جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 63742 |
تاریخ انتشار : ۰۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۴ |
ارسال به دوستان
پ

نرخ تورم خردادماه از سوی مرکز آمار اعلام شد/ تورم نقطه به نقطه کاهش یافت+ جزئیات

مرکز آمار تورم خرداد را اعلام کرد و بر اساس این گزارش تورم نقطه به نقطه کاهش داشته است. البته این موضوع قابل پیش‌بینی بود. در این گزارش، تورم بخش مسکن افزایشی و تورم کالاهای بادوام (خودرو و لوازم خانگی) کاهشی اعلام شده است.

اقتصادسنج| مرکز آمار تورم خرداد را اعلام کرد و بر اساس این گزارش تورم نقطه به نقطه کاهش داشته است. البته این موضوع قابل پیش‌بینی بود. در این گزارش، تورم بخش مسکن افزایشی و تورم کالاهای بادوام (خودرو و لوازم خانگی) کاهشی اعلام شده است.

مرکز آمار ایران گزارش تورم خرداد سال ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در سومین ماه سال، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشوربه عدد ١٨٩,٣ رسید که نسبت به ماه قبل، ٢.٠ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴٢.۶ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴٨.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر تورم ماهانه خرداد ۲ درصد بوده است. این موضوع را شب گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اعلام کرد و گفت نرخ تورم کاهنده بوده است.

مرکز آمار تورم ماهانه اردیبهشت را ٢,٨ درصد اعلام کرد. این ارقام کاهش ۲۸.۵۷ درصدی نرخ تورم ماهانه خرداد را نسبت به اردیبهشت نشان می‌دهد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه خرداد برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۱.۸ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ۲.۲ درصد بوده است.

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل است. به این معنا که خانوارهای کشور در ماه مورد نظر، به طور میانگین برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» چقدر بیشتر یا کمتر هزینه کرده‌­اند.

کاهش تورم نقطه به نقطه

اما مرکز آمار می‌گوید تورم نقطه به نقطه نیز در ماه گذشته کاهشی بوده است. در خرداد ١۴٠٢ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور، ۴٢,۶ درصد بوده است. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۴٢.۶ درصد بیشتر از خرداد ١۴٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند. تورم نقطه به نقطه خرداد ١۴٠٢ در مقایسه با ماه قبل، ١٢,٠ واحد درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار تورم نقطه به نقطه اردیبهشت را ۵۴,۶ درصد اعلام کرده بود. به این معنا که خانوارهای کشور به طور میانگین، ۵۴.۶ درصد بیشتر از اردیبهشت ١۴٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده بودند. تورم نقطه به نقطه اردیبهشت در مقایسه با ماه قبل آن، ٠,٩ واحد درصد کاهش داشت.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

چرا کاهش تورم نقطه‌ای بدیهی بود؟

اما روند کاهشی تورم نقطه به نقطه به نقطه قابل پیش‌بینی بود. در واقع، همانگونه که تجارت‌نیوز چندی پیش گزارش داده بود، بدیهی است که تورم نقطه به نقطه باید در خرداد کاهشی شود چرا که اثرات جراحی اقتصادی خرداد ۱۴۰۱ بر تورم از این ماه حذف می‌شود.

خرداد ماه سال گذشته بود که در پی طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، نرخ تورم جهش بزرگی را تجربه کرد. با این حال شوک حذف ارز ترجیحی در همان خرداد ماه تخلیه شد و نرخ تورم سالانه در ماه‌های آتی رفته رفته کاهش یافت. با این وجود نرخ تورم نقطه به نقطه همچنان در سطوح بالا باقی ماند. علت این موضوع نیز به تعریف تورم نقطه به نقطه باز می‌گردد.

تورم نقطه به نقطه در واقع افزایش قیمت یک سبد یکسان از کالاها و خدمات در یک نقطه از زمان را نسبت به نقطه زمانی مشابه در سال گذشته می‌سنجد.

بر اساس این تعریف، تداوم نوسان نرخ تورم نقطه به نقطه در سطوح بالای ۴۴ درصد در ماه‌های اخیر، به این دلیل بوده که همواره قیمت‌های پس از طرح حذف ارز ترجیحی با قیمت‌های قبل از این اتفاق مقایسه شده است.

با این وجود اوضاع از خرداد ماه سال جاری به بعد متفاوت شده است؛ چرا که از این پس، هر دو ماهی که برای محاسبه تورم نقطه به نقطه استفاده می‌شوند، بعد از حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی هستند و اثر این جراحی اقتصادی، عملا در محاسبه تورم نقطه به نقطه حذف می‌شود.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید