پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 70980 |
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹ |
ارسال به دوستان
پ

آزادسازی احتمالی ۲۳ میلیارد دلار از دارایی های ایران منجر به سقوط دلار می شود؟

افزایش ۷۰۰ تومانی قیمت دلار بعد از تنها یک روز از کاهش هزار تومانی قیمت این اسکناس، برگ معامله‌گران حرفه‌ای بازار را برنده کرد. روز شنبه بسیاری از فعالان کف بازار اثر موج خبری هفته گذشته را تنها در خبردرمانی می‌دانستند.

اقتصادسنج| افزایش ۷۰۰ تومانی قیمت دلار بعد از تنها یک روز از کاهش هزار تومانی قیمت این اسکناس، برگ معامله‌گران حرفه‌ای بازار را برنده کرد. روز شنبه بسیاری از فعالان کف بازار اثر موج خبری هفته گذشته را تنها در خبردرمانی می‌دانستند.

دیروز قیمت دلار به منطقه امن ۴۹ هزار تومانی برگشت و ۷۰۰ تومان افزایش داشت. این اسکناس با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد و تنها یک روز در محدود ۴۸ هزار تومانی دوام داشت.

اسکناس دلار در بیشتر روزهای مرداد در محدوده قیمتی ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی دلار در منطقه مذکور توسط سیاستگذار فریز شده است و برای برگشت به کانال پایین‌تر نیز مقاومت می‌کند.

فعالان بازار ارز نیز دست بازارساز را برای معامله‌گران حرفه‌ای رو شده می‌دانند. آنها با نگاه بدبینانه به موضوع توافق برای آزادی زندانیان سیاسی و منابع ارزی ایران می‌نگرند و معتقدند در عالم سیاست هیچ وقت اینگونه اخبار تا رسیدن به نتیجه کامل منتشر نمی‌شود.

آن‌ها می‌گویند ذی‌نفعان آزادی زندانیان دوتابعیتی (ایران و دولت بایدن ) با آگاهی از به نتیجه نرسیدن مذاکرات و گفت‌وگوها تصمیم گرفته‌اند که دست کم با انتشار اخبار، از آثار خبردرمانی آن بهره‌مند شوند. به عقیده فعالان میدان فردوسی، در انتهای این داستان نه زندانی آزاد خواهد شد و نه پولی جا‌به‌جا می‌شود.

۱۷ میلیارد دلار به منابع بلوکه شده ایران افزوده شد؟

در حالی که دعوا در تهران بر سر مقدار منابع ارزی ایران است که این مبالغ ۶ میلیارد دلار است یا هفت میلیارد دلار، هاشم علی یک روزنامه‌نگار از شبکه الجزیره مدعی شده که این رقم حدود ۲۳ میلیارد دلار است.

وی در صفحه توییتر خود مدعی شده دارایی‌های آزادشده ایران حدود ۶ میلیارد دلار از کره جنوبی به بانک‌های قطری، ۱۲ میلیارد دلار از عراق به بانک‌های عمانی و پنج میلیارد دلار از ژاپن به بانک‌های اماراتی منتقل شده است. این مبلغ معادل ۲۳ میلیارد دلار خواهد بود.

علی هاشم مدعی شده این مبالغ در حساب‌های ایرانیان خارج از کشور باقی می‌ماند که برای خرید کالاهای غیرتحریمی از جمله اقلام پزشکی و بشردوستانه استفاده می‌شود. وی به سابقه تاریخی این شیوه توسط ایران در مارس ۲۰۲۲ نیز اشاره کرده است.

با وجود اینکه به نظر می‌رسد قیمت دلار نسبت به اخبار مربوط به آزادسازی ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه‌شده ایران واکنشی رعدآسا و کوتاه داشت، باید دید اخبار تکمیلی ادعای ۲۳ میلیارد دلاری چه تاثیری بر بازارهای مالی خواهد گذاشت!

قیمت نرخ‌های مختلف

روز گذشته در سایت بازار متشکل ارزی اسکناس دلار با قیمت ۴۱ هزار و ۳۲۸ تومان عرضه شد و ۲۸ تومان کاهش قیمت داشت. دلار حواله نیز با کاهش ۱۰ تومانی با قیمت ۳۷ هزار و ۵۷۱ تومان عرضه شد.

همچنین قیمت دلار نیمایی مانند هفته‌های گذشته روی رقم ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ثابت بود.

قیمت ارزهای موثر

دیروز اسکناس یورو در بازار آزاد ۷۰۰ تومان افزایش قیمت داشت و با رقم ۵۳ هزار و ۸۱۱ تومان معامله شد. قیمت اسکناس یورو در سایت بازار متشکل ارزی با کاهش ۱۸ تومانی به قیمت ۴۵ هزار و ۲۷۲ تومان رسید. یوروی حواله نیز با ۱۷ تومان کاهش با رقم ۴۱ هزار و ۱۵۶ تومان عرضه شد.

درهم امارات در آخرین معامله روز گذشته ۱۵۰ تومان افزایش داشت و با قیمت ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. در سایت بازار متشکل ارزی قیمت حواله درهم با رقم ۱۰ هزار و ۲۳۰ تومان مبادله شد و کاهش سه تومانی داشت. اسکناس درهم نیز با همین مقدار کاهش با رقم ۱۱ هزار و ۲۵۳ تومان عرضه شد.

به اشتراک بگذارید:
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اقتصادسنج در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید