جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 75122 |
تاریخ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۸ |
ارسال به دوستان
پ

طلای جهانی آماده صعود می شود؟

در حالی که شاخص دلار همچنان بر سناریو پیش بینی قیمت طلا فشار وارد می‌کند؛ در هفته اخیر انس جهانی طلا در دامنه قیمتی ۱۹۰۰ الی ۱۹۳۰ دلار در نوسان بود. در حالی که بازارها عمدتاً بر جلسه فدرال رزرو امریکا متمرکز هستند طلا بدون جهت‌گیری داد و ستد می‌شود.

اقتصادسنج | در حالی که شاخص دلار همچنان بر سناریو پیش بینی قیمت طلا فشار وارد می‌کند؛ در هفته اخیر انس جهانی طلا در دامنه قیمتی ۱۹۰۰ الی ۱۹۳۰ دلار در نوسان بود. در حالی که بازارها عمدتاً بر جلسه فدرال رزرو امریکا متمرکز هستند طلا بدون جهت‌گیری داد و ستد می‌شود.

ابراهیم حاجی‌احمدی، تحلیلگر بازارهای مالی، به بررسی سناریوهای پیش بینی قیمت طلای جهانی و رویدادهای اخیر و پیش روی بازار انس جهانی پرداخته است.

وی عنوان کرد: «هفته گذشته داده‌های تورمی هزینه مصرف کننده (CPI) در ایالت متحده منتشر شد. مهم ترین نکته این انتشار داده‌ها، توقف روند نزولی تورم در امریکا و بیشترین میزان افزایش ماهانه تورم در سال ۲۰۲۳ بود

وی در ادامه بیان کرد: «در روز چهارشنبه وزارت کار ایالات متحده گزارش داد، بر اساس شاخص cpi که هزینه‌ها را در طیف وسیعی مانند (کالاها و خدمات) اندازه‌گیری می‌کند، مطابق انتظار ۰.۶ درصد نسبت به ماه قبل و ۳.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که دلیل عمده آن افزایش قیمت انرژی طی هفته‌های اخیر بود.»

وی ادامه داد: «با این حال، شاخص core cpi (که با عنوان نرخ خالص تورم نیز شناخته می‌شود، روش محاسبه‌ایی مشابه با CPI دارد با این تفاوت که دو دسته‌بندی خوراکی و انرژی از سبد کالا و خدمات حذف می‌شوند) نیز ۰.۳ درصد در بعد ماهانه افزایش یافت. از طرف دیگر بانک مرکزی اروپا ۰.۲۵ درصد نرخ بهره را افزایش داد.»

این تحلیلگر بازارهای جهانی تاکید کرد: «علاوه بر موارد بالا، داده‌های ایالات متحده در روز پنج‌شنبه نشان داد که شاخص خرده‌فروشی در ماه آگوست ۰.۶ درصد افزایش یافته است. از این رو طلای جهانی قبل از موعد جلسه مهم فدرال رزرو، در نیمه ابتدایی هفته تا سطح ۱۹۰۰ دلار افت کرد اما در ادامه مسیر رفته را بازگشت و در نزدیکی سطح ۱۹۲۴ دلار بسته شد.»

رویدادهای پیش روی سناریو پیش بینی قیمت طلای جهانی

وی ادامه داد: «داده‌های تورم این هفته نشان می‌دهد، احتمالا نیاز فوری به اقدامات بیشتر جهت افزایش نرخ‌ها طی هفته پیش رو توسط فدرال رزرو نباشد، اما باید توجه داشت که شرایط اقتصادی برای حذف لحن هاوکیش مقامات فد نیز کافی نیستند و احتمالا بانک مرکزی امریکا در این جلسه نشانه‌ای از کاهش نرخ بهره در صحبت‌های اعضا ارائه ندهد. به عبارت دیگر در حال حاضر بازارها انتظار ندارند که فدرال رزرو نرخ بهره را در ماه سپتامبر افزایش دهد. همچنین بعید به نظر می‌رسد که گزارش تورم نیز این دیدگاه را تغییر دهد.»

وی افزود: «اما در سمت دیگر، احتمال اینکه لحنی هاوکیش در طی جلسه مذکور داشته باشیم بالاست. بر اساس تجربه در چنین شرایطی هرگونه نتیجه متفاوت با انتظارات بازار می‌تواند به عنوان یک شگفتی و غافلگیری برای معامله‌گران تلقی شود. با این حال، CME Group FedWatch Tool نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران هنوز نزدیک به ۴۰ الی ۵۰ درصد احتمال می‌دهند که فدرال رزرو قبل از پایان سال، در نوامبر یا دسامبر، دوباره نرخ بهره را افزایش دهد.»

حاجی‌احمدی درباره تاثیر رویدادهای پیش روی طلای جهانی بیان کرد: «تمرکز اصلی بازارها طی هفته پیش رو بر جلسه بانک مرکزی ایالات متحده امریکا پیرامون سیاست پولی خواهد بود. از جمله دیگر رویدادهای مهم هفته جاری، می‌توان به گزارش PMI و نیز جلسات بانک‌های مرکزی ژاپن، انگلستان، سوئیس اشاره داشت.»
طلای جهانی
نمودار پیش بینی قیمت طلای جهانی،
منبع: Tradingview

پیش بینی قیمت طلای جهانی

حاجی‌احمدی در ادامه بررسی روند پیش بینی قیمت طلای جهانی افزود: «از منظر تکنیکال، مطابق انتظار و سناریو تحلیلی، تغییرات قیمتی انس جهانی به صورت حرکت‌های رفت و برگشتی باعث تشکیل یک کندل هفتگی دوجی شد که خود منعکس کننده تردید و بی‌تصمیمی و حفظ جانب احتیاط توسط خریدارها و فروشندگان در این بازه زمانی است.»

وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد طلا برای رشد بیشتر در هفته آتی مسیر دشواری در پیش خواهد داشت و این مسیر جهت رشد بیشتر تنها در صورت تثبیت سناریو پیش بینی قیمت طلای جهانی فراتر از محدوده مقاومتی ۱۹۳۵ دلار هموارتر خواهد شد. در ادامه محدوده‌های حمایتی معتبر پیش روی طلای جهانی به ترتیب عبارتند از: ۱۹۰۰ دلار – ۱۸۸۰دلار.»

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید