شنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-11
کد خبر: 42529 |
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵ |
ارسال به دوستان
پ

جزئیات پرداخت ارز مسافرتی در فرودگاه ها

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تلاش می کنیم ارز مسافر را پشت گیت تحویل دهیم و بانک مرکزی تلاش کرد با توجه به شب عید مشکلی برای مسافران درخصوص دریافت ارز مشکلی پیش نیاید.

اقتصادسنج| مراسم آغاز به‌کار این مرکز محمدرضا فرزین رئیس ‌کل بانک مرکزی و تعدادی از مدیران ارشد فعلی و سابق بانک مرکزی برگزار شد؛ اظهار کرد: یکی از برنامه های اصلی بانک مرکزی راه اندازی این مرکز بود که البته با مقداری تاخیر انجام شد که دلیل اصلی آن بحث نرم افزاری بود؛ به دلیل اینکه ما در نظر داشتیم که این کار را با قدرت آغاز کنیم.

وی‌ افزود: در سال‌های گذشته بخش عمده از ارز حوالهای در سامانه نیما انجام میشد و این سیاست ادامه داشت اما طی ۵۰ روزی مسئولیت بانک مرکزی را به عهده گرفتم بیش از ۶.۵ میلیارد دلار ارز به واردات کالا اختصاص دادیم که این نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

وی گفت: نرخ امروزی بازار به دلیل انتظارات تورمی و عوامل مختلفی افزایش دائمی داشته است و‌ ما باید جایی را درست می کردیم که جایگزین بازار ازاد شود به همین دلیل مرکز مبادله را راه اندازی کردیم.

فرزین گفت: نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دو تالار نقد و حواله ارز بر مبنای منابع و مصارف ارزی کشور و بر اساس متغیرهای بنیادی اقتصادی کشف و مبنای معاملات فیمابین قرار می‌گیرد.

وی گفت: توسعه تالارها براساس نیازهای متنوع ارزی، توسعه ابزارهای معاملاتی مبتنی بر ارز و طلا از جمله سلف و سواپ، مرجعیت نرخ به عنوان نرخ مرجع ارز و طلای کشور و توسعه ارتباطات منطقه ای و بین المللی با بازارهای مالی و ارزی منطقه ای و جهانی، از مهمترین برنامه های آتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران است.

وی افزود: تمام نیازهای خدماتی را شناسایی کردیم و در سامانه مرکز مبادله ارز با نرخی که در همین بازار کشف می شود تامین خواهیم‌کرد که ارز مسافرتی و ماموریتی و … شامل آن خواهد شد. تلاش می کنیم ارز مسافر را پشت گیت تحویل دهیم و تمام بانک مرکزی تلاش کرد با توجه به شب عید مشکلی برای مسافران پیش نیاید.

فرزین درباره نحوه مدیریت بر بازار ارز گفت: مرکز مبادله ارز همین بازار آزاد ارز خواهد شد تا بانک مرکزی مدیریت بازار را از این طریق انجام دهد و این مرکز نقطهای برای شروع‌حکمرانی جدید ارزی است.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید