جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 33938 |
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰ |
ارسال به دوستان
پ

کاهش رشد جمعیت فضای کسب و کار را تهدید می‌کند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: زمانی که جمعیت جوان در کشور باز تولید نمی شود، کشور به سمت پیری جمعیت می رود قطعا ضریب پشتیبانی صندوق بازنشستگی به مخاطره خواهد افتاد.

اقتصادسنج؛ عضو هیات علمی دانشگاه تهران با توجه به کاهش رشد جمعیت گفت: زمانی که جمعیت جوان در کشور باز تولید نمی شود، کشور به سمت پیری جمعیت می رود و قطعا ضریب پشتیبانی صندوق بازنشستگی به مخاطره خواهد افتاد.

حسین گلرخی در حاشیه سفر به بندرعباس با اشاره به اینکه مهم ترین چالش جمعیتی کاهش سطح باروی و پیری جمعیت است، افزود: میزان نرخ باروری روندی رو به کاهش است و در صورتی که این روند ادامه یابد کشور با بحران مواجه خواهد شد. باید با استفاده از فرصت ها و مدیریت صحیح  امکانات بالقوه جمعیت و برنامه ریزی درست، مسیر را جهت فرزندآوری هموار کرد که اجرای سیاست های افزایش جمعیت کشور نیازمند حضور همه جانبه حکومت و مردم است.

وی با اشاره به برخی از چالش‌های خطرناک کاهش جمعیت اظهار کرد: یکی از مهم ترین آسیب های کاهش جمعیت افزایش هزینه های پزشکی و بهداشتی به واسطه افزایش میانگین سنی جامعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با توجه به اینکه نرخ رشد جمعیت در حال کاهش است فضای کسب و کار، تولید و فضای اقتصادی در آینده دچار چالش خواهد شد، عنوان کرد: موضوع جمعیت و شاخص آن به عنوان یکی از مولفه های اساسی در رشد و توسعه هرکشوری شناخته می شود، درحوزه اقتصاد نیز مولفه های مختلفی در رسیدن یک کشور به شاخص های مطلوب اثر گذار هستند که یکی از اصلی ترین این شاخص نیروی انسانی و جمعیت است.

گلرخی کاهش نرخ رشد جمعیت و پیرشدن جمعیت را از جمله مهم ترین چالش‌های پیش روی صندوق های بازنشستگی دانست و عنوان کرد:  تنزل نرخ تولد و به تبع آن کاهش نرخ رشد جمعیت و پیرشدن آن یک معضل جدی است.

وی در پایان گفت: بنابراین زمانی که جمعیت جوان در کشور باز تولید نمی شود، کشور به سمت پیری جمعیت می رود. قطعا ضریب پشتیبانی صندوق بازنشستگی به مخاطره خواهد افتاد؛ چراکه به دلیل تحولات جمعیتی تعداد افراد در سن کار به شدت کاهش خواهد یافت و از سوی دیگر شمار واجدان شرایط دریافت مستمری رشد خواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید