جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 70370 |
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۳ |
ارسال به دوستان
پ

طلای جهانی آماده صعود می شود؟

در اوایل هفته گذشته، برخلاف نوسانات مثبت موقت، روند کاهشی قیمت انس جهانی طلا تا سطح ۱۹۲۴ دلار نیز تداوم یافت. در نهایت طلای جهانی کف قیمتی پایین‌تری را به ثبت رساند.

اقتصادسنج | در اوایل هفته گذشته، برخلاف نوسانات مثبت موقت، روند کاهشی قیمت انس جهانی طلا تا سطح ۱۹۲۴ دلار نیز تداوم یافت. در نهایت طلای جهانی کف قیمتی پایین‌تری را به ثبت رساند؛ اما در ادامه طلای جهانی توانست بخشی از زیان خود را جبران کند و در نهایت کندل هفتگی در قیمت ۱۹۴۲ دلار بسته شد.

ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی، به بررسی روند قیمت طلای جهانی و رویدادهای اخیر و پیش روی بازار انس جهانی پرداخته است.

وی عنوان کرد: « هفته گذشته، انتشار شاخص مدیران خرید (PMI) در چین و امریکا به صورت میکس موجب نوسانات طلا به صورت رفت و برگشتی شد.»

وی ادامه داد: «موضوع جالب توجه در هفته گذشته کاهش رتبه اعتباری ایالات متحده توسط آژانس رتبه‌بندی جهانی فیچ بود، این کاهش رتبه، به نوعی وخامت مالی مورد انتظار طی چند سال آینده و تهدیدی برای توانایی دولت ایالات متحده برای انجام تعهدات مالی براساس اختلافات مکرر بر سر سقف بدهی نسبت داده شد.»

این تحلیلگر بازارهای جهانی تاکید کرد: «این موضوع زمینه ساز افزایش تقاضا برای دارایی‌های امن نظیر طلا و کاهش شدید شاخص‌های سهامی ایالات متحده شد. اما در ادامه با فرارسیدن موعد انتشار داده‌های بخش اشتغال خصوصی (ADP) در ماه جولای در ایالات متحده که نشان دهنده افزایش به مراتب فراتر از انتظار بود، بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات متحده به بالاترین سطح خود از نوامبر به بالای ۴.۱ درصد رسید.»

وی ادامه داد: « انتشار این داده‌ها باعث فشار عرضه در معاملات انس جهانی طلا شد؛ اما در آخرین روز هفته اخیر با توجه به انتشار کمتر از انتظار داده‌های مرتبط با حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) ایالات متحده که توسط اداره آمار کار ایالات متحده انجام شد، مجددا شاخص دلار تضعیف شد و بازده ۱۰ ساله ایالات متحده پس از انتشار این داده‌ها بخشی از مسیر رفته را بازگشت کرد و به قیمت طلا اجازه داد تا قبل از آخر هفته بخشی از زیان خود را جبران کند.»

رویدادهای پیش‌روی قیمت طلای جهانی

در هفته پیش رو، داده‌های تراز تجاری چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده طلا در جهان، توسط فعالان بازار به دقت بررسی خواهد شد. همچنین اداره آمار کار ایالات متحده، داده‌های شاخص بهای مصرف‌کننده (CPI) را برای ماه جولای منتشر خواهد کرد.

حاجی‌احمدی درباره تاثیر رویدادهای پیش روی طلای جهانی بیان کرد: «پیش‌بینی می‌شود شاخص خالص CPI ماهانه، که قیمت‌های بی‌ثبات مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند و شاخص CPI کل، هر دو ۰.۲ درصد افزایش یابند؛ بنابراین چگونگی انتشار این شاخص تورمی می‌تواند بر نوسانات طلا و بازدهی ۱۰ ساله امریکا تاثیر زیادی بگذارد.»

وی افزود: «از این رو معامله‌گران بایستی توجه داشته باشند که همبستگی معکوس بین بازدهی ۱۰ ساله آمریکا و قیمت طلا اخیراً نسبتاً قوی بوده است. بنابراین، اگر بازده ۱۰ ساله به زیر ۴ درصد کاهش یابد، طلای جهانی می‌تواند صعود کند. در مقابل، در صورتی که بازدهی ۱۰ ساله به افزایش بالاتر از ۴ درصد خود ادامه دهد، کاهش فشار نزولی برای انس دشوار خواهد بود.»


نمودار قیمت طلای جهانی، منبع: Tradingview

تحلیل تکنیکال قیمت طلای جهانی

حاجی‌احمدی در ادامه بررسی روند قیمت انس جهانی طلا افزود: «از منظر تکنیکی مطابق انتظار و سناریو تحلیلی که در هفته‌های اخیر دنبال می‌کردیم؛ شاهد تحقق هدف قیمتی اعلامی (۱۹۳۰ دلار) به واسطه تداوم روند نزولی و ایجاد کف قیمتی جدید بودیم. در حال حاضر محدوده قیمتی ۱۹۳۰ دلار را می‌توان به عنوان مهم‌ترین سطح حمایتی نزدیک در نظر گرفت. بنابراین مادامی که قیمت طلا فراتر از این محدوده قرار داشته باشد با ضرایب احتمالی بالاتر بازیابی قیمت در قالب نوسانات مثبت و دنبال نمودن اهدافی حوالی ۱۹۵۵ دلار و ۱۹۷۵ دلار دور از ذهن نخواهد بود.»

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید