه ثبت نام سجام و چگونگی ورود به بورس را توضیح خواهیم داد. برای ثبت نام رایگان سجام تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

اقتصادسنج؛ سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامیده می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. در این مطلب نحوه ثبت نام سجام و چگونگی ورود به بورس را توضیح خواهیم داد. برای ثبت نام رایگان سجام تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

سامانه سجام چیست؟

سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصارسامانه سجام نامیده می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است. سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شده و سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند. برای ثبت نام بورس، باید در این سامانه ثبت‌نام کنید. برای ثبت‌نام در سامانه سجام کافی است به نشانی اینترنتی www.sejam.ir مراجعه کرده و با انتخاب ثبت نام سجام ثبت نام خود را آغاز کنید.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) طبق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه ۱۳۸۴، جهت انجام امور پس از معاملات بازارهای بورس یا خارج از بورس تشکیل شده است که این شرکت زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار مشغول به فعالیت است. طبق دستورالعمل سازمان بورس اوراق بهادار تمامی افراد فعال در بازار سرمایه، مخصوصا فعالان بازار بورس باید اطلاعات هویتی، اطلاعات کد سهامداری و اطلاعات حساب بانکی خود در سامانه سجام ثبت نمایند و بعد از دریافت پیامک کد رهگیری ثبت‌نام باید به مراکز احراز هویت، که در دفاتر پیشخوان دولت یا کارگزاری ها انجام می شود ثبت نام خود را نهایی نمایند.

ثبت نام در سایت Sejam.ir

اولین قدم برای دریافت کد بورسی، ثبت نام در سامانه سجام است. متاسفانه اصطلاح دریافت کد بورسی سجام به غلط توسط بعضی از تازه واردان به بورس استفاده می شود. در ادامه مراحل ثبت نام در سامانه سجام تشریح شده است.

فرآیند گام به گام ثبت نام در سامانه سجام 

برای فهمیدن اینکه فرآیند ثبت نام سجام چگونه است؟ باید مراحل زیر را طی کنیم:

  1. ورود به سایت سجام.
  2. وارد کردن شماره همراه.
  3. وارد کردن کد تایید و تعیین نوع مشتری و کد ملی.
  4. پرداخت هزینه ثبت نام که حدودا ۱۱ هزار تومان است.
  5. وارد کردن اطلاعات هویتی.
  6. ثبت اطلاعات نماینده، ثبت اطلاعات تماس، وارد کردن کد های سهامداری(که ضرورت ندارد)، وارد کردن اطلاعات شغلی و اطلاعات مالی و وارد کردن حساب بانکی و در نهایت چک کردن اطلاعات.

سامانه سجام

ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام

برای ثبت نام سجام پس از طی مراحل اولیه و ثبت نام در سایت سجام حتما باید مرحله احراز هویت را هم بگذرانید. احراز هویت به دو صورت احراز هویت حضوری و احراز هویت غیر حضوری سجام امکان پذیر است که در ادامه به آن می پردازیم. لازم به ذکر است که برای دریافت سود سهام عدالت و دیگر مزایای ثبت نام در سجام باید حتما مراحل احراز هویت را تکمیل کنید.

احراز هویت حضوری

برای احراز هویت حضوری باید به یکی از راه هایی که در سایت سجام به آدرس احراز هویت حضوری اقدام کنید. با مراجعه به مراکز لیست شده در سایت سجام می توانید احراز هویت خود را انجام دهید.با کارگزاری کاریزما می توانید احراز هویت سامانه سجام را رایگان و بدون هزینه ای انجام دهید.

احراز هویت غیر حضوری

برای احراز هویت غیرحضوری به آدرس احراز هویت غیر حضوری اقدام کنید. از این طریق نیازی به مراجعه حضوری و صرف زمان نبوده و با طی مراحل لازم می توانید به راحتی احراز هویت خود را انجام دهید. احراز هویت غیر حضوری به راحتی و تنها با یک رایانه یا تلفن هوشمند قابل انجام است. اگر در هر مرحله ای از ثبت نام و یا احراز هویت سامانه سجام با مشکل مواجه شدید با شماره ۰۲۱۴۱۰۰۰ تماس بگیرید.

نکات مهم در مورد سامانه سجام:

۱. تنها نشانی رسمی سامانه سجام www.sejam.ir است.
۲. دقت کنید که حتماً اطلاعات هویتی را براساس مدارک شناسایی وارد کنید و اطلاعات تماستان نیز متعلق به خودتان باشد. در غیر این صورت مجبور خواهید شد اطلاعات را ویرایش کرده و باز هم هزینه پرداخت کنید.
۳. اگر کد پیگیری برایتان ارسال نشد، از دکمه بازیابی کد پیگیری استفاده کنید.
۴. ترجیحاً در صورت امکان احراز هویت را غیرحضوری انجام دهید. اگر به هر دلیلی به صورت حضوری اقدام به احراز هویت می‌کنید، حتماً مدارک شناسایی را همراه داشته باشید.
۵. پس از ثبت نام سجام اگر به هر دلیلی اطلاعات وارد کرده دچار تغییر شدند از طریق گزینه ویرایش اطلاعات سجام در صفحه اصلی اقدام به تغییر اطلاعات خود کنید.

سجامی شدن چه مزایایی دارد؟

ثبت نام سامانه سجام مزایای بسیاری دارد که ثبت نام در سجام امروزه امری ضروری است:
۱. ثبت نام آسان در کارگزاری
۲. ثبت نام آسان در سامانه های صندوق های سرمایه گذاری
۳. امکان ویرایش اطلاعات
۴. دریافت سود تقسیمی مجامع
۵. دریافت و فروش سهام عدالت
۶. خرید خودرو از بورس کالا
۷. دسترسی به درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه
نکته ای که می توان در مورد سامانه سجام گفت، این سامانه به دلیل وجود اطلاعات یکپارچه و داشتن هویت بورسی، فرایند سرمایه گذاری را برای فرد سرمایه گذار آسان تر می کند و به راحتی می تواند در هر کارگزاری و هر صندوق سرمایه گذاری جهت سرمایه گذاری اقدام کند.

دسترسی به درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه

درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به نشانی ddn.csdiran.com یکی از درگاه های مهم و پرکاربرد بازار سرمایه است که از طریق ثبت نام در سامانه سجام می توانید به آن دسترسی داشته باشید. از جمله امکانات درگاه یکپارچه ذی نفعان بازار سرمایه عبارت اند از:
-امکان مشاهده دقیق تعداد سهام در هریک از نمادهای بورسی
-امکان گردش معاملات و خرید و فروش های سهام
-امکان مشاهده تاریخ دقیق برگزاری مجامع شرکت ها و شرکت در رای گیری های این مجامع

سوالات متداول

-مزایای استفاده از سامانه سجام چیست؟
ثبت نام در سامانه سجام مزایای بسیار از جمله: امکان خرید خودرو از بورس کالا، امکان دریافت سود سهام عدالت و فروش سهام عدالت و هم چنین دریافت سود تقسیمی از مجامع دارد.

-مراحل سجامی شدن سرمایه گذاران چیست؟
ورود به سایت سجام، وارد کردن شماره همراه، وارد کردن کد تایید و تعیین نوع مشتری و کد ملی. پرداخت هزینه ثبت نام که حدودا ۱۱ هزار تومان است(که از طریق کارگزاری کاریزما رایگان است) و وارد کردن اطلاعات هویتی.

-آیا امکان تغییر اطلاعات مشخصات در سامانه سجام وجود دارد؟
بله در صفحه ورود به سامانه سجام به جای گزینه ورود، روی گزینه ویرایش اطلاعات کلیک کرده و از این طریق می توانید ویرایش اطلاعات سجام را انجام دهید.

-ویرایش اطلاعات بانکی در سجام چگونه است؟
ویرایش اطلاعات بانکی در سجام همانند ویرایش اطلاعات سجام بوده و از طریق صفحه اصلی امکان پذیر است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید